بشیرراد در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

مذاکره با کوبه استیل برای فاینانس پروژه گندله‌سازی جدید چادرملو

مذاکره با کوبه استیل برای فاینانس پروژه گندله‌سازی جدید چادرملو

گروه معادن >سنگ آهن - رئیس بودجه و گزارشات چادرملو انجام مطالعات اکتشافی آنومالی در D19 را از مهم‌ترین‌ طرح‌های این شرکت دانست زیرا این طرح تامین کننده سنگ‌آهن خام مصرفی کارخانه فرآوری و تداوم تولید کنسانتره سنگ‌آهن در سال‌های آینده است.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار ماین نیوز با هادی بشیرراد رئیس بودجه و گزارشات چادرملو را در ادامه می‌خوانید:

درباره مهم‌ترین طرح‌های توسعه شرکت را که طی سال‌های اخیر راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرارگرفته است توضیح دهید. آیا در زمینه طرح‌های زیربنایی شامل آب و برق که از نیازهای مهم معادن و صنایع هستند، اقداماتی صورت گرفته است؟

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو طی سال‌های اخیر طرح‌های مهمی را در برنامه‌های اجرایی خود داشته است که باوجود تنگناها و نقدینگی و مسائل مربوط به تحریم‌ها موفق شد؛ 2 طرح مهم تولید فولاد و 2 طرح زیربنایی در جهت تامین آب و برق مجتمع‌های معدنی و صنعتی را به شرح زیر و در سال‌های 1395-1393 راه‌اندازی و بهره‌برداری کند:

طرح احداث تأسیسات و تصفیه‌خانه دشت سپیدان و انتقال آب به مجتمع معدنی چادرملو یکی از طرح‌های یادشده است. این طرح به‌منظور تامین قسمتی از آب موردنیاز مجتمع از سال 1391 در سه فاز شروع و در شهریورماه سال 1393 خاتمه و در حال بهره‌برداری است. میزان هزینه صرف شده در این طرح به میزان 1,050 میلیارد ريال بود.

طرح دیگر، پروژه احداث نیروگاه به ظرفیت تولید 500 مگاوات بود که در سه فاز شروع شد. فاز 1 و 2 واحد گازی آن در تیرماه و شهریورماه 1393 و فاز 3 واحد بخار آن در اردیبهشت سال 1395 راه‌اندازی و در شبکه سراسری کشور قرار گرفت. میزان سرمایه‌گذاری در این طرح 13,698 میلیارد ريال بود.

طرح احداث کارخانه فولاد به ظرفیت تولید سالیانه 1 میلیون تن قابل ارتقاء تا 1‌میلیون و 300هزار تن، از دیگر طرح‌هایی بود که در بهمن‌ماه سال 1395 راه‌اندازی و از ابتدای سال جاری وارد مرحله بهره‌برداری شد. در این طرح مبلغ 12,054 میلیارد ريال سرمایه‌گذاری انجام گرفت.

همچنین طرح احداث کارخانه نورد شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به ظرفیت تولید سالیانه 450 هزار تن میلگرد با سرمایه‌گذاری به مبلغ 3,961 میلیارد ريال در سال 1395 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. 65 درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت چادرملو و 35 درصد در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است. به‌طورکلی در این طرح‌ها مبلغ 30,763 میلیارد ريال هزینه شد که سهم ارزی آن مبلغ 465 میلیون یورو بوده است.

چه طرح‌های در دست اجرا است و میزان و پیشرفت فیزیکی و برنامه زمان‌بندی آنها به چه صورت است؟

سه طرح مهم در دست اجرا است که در مراحل نهائی و تکمیل عملیات اجرائی قرار دارند: طرح توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی موجود از مقدار تولید3میلیون و 400هزار تن به 4 میلیون تن که با پیشرفت فیزیکی 84 درصد در اسفندماه سال جاری خاتمه و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این افزایش به‌صورت تدریجی وارد مدار تولید می‌شود به‌طوری‌که طبق برنامه تا پایان سال جاری مقدار تولید تا 3میلیون و 600هزار تن محقق خواهد شد. مبلغ سرمایه‌گذاری در این طرح 905 میلیارد ريال است.

از دیگر پروژه‌ها، طرح شبکه فاضلاب اردکان و احداث تصفیه‌خانه و انتقال آب به مجتمع صنعتی چادرملو یکی دیگر از طرح‌های مهم زیربنایی شرکت است که با ظرفیت تولید سالیانه 2 هزار و 900 هزار مترمکعب و سرمایه‌گذاری 1,939 میلیارد ريال آماده راه‌اندازی است. همچنین طرح احداث کارخانه احیاء مستقیم به ظرفیت تولید سالیانه 1هزار و 550 تن آهن اسفنجی در مراحل نهایی تکمیل عملیات نصب قرار دارد. پیشرفت فیزیکی طرح 83 درصد و طبق برنامه عملیات فیزیکی و اجرائی آن در پایان سال جاری خاتمه در 3 ماهه دوم سال آینده راه‌اندازی آن انجام و به بهره‌برداری می‌رسد.

با توجه به اینکه این کارخانه در جوار کارخانه فولاد است آهن اسفنجی تولیدشده به‌صورت مستقیم و قبل از سرد شدن وارد کوره‌های ذوب می‌شود که با این روش تولید علاوه بر آنکه صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف آب و برق به همراه دارد، با بهره‌برداری از آن تولید کارخانه فولاد از 1 میلیون تن به 1 میلیون و 300هزار تن افزایش پیدا می‌کند. در این طرح مبلغ 9,140 میلیارد ريال سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که حدود 95 درصد آن پرداخت‌شده است. جمع کل سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها به مبلغ 11,984 میلیارد ريال و سهم ارزی طرح‌ها به مبلغ 89 میلیون یورو است.

میزان اشتغال‌زایی در استان یزد حاصل از طرح‌های یادشده و با توجه به طرح‌های در حال بهره‌برداری در مجتمع‌های معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت‌های سرمایه پذیر فولادسازی که عمده سهام آنها متعلق به شرکت چادرملو است که به‌صورت مستقیم حدود 6,700 نفر و غیرمستقیم حدود 40 هزار نفر هستند.

طرح مشارکتی احداث کارخانه فولاد شرکت سهامی صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه که 65 درصد سهام آن متعلق به شرکت است به ظرفیت تولید سالیانه 600 هزار تن شمش فولاد و با سرمایه‌گذاری به مبلغ 6,260 میلیارد و سهم ارزی 5/81 میلیون یورو در دست اجرا است که به علت طولانی شدن دوران اخذ وام ارزی به مبلغ 40 میلیون یورو از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی، طرح از پیشرفت فیزیکی مطلوب برخوردار نبوده است و علیرغم آنکه در اردیبهشت‌ماه سال 1395 وام یادشده مورد تصویب صندوق قرارگرفته است اما تاکنون پرداخت‌نشده است. به همین دلیل تامین قسمتی از تجهیزات و ماشین‌آلات خارجی با وقفه مواجه شده که امیدواریم با حل این مشکل، طرح با سرعت مطلوب اجرا شود. پیشرفت فیزیکی طرح 20 درصد است. تا زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری از این طرح، شمش فولاد موردنیاز بخش نورد از محل تولیدات فولادسازی چادرملو تأمین می‌شود

منابع مالی جهت اجرای طرح‌های توسعه شرکت (ريالی و ارزی) از چه محلی تأمین شده است؟

منابع مالی طرح‌ها از منابع داخلی شرکت شامل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران در قالب افزایش سرمایه، انتشار اوراق صکوک، شامل اوراق اجاره و اوراق سلف موازی (که تمام سررسید و بازپرداخت شده است) و اخذ تسهیلات از سیستم بانکی تأمین شده است.

طرح های آینده شرکت و برنامه‌های اجرائی آن‌ها را توضیح دهید

در برنامه‌های شرکت 2 طرح مهم تولیدی و یک طرح مطالعات اکتشافی در دستور کار است که شامل طرح احداث کارخانه گندله‌سازی شماره 2 با ظرفیت تولید سالیانه 4 میلیون تن و سرمایه‌گذاری 9 هزار میلیارد ريال و همچنین طرح احداث 2 واحد نورد به ظرفیت تولید سالیانه 1,100 هزار تن و سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد ريال و کل سرمایه‌گذاری به مبلغ 13 هزار میلیارد ريال با سهم ارزی 131 میلیون یورو است.

همچنین درباره تأمین منابع مالی طرح احداث کارخانه گندله‌سازی مذاکرات مقدماتی با شرکت کوبه استیل ژاپن و استفاده از فاینانس به عمل‌آورده‌ایم که در صورت جذب فاینانس، طرح در یک دوره زمانی 4 ساله اجرا و خاتمه خواهد یافت. از سویی دیگر برای تأمین مالی طرح احداث 2 واحد نورد هم مذاکرات مقدماتی با شعب بانک‌های ایرانی در اروپا و استفاده از فاینانس به‌عمل‌آمده است.

طرح مهم دیگری که در برنامه‌های شرکت قرار دارد، انجام مطالعات اکتشافی آنومالی D19 است که با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست باید طی یک برنامه زمانی 4 ساله اجرا و پس‌ازآن، برنامه‌ریزی جهت تجهیز معدن انجام گیرد. اجرای این طرح از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا تأمین کننده سنگ‌آهن خام مصرفی کارخانه فرآوری و تداوم تولید کنسانتره سنگ‌آهن در سال‌های آتی است.

عملکرد تولید محصولات شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تولید 9 هزار و 500تن کنسانتره سنگ‌آهن (‌عملکرد 8 ماهه 6 هزار و 160تن است)، تولید گندله 3 هزار و 600تن ( عملکرد 8 ماهه 2 هزار و 27۰ هزار تن)، تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی 500 هزار تن ( عملکرد هشت‌ماهه 354 هزار تن) و تولید فولاد 300 هزار تن( عملکرد هشت‌ماهه 191 هزار تن) از برنامه‌های تولید محصولات سال 1396 است که تا پایان سال محقق می‌شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا