مدیرعامل آوای آگاه مطرح کرد:

رشد شاخص بورس زیر سایه مولفه های بنیادی/تداوم رشد شاخص پابرجاست

رشد شاخص بورس زیر سایه مولفه های بنیادی/تداوم رشد شاخص پابرجاست

رشد شاخص از ابتدای سال 96، بر اساس متغیرهای سیاسی و اقتصادی داخلی و بین المللی بوده است. بر این اساس نمی توان این موضوع را تایید کرد که صعود بازار با عواملی غیر بنیادی صورت گرفته است. گواه این موضوع نیز عملکرد 6 ماهه ابتدای سال بسیاری از شرکت ها است.

 

بورس تهران در شرایط فعلی با رفتار منطقی و تحلیل محور سهامداران می تواند مسیر صعودی خود را ادامه دهد و عنوان جذاب ترین بازار مالی ایران را تثبیت کند.

مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به عوامل رشد شاخص بازار سهام از ابتدای سال گفت:رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی اولین و مهمترین عامل است و این موضوع صنایع کالا محور بورسی (که سهم زیادی از بازار در اختیار دارند) را تحت تاثیر قرار داد.

وی در ادامه بیان کرد: به تبع رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی، شرکت های فلزی توانستند کارنامه موفقی در بورس کالا داشته باشند. بر همین اساس در گزارش های مالی شرکت های مزبور شاهد افزایش نرخ فروش بودیم.

طحانی دومین عامل را رشد قیمت نفت از ابتدای سال دانست و گفت: دومین آیتم در خصوص رشد شاخص بورس، نوسانات قیمت نفت است. نفت از ابتدای سال توانست روند صعودی قابل قبولی را داشته باشد، برهمین اساس شرکت های پالایشی و پتروشیمی بورس تهران مورد استقبال سهامداران قرار گرفتند.

این کارشناس سومین عامل را افزایش نرخ دلار مبادلاتی و نرخ آزاد دانست و گفت: نرخ رشد دلار و افزایش ارزش این ارز مهم در برابر ریال باعث بهبود عملکرد شرکت های صادرات محور شد.

وی آخرین عامل اثر گذار بر رشد شاخص را سیاست های جدید بانکی کشور دانست و گفت: طی چندماه اخیر شاهد این موضوع بودیم که نرخ سود بانکی در رقم 15 درصد تثبیت شد. با توجه به اینکه این بازار بزرگترین رقیب بازار سرمایه بود، این تحرکات موج مثبتی را به بورس تزریق کرد.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در ادامه و در خصوص اظهارات منفی برخی افراد در خصوص رشد بورس بیان کرد: رشد شاخص از ابتدای سال 96، بر اساس متغیرهای سیاسی و اقتصادی داخلی و بین المللی بوده و صعود بازار بر اساس عوامل بنیادی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه شرکت ها طی این مدت عملکرد خوبی داشته اند، گفت: انتشار اولین پیش بینی سود شرکت ها نیز این نکته را تایید می کند که بسیاری از آن ها توانستند سود های مطلوبی را برای پایان سال پیش بینی کنند.

وی در مورد رشد ارزش و حجم معاملات نیز بیان کرد: ارزش معاملات بورس تهران نسبت به ماه های گذشته رشد قابل توجهی داشته است. این موضوع می تواند نوید این را بدهد که با ورود شاخص کل به کانال جدید می توانیم شاهد آغاز مسیر جدیدی برای ورود نقدینگی باشیم. 

طحانی در تشریح رفتار سهامداران در شرایط فعلی بازار بیان کرد: سهامداران باید در شرایط فعلی به قیمت سهم ها توجه ویژه ای داشته باشند. همچنین به دلیل جذابیتی که بازار سهام به دست آورده است سهامداران باید مشاوره درستی از مشاوره های سرمایه گذاری بگیرند.

وی در پایان بیان کرد: سهامداران باید از ظرفیت هایی که سازمان بورس در خصوص افزایش دانش مالی ایجاد کرده است استفاده کنند. نهاد ناظر نیز باید فرهنگ سازی های لازم را انجام دهد تا بورس روند منطقی را در شرایط رشد ادامه دهد و رفتاری به دور از هیجان داشته باشد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا