نخستین گزارش صد روزه عملکرد دولت دوازدهم

رییس جمهوری: بالابردن درآمد مردم،توزیع عادلانه و ریشه کن کردن فقر مطلق را ادامه می دهیم

رییس جمهوری: بالابردن درآمد مردم،توزیع عادلانه و ریشه کن کردن فقر مطلق را ادامه می دهیم
 دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه را از جمله هدف های اصلی دولت در اقتصاد عنوان کرد و گفت:برای ریشه کن کردن فقر مطلق در این 100 روز گام هایی برداشته شده که درطول دولت دوازدهم ادامه خواهد یافت.


 به گزارش  ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه شنبه در گفت وگویی تلویزیونی برای ارائه گزارش 100 روز نخست دولت دوازدهم بود گفت: من در انتخابات به مردم وعده دادم تا پایان دولت دوازدهم هدفمان ریشه کن کردن فقر مطلق است.در سال 96 ، مستمری افرادی که مورد حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند بیش از سه برابر نسبت به پارسال اضافه شده که تا پایان دولت تا پنج برابر افزایش خواهد یافت.

 
 
** صدا و سیما خدمات دولت و مردم را به مقایسه بگذارد

حجت الاسلام و المسلیمن حسن روحانی در نخستین گفت وگوی تلویزیونی خود با مردم با عنوان گزارش صد روزه عملکرد دولت دوازدهم افزود : از همه کسانی که در 15 روز دست اندرکار کمک به مردم کرمانشاه بودند، تشکر می کنم .


روحانی ضمن تسلیت به درگذشتگان زلزله کرمانشاه ابراز امیدواری کرد دولت و مردم در کنار هم برای کمک به مردم کرمانشاه تلاش کنند .


روحانی در ابتدای سخنان خود گفت: به مردم ایران و سراسر کشور و همه ایرانیان خارج از کشور سلام عرض می کنم و شب به خیر می گویم. بویژه مردم قهرمان و پهلوان استان کرمانشاه که این ایام غم دار مصیبت و حادثه دردناکی هستند که در سایه زلزله برای آنها به وجود آمد. برای همه درگذشتگان از خداوند بزرگ تقاضای رضوان و رحمت و برای همه مصدومان تقاضای شفای عاجل می کنیم و امیدواریم دولت و مردم در کنار همدیگر بتوانند به این مردم مرزدار عزیز کمک کنند تا از این گذر سخت بتوانند عبور کنند.


وی افزود: می خواهم در اینجا از همه آنهایی که در این 15 روز دست اندرکار کمک به مردم عزیز کرمانشاه بودند تشکر کنم اعم از مردم عزیز، مردم خود کرمانشاه، مقامات دولتی، نیروهای مسلح و همه آنهایی که به یک نحو در این حادثه غم بار به مردم عزیز یاری رساندند و کمک کردند.


روحانی ادامه داد: البته در این گونه حوادث معمولا کار بسیار سختی برای همه است برای این که بتوانند به نحو مطلوب و شایسته به مردم کمک کنند؛ ما زلزله 7.3 ریشتری در کشور در این سال ها و دهه های اخیر نداشتیم. زلزله بسیار شدید بود، در شب این زلزله واقع شد که کار را سخت تر می کند و وقتی زلزله می آید معمولا آب، برق، گاز و همچنین راه های ارتباطی با مشکلات فراوانی مواجه می شود و در عین حال خود مردم به همدیگر خیلی یاری کردند و نجات گران و امدادگران اقدامات بسیار ارزنده ای انجام دادند و حدود دو هزار و 700 نفر از لحظه وقوع زلزله تا فردا ظهر از زیر آوارها نجات پیدا کردند.


وی اضافه کرد: بیش از 7 هزار مصدوم به بیمارستان ها منتقل شدند و در بیمارستان ها روز دوم که من به منطقه زلزله زده سفر کرده بودم و مردم دلاور و بسیار عزیز سرپل ذهاب را زیارت کردم، روحیه مردم بسیار روحیه خوبی بود با وجود سنگین بودن مصیبت اما مردم با روحیه ای که به معنای کمک به برادران وخواهران خود بود و آنچه هم که از مسوولان می خواستند یک درخواست کاملا بحقی بود، آن روز بیشتر آب آشامیدنی و چادر مطرح بود و به سرعت این نیازمندی های اولیه به مردم رسید.

رئیس جمهوری گفت: در بیمارستان کرمانشاه که رفتم همه پزشکان و پرستاران 48 ساعت نخوابیده بودند و به طور مداوم کار می کردند، 300 عمل جراحی در آن بیمارستان صورت گرفت و در 48 ساعت اول 1550 عمل جراحی انجام گرفته بود و کار بسیار بزرگی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داد و این خدمات را ادامه می دهد. ستاد بحران و وزارت کشور در این زمینه خوب مدیریت کردند و هلال احمر بسیار فعال بود البته هنوز مشکلات مردم فراوان است اما اگر به نسبت ، مقایسه کنیم خوب است صدا و سیما خدمات دولت و مردم ایران را با سایر کشورها حتی با کشورهای اروپایی و آمریکایی و پیشرفته به مقایسه بگذارد.


وی افزود: در حوادث قبلی شاهد بودم کم و بیش، در رودبار و منجیل حضور داشتم، در بم رفتم سر زدم کمک رسانی این بار از طرف مردم و دولت خیلی بهتر و ساماندهی بیشتر بود. مردم نقض دولت را به خوبی جبران کردند و نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و بسیج خیلی کمک کردند و ما از مراحل اولیه عبور کردیم و در زمینه اسکان موقت هستیم.


روحانی گفت: مردم بخواهند جایی را در نزدیک های خود اجاره کنند دولت اجاره را پرداخت می کند و کانکس اگر مورد نیاز مردم باشد به سرعت ساخته می شود و در هر جایی که امکان پذیر بوده کانکس تهیه کنیم این کار انجام می شود و برای اولین بار بودجه لازم را بلافاصله چهارشنبه صبح در دولت تصویب کردیم و 50درصد وجود تصویبی در اختیار ارگان های خدمات رسان قرار گرفته است.

رئیس جمهوری افزود: من ضمن تسلیت مجدد به مردم عزیز این خطه و تشکر مجدد از مردم بزرگوار سرزمین ما، از همه دست اندرکاران تشکر می کنم و این ایام بسیار مبارک یعنی ایام مولود پیامبر اکرم و ماه ربیع المولود و امروز که آغاز امامت حضرت ولی عصر است را به ملت مان و شیعیان و مسلمانان تبریک و تهنیت عرض می کنم.

 
** تحول مثبت در بودجه 97


روحانی اضافه کرد: امیدوارم در صد روزی که گذشته ،توانسته باشیم آن خدمتی که وعده داده بودیم به مردم در ظرف صد روز را ارائه کرده باشیم که خود به خود در فرصت امشب بخش هایی از آن را به مردم گزارش خواهم داد.


رئیس جمهوری گفت:خدمات صد روزه در یک مجلد کتاب جمع آوری شده از هم اکنون در دسترس مردم در سایت دولت است و مردم می توانند ببینند و برنامه ریزی های اساسی برای سال 96 و برنامه های کلی برای چهار سال در این صد روز تدوین شده است.


روحانی اضافه کرد: بودجه سال آینده در دولت در حال تصویب است تا به مجلس ارائه شود. در بودجه امسال شاهد تحول بسیار مثبتی خواهیم بود که به موقع در مجلس گزارش می دهم.

 
** بالابردن درآمد مردم، توزیع عادلانه


رئیس جمهوری در خصوص برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال در صد روز اخیر گفت: دولت دو هدف اساسی در اقتصاد دارد؛ یکی ریشه کن کردن فقر مطلق در طول دولت دوازدهم و قدمهای اولیه ای که شش ماهه اول سال و صد روز برداشته شده و ادامه خواهد یافت و دوم ایجاد عدالت و کم کردن نابرابری ها بین مردمی که در دهک های پایین و بالا قرار دارند و رونق اقتصادی.


رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: این دو مقوله یعنی بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه هدف اصلی ما در بخش اقتصاد خواهد بود.


رئیس جمهوری ادامه داد: من در انتخابات به مردم وعده دادم تا پایان دولت دوازدهم هدف ما این است فقر مطلق را ریشه کن کنیم. در سال اول که در آن قرار داریم یعنی در 96 ، مستمری افراد قشر آسیب پذیر جامعه یعنی افرادی که مورد حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند، بیش از سه برابر نسبت به پارسال اضافه شده که تا پایان دولت تا پنج برابر افزایش خواهد یافت.


روحانی خاطرنشان کرد:در سال آینده که در بودجه هم پیش بینی شده طراحی خواهیم کرد همه آنها از حداقل استاندارد برخودار باشند، ثبت نام کنند و در زندگی یاری شوند.

 
** اشتغال خالص صفر از سال 85 تا 92


وی با بیان اینکه از مسائل بسیار مهم اشتغال است،اظهار کرد: ما در اشتغال عقب ماندگی هایی از گذشته داریم یعنی در 85 تا 92 تقریبا اشتغال خالص ما صفر بوده است. اما از 93 تحرک خوبی در اشتغال شروع شده است به طوری که متوسط اشتغال خالص ما از پاییز 93 تا تابستان 96 یعنی امسال سالانه به طور متوسط 685 هزار اشتغال خالص بوده است.


روحانی افزود: البته نسبت به بیکاری که در جامعه داریم، این رقم کم است و نسبت به نیروی فعالی که وارد بازار کار می شوند،رقم بالاتری نیاز داریم.


وی تصریح کرد: تلاش ما این است رقم را بالا ببریم و ظرف یکی دو سال آینده به بالای 900 هزار نفر برسانیم . الان آمار اشتغال خالص ما در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال بالای 700 هزار نفر است ،در عین حال هنوز بیکاران فراوانی داریم.


رئیس دولت دوازدهم ادامه داد:بنابر این در این صد روزه نسبت به متوسط دو سه سال گذشته یک مقدار پیش آمدیم البته آماردر پایان فصل به فصل متفاوت است باید ببینم چگونه خواهد بود.اما این هدف گذاری از طریق طرحهای مختلفی داریم را دنبال خواهیم کرد.


وی گفت: به تمام وزرایی که در بخش تولید فعال هستند گفته شده یکی از مسئولیت های آنها در بالا بردن اشتغال است.فضای مجازی یکی از فرصتهایی است می توانیم بالا ببریم، صنعت، خدمات و کشاورزی هم همین طور متوانیم آمار را بالا ببریم


روحانی اضافه کرد:گزارشی وزارت ارتباطات دیروز داد شش ماهه اول 50هزار نفر را با شرکتهای مختلف مشغول به کار کردند.


روحانی خاطرنشان کرد:در مجموع در طرحهایی که برای اشتغال داشتیم در زمینه کاروزی اشتغال فراگیر، طرح تکاپو، همه اینها در فاصله صد روزه عملیاتی و اجرایی شده برای مثال در طرح کاروزی اعلام شده 120 هزار نفر ثبت نام کردند بیست هزار نفر شروع به کارآموزی کردند.


رئیس دولت دوازدهم گفت: این طرحها ادامه خواهد یافت . هدف ما این است که اشتغال را به هدف برسانیم، بیکاری را پایین بیاوریم . امسال نسبت به پارسال تقریبا یک واحد درصد پایین آمده، از 12 ممیز هفت به 11 ممیز هفت رسیده ،برنامه ریزی کردیم برای چهار سال ، در صد روز هم قدمهایی که برداشتیم مثبت بوده ضمن اینکه تا رسیدن به فاصله مطلوب فاصله داریم.

 
** افزایش درآمدهای دولت


رییس جمهوری افزود: ما در طول برنامه دولت یازدهم به کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کمک کردیم که بتوانند افراد را از زیر پوشش خارج کنند. پنج هزار میلیارد تومان به کمیته امداد بودجه اختصاص دادیم تا بتوانند این افراد را زیر پوشش خارج کنند، ضمن این که افراد تحت پوشش را خارج و خودکفا می کنیم، اما همواره در کشور عده ای نیازمند کمک هستند.


رییس جمهوری ادامه داد: اساس این کمک بر مبنای این است که بتوانیم از طریق درآمدهای بیشتر این معضلی که در جامعه است را جبران کنیم. این درآمدها از طریق فعالیت های اقتصادی، مالیاتی یا سایر درآمدهایی است که دولت خواهد داشت.


دکتر روحانی ادامه داد: درآمدهای دولت در حال افزایش است، یعنی امسال نسبت به سال گذشته درآمدهایمان افزایش یافته است اما مخارج هم افزایش می یابد.


وی تاکید کرد: مبنای ما این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهیم، البته ما در این دولت یارانه را در بخش های مختلف افزایش دادیم، اما نه به صورت نقدی به آن مفهومی که ماهانه به مردم پرداخت کنیم.


وی گفت: در بخش کشاورزی در طول چهار سال دولت گذشته ما تقریبا پول خرید تضمینی گندم را به حدود دو برابر رساندیم، این کمک به کشاورزان کشور است، به مفهوم یارانه نقدی نیست، اما کمک می کنیم محصولات کشاورزی رشد پیدا کند و از این طریق به کشاورزان و باغداران کمک می شود.


وی اظهار داشت: در بحث روستاها تلاش می کنیم روستاها تحول مثبت پیدا کنند همان طور که قبلا وعده دادم یک لایحه ای به مجلس تقدیم کردیم برای این که 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه استفاده کنیم و معادل آن از بانک ها استفاده کنیم و طرح اشتغال برای روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر را به مجلس دادیم که مجلس آن را تصویب کرد و ما آن را در دولت برنامه تصویب کردیم و در حال اجراست.


رییس جمهوری ادامه داد: کمک به روستاییان یک نوع یارانه است اما به آن معنا که پول بدهیم، نیست، جز افرادی که نیازمند هستند یا معلول هستند یا فقری دارند که باید مستقیم به آنان کمک کنیم، که این را از طریق مستمری بگیرانی که دریافتی آنان را افزایش می دهیم ادامه می دهیم.

 
** کاهش تورم ادامه خواهد داشت


رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه با توجه به کنترل تورم و متوقف کردن رشد تورم ،قول داده بودید که رونق اقتصادی ایجاد کنید، دولت چه برنامه ای دارد؟ گفت:دولت برنامه کاهش تورم را که در دولت یازدهم قول داده بود ادامه خواهد داد و هدف اینست تورم یک رقمی باقی بماند.


روحانی افزود:البته تورم یک رقمی هشت درصد به معنای این نیست که قیمت ها هشت در صد ارزان شده است بلکه به معنای اینست که هشت درصد گران شده یعنی خدماتی را که دولت به مردم ارائه می دهد، هشت یا 9 درصد اضافه شده و نگذاشته 30 یا 40 درصد اضافه شود و این هنر دولت است .


وی ادامه داد: در بحث رشد اقتصادی در دولت دوازدهم همزمان با کاهش تورم رشد منفی را مثبت کردیم و رشد سال 91 براساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منفی 6/8 (هشت ممیز شش)و براساس اعلام مرکز آمار منفی 4/6 (شش ممیز چهار)بود.


رئیس جمهوری اظهار داشت: در سال 92 این میزان کاهش یافت ولی همچنان رشد اقتصادی منفی بود تا اینکه در سال 93 رشد اقتصادی مثبت 3 درصد شد و در سال 94 به رغم مشکلاتی که وجود داشت، رشد اقتصادی مثبت یک شد.


روحانی خاطر نشان کرد: در سه ماهه اول سال 96 هم رشد اقتصادی بدون احتساب نفت 5/6 و با احتساب نفت هفت بود و در حال حاضر هدف دولت رسیدن به رشد اقتصادی 5 درصد است.


وی گفت: برای رشد اقتصادی باید نحوه بودجه ریزی تغییر کند و باید مردم را وارد عرصه اقتصاد کنیم و برای این منظور طرح های نیمه تمام را به مردم ارائه خواهیم کرد.


رئیس جمهوری افزود: برای رشد اقتصادی باید سرمایه خارجی جذب کنیم و در 100 روز نخست دولت دوازدهم قرارداد با بانک های کشورهای مختلف به میزان 23.1 میلیارد دلار (بیست و سه ممیز یک ) انجام شد و موافقت فاینانس آن را گرفتیم.


وی با اشاره به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای دست یابی به رشد اقتصادی ، اظهار داشت: تصمیم روسای قوا نیز بر حمایت از سرمایه گذاری است و بویژه ایرانیان خارج از کشور است .


رئیس جمهوری گفت: رشد اقتصادی نیازمند فناوری و سرمایه گذاری است و بازار اشتغال است و رشد اقتصادی می خواهیم که توام با اشتغال مردم و فناوری باشد
.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا