در گفتگو با مدیرعامل تامین سرمایه نوین مطرح شد؛

انتظار برای تداوم رشد

انتظار برای تداوم رشد

اگر چه این رشد اخیر شاخص و ارزش معاملات عمدتاً به افزایش قیمت های جهانی مواد خام و رشد نرخ ارز وابسته است، اما همت دولت جهت کاهش نرخ سود سپرده ها را نیز می توان به عنوان یکی از اضلاع دلایل رشد شگفت آور بورس قلمداد کرد.

 

مدیرعامل تامین سرمایه نوین، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، دلایل رشد اخیر شاخص و افزایش ارزش معاملات در بازار سرمایه را تشریح کرد.

ولی نادی قمی با اشاره به اینکه بازار سهام طی هفته ها و روزهای اخیر روندی صعودی داشته است، گفت: اگر چه این رشد شاخص و ارزش معاملات عمدتاً به افزایش قیمت های جهانی مواد خام و رشد نرخ ارز وابسته است اما همت دولت جهت کاهش نرخ سود سپرده ها را نیز می توان به عنوان یکی از اضلاع دلایل رشد شگفت آور بورس قلمداد کرد.

وی اظهار داشت: با کاهش نرخ سود سپرده ها، شرایط برای کاهش نرخ تنزیل بازار سهام و نیز افزایش نرخ ارز فراهم شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی وضعیت بورس در نیمه دوم سال جاری را بهتر از نیمه اول سال برآورد می کردند؛ چراکه پیش بینی می شد در نیمه دوم سال جاری با استقرار مجدد دولت انضباط بیشتر حاکم شود و دیگر آنکه کاهش نرخ سود سپرده ها به تدریج اثر خود را بر دیگر متغیرهای اقتصاد نمایان سازد.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین توضیح داد: هم اکنون سوال جدی که پیش روی فعالان بازار سرمایه قرار دارد، این است که تدوام رشد قیمت ها در بازار سهام امکان پذیر است یا اینکه در حال حاضر بازار سهام ریسکی شده است.

نادی قمی گفت: فارغ از ریسک های سیاسی منطقه ای و بین المللی باید گفت، در صورت تثبیت قیمت های جهانی مواد خام بر روی قیمت های فعلی یا حتی افزایش قیمت های جهانی مواد خام (بسیاری از کارشناسان بین المللی چنین سناریویی را پیش بینی می کنند) می توان انتظار داشت که قیمت سهام شرکت هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم وابسته به قیمت های جهانی مواد خام است، همچنان رشد کند.

وی ادامه داد: از آنجا که نزدیک به 50 درصد سهام بازار را سهام چنین شرکت هایی تشکیل می دهند، لذا می توان انتظار داشت که کل بازار سهام رشد مناسبی را تجربه کند.

نادی قمی در عین حال تاکید کرد: آنچه مهم است و به نظر می رسد از ناحیه دولت باید مد نظر قرار گیرد، ارسال این پیام به سرمایه گذران است که از بابت سرمایه گذاری در بازار سهام یا اقتصاد، ریسکی از سوی دولت به آنها تحمیل نخواهد شد. 

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص برنامه های دولت برای کنترل ریسک های سرمایه گذاری هم گفت: دولت می تواند برنامه بلندمدت کمی تدوین و ارایه کند که بر اساس آن ریسک های سرمایه گذاری را کنترل کند؛ به عنوان مثال، برنامه های بلندمدت دولت در خصوص تعرفه ها مثل تعرفه فولاد، سیاست دولت برای نرخ سود بانکی و نرخ ارز و سیاست مالی دولت برای انتشار اوراق مشارکت، مشخص شود.

نادی قمی همچنین اظهار داشت: اینکه نرخ خوراک پتروشیمی ها و نرخ بهره مالکانه معادن تابع فرمولی شوند که این فرمول حداقل برای چهار سال ثابت باشد، به سرمایه گذاران این پیام را می دهد که از ناحیه تصمیمات دولتی، ریسکی به آنها تحمیل نخواهد شد.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: باید در خصوص افزایش عمق بازار (نقدشوندگی)، جذب سرمایه گذاران خارجی، توسعه فرهنگ بازار سرمایه، استقرار نظام حاکمیت شرکتی، افزایش روحیه ریسک پذیری و کارآفرینی نیز برنامه های مدونی تهیه و ارایه شود تا در نهایت شاهد افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور باشیم.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا