در راستای ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت؛

معامله ۳ کیلوگرم زعفران به صورت خرید توافقی در بورس کالای ایران

معامله ۳ کیلوگرم زعفران به صورت خرید توافقی در بورس کالای ایران

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: امروز برای نخستین بار معاملات خرید توافقی زعفران در بورس کالای ایران با معامله ۳ کیلوگرم زعفران (پوشال مرغوب) انبار زرین زعفران مشرق زمین انجام شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در روزهای اخیر معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، با قید فوریتی از هدایت سازوکار خرید توافقی محصول زعفران از طریق ظرفیت های ایجاد شده در بورس کالا خبر داد و دستورالعمل معاملات توافقی این محصول با استفاده از گواهی سپرده کالایی در بورس کالا را نیز ابلاغ کرد؛ اقدامی که می تواند منجر به اصلاحات گسترده ای در نظام تولید و توزیع طلای سرخ شود.

اکبر میرزاپور سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با بیان اینکه سیاست های حمایتی دولت از محصولات کشاورزی از سال ۹۴ برای دو محصول جو و ذرت در قالب قیمت تضمینی در بستر بورس آغاز شد به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: خرید توافقی زعفران نوع دیگری از سیاست های حمایتی دولت است که دستورالعمل آن از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده و خرید زعفران به قیمت توافقی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در قالب دو سناریو صورت می گیرد.

وی افزود: سناریوی اول، خرید فیزیکی زعفران است که توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با پرداخت ۴۰ درصد از پول کشاورز بوده که در آن معامله به صورت قطعی انجام می شود و زعفران خریداری شده برای تقویت بخش صادرات و حفظ جایگاه بین المللی زعفران از طریق بورس کالای ایران عرضه می شود. 

وی ادامه داد: در سناریوی دوم نیز خرید زعفران به شکل گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بورس کالای ایران است که طی آن قیمت توافقی زعفران برمبنای مشخصات کیفی و وضعیت ظاهری انواع محصول، در ۴ دسته تعیین شده است.

وی اضافه کرد:بدین ترتیب، قیمت های توافقی مصوب زعفران ممتاز رشته ای بریده (نگین) به ازای هر کیلوگرم ۵۴ میلیون ریال، قیمت زعفران رشته ای بریده ممتاز (سرگل یا سرقلم) هر کیلوگرم ۵۱ میلیون ریال و قیمت توافقی مصوب برای زعفران رشته ای درجه یک (پوشال مرغوب) هر کیلوگرم به قیمت ۴۸ میلیون ریال است و در نهایت قیمت مصوب توافقی زعفران رشته ای درجه دو (پوشال معمولی) نیز به ازای هر کیلوگرم ۴۳ میلیون ریال تعیین شده است.
میرزاپورافزود: در این شیوه سازمان مرکزی تعاونی روستایی موظف به خرید ۳۰ درصد گواهی سپرده کالایی صادر شده برای کشاورز با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی بوده و نسبت به تسویه حساب با کشاورزان براساس مقررات بورس اقدام می کند.۷۰ درصد باقیمانده محصول کشاورز به مدت سه ماه با اخذ هزینه انبارداری از کشاورز نگهداری می شود و در صورتی که طی سه ماه مذکور کشاورز موفق به فروش محصول خود در بورس نشود، ۷۰ درصد مذکور نیز پس از سه ماه با همان حداقل قیمت خرید توافقی توسط مجری طرح با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی خریداری شده و با کشاورز تسویه می شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب در این روش کشاورز محصول خود را به انبارهای بورس کالا تحویل داده و اگر محصول منطبق با استانداردهای اعلامی برای محصولات نگین، سرگل، پوشال مرغوب و پوشال معمولی باشد، از سوی انبار تایید شده و برای آن قبض انبار صادر می شود و محصول با قیمت توافقی از سوی مباشر که سازمان تعاونی روستایی است خریداری می شود.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا اعلام کرد: در این راستا از امروز و برای اولین بار معاملات خرید توافقی زعفران با معامله ۳ کیلو زعفران پوشال مرغوب انبار زرین زعفران مشرق زمین انجام شد وعلی رغم اینکه قرار بود این محصول با قیمت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هر کیلو خریداری شود، به منظور حمایت بیشتر از کشاورز با قیمت بالاتر ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی خریداری شد.

وی با بیان اینکه با معامله این محصول در بورس کالای ایران انتظار می رود در روزهای آتی نیز برای انواع زعفران مانند نگین و سرگل نیز خرید توافقی انجام شود گفت: در این راستا یک انبار دیگر نیز در مشهد پذیرش شده است که معاملات آن به زودی آغاز می شود و انبارهای دیگری نیز به زودی در بورس پذیرفته می شوند.

به گفته ی وی جهت تسهیل معاملات برای کشاورزان، بورس کالا آمادگی خود را برای فراهم کردن بسترهای موردنیاز از جمله اخذ کد بورسی، استقرار نمایندگان شرکت های کارگزاری و ... اعلام کرده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا