کارشناس اداره تحقیق و توسعه شرکت بورس:

معاملات پربسامد سرعت دادوستدها را افزایش می دهد

معاملات پربسامد سرعت دادوستدها را افزایش می دهد

واژه معاملات پربسامد بعد از سقوط ناگهانی بازارهای آمریکا در سال 2010 توجهات زیادی را به خود معطوف کرد. در واقع معاملات پربسامد اغلب به‌عنوان زیرمجموعه‌ معاملات الگوریتمی در نظر گرفته می‌شوند. چون هر دوی این نوع از معاملات، مشارکت‌کنندگان بازار را قادر می‌سازد تا سرعت دریافت اطلاعات بازار، فرآیند محاسبات داخلی، ارایه سفارش و تأیید آن را بهبود ببخشند.

 

در دهه‌های اخیر، مراحل و فرآیندهای معاملات اوراق بهادار تغییرات قابل‌توجهی داشته‌اند و بیش‌تر مراحل به واسطه سیستم‌های الکترونیکی به‌هم پیوسته، به صورت خودکار درآمده‌اند.

مهسا جمشیدی ویسمه، کارشناس اداره تحقیق و توسعه شرکت بورس اوراق بهادار با بیان مطلب فوق درباره معاملات الگوریتمی به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: معاملات الگوریتمی روابط سنتی بین سرمایه‌گذاران و واسطه‌های مالی را تغییر داده است در واقع این الگوریتم‌ها از طریق رایانه سفارش‌هایی را برای سرمایه‌گذاران (هم برای طرف خریدار هم طرف فروشنده) بدون دخالت عامل انسانی ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروزه با کمک الگو‌های الگوریتمی، معامله گران می‌توانند کنترل بیشتری روی تصمیمات معاملاتی واقعی و فرآیند تخصیص سفارش خود داشته باشند، اظهار داشت: به‌کارگیری الگوریتم‌های رایانه‌‌ای که سفارش‌های خودکار ایجاد می‌کنند، هزینه معاملات را به میزان زیادی برای سرمایه‌گذاران کاهش می دهد. از این رو، استقبال از انجام این معاملات رو به افزایش است و این معاملات سهم قابل توجهی از بازارهای مالی بین‌المللی را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده‌ است.

جمشیدی ویسمه در ادامه درباره تفاوت معاملات پربسامد با معاملات الگوریتمی گفت: واژه معاملات پربسامد بعد از سقوط ناگهانی بازارهای آمریکا در سال 2010 توجهات زیادی را به خود معطوف کرد. در واقع معاملات پربسامد اغلب به‌عنوان زیرمجموعه‌ معاملات الگوریتمی در نظر گرفته می‌شوند. چون هر دوی این نوع از معاملات، مشارکت‌کنندگان بازار را قادر می‌سازد تا سرعت دریافت اطلاعات بازار، فرآیند محاسبات داخلی، ارایه سفارش و تأیید آن را بهبود ببخشند.

وی درباره تفاوت اصلی این دو سبک معاملاتی گفت: معاملات الگوریتمی با اجرای سفارش‌های مشتریان ارتباط زیادی دارد ولی معاملات پربسامد بر اجرای استراتژی‌های معاملاتی اختصاصی مشارکت‌کنندگان در بازارهای با تکنولوژی بالا تمرکز می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: معاملات پربسامد نوعی معاملات الگوریتمی است البته تمام انواع معاملات الگوریتمی نمی‌تواند به‌عنوان معاملات پربسامد در نظر گرفته شود. معاملات الگوریتمی قبل از معاملات پربسامد وجود داشته‌اند و به‌صورت گسترده‌ای به‌عنوان یک ابزار برای شناسایی تمام یا برخی از موارد اجرایی معاملات مانند زمان، قیمت و کمیت بازار استفاده ‌شده‌اند.

وی تصریح کرد: معاملات الگورتیمی توسط بسیاری از واسطه‌ها در معاملات اختصاصی به کار گرفته می‌شوند و همچنین به عنوان یک ویژگی استاندارد در بسیاری از شرکت‌های خریدار در بازار با هدف تدوین استراتژی‌های اجرایی که اثر قیمت را حداقل کند یا پرتفوی‌های بزرگ اوراق بهادار را در تغییر شرایط بازار متعادل کند، تبدیل شده‌اند.

جمشیدی ویسمه درباره ریسک این سبک معاملاتی توضیح داد: ریسک بالقوه سیستماتیک ناشی از این فعالیت می‌تواند در نتیجه الگوریتم‌های نادرست یا خراب باشد که در نتیجه این الگوریتم‌ها، بازار با سفارش‌های نادرست مواجه ‌شود. یک الگوریتم خراب ممکن است که به‌صورت بالقوه قیمت مناسب را به مسیرهای نامطلوب یا نامناسب هدایت کند.

وی با بیان اینکه همانند دیگر مشکلات تکنیکی، راه‌حل باید ماهیت تکنیکی (فنی) داشته باشد، اظهار داشت: در مورد معاملات پربسامد، بازار و زیرساخت‌های طرف فروش باید با طرف دیگر سازگار باشند. بنابراین، هر دو طرف معامله باید زیرساخت‌های مناسبی (شامل کنترل‌های ریسک) را به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های شدید ناشی از الگوریتم‌های نادرست داشته باشند.

 این پژوهشگر اداره تحقیق و توسعه در بخش پایانی گفتگو با اشاره به اینکه اخیراً قانون‌گذاران در سراسر دنیا، به دنبال تدوین و اعمال قوانین نظارتی در مورد فعالیت‌های این نوع معاملات هستند، گفت: پس از حوادث آمریکا مانند سقوط ناگهانی و افزایش سهم بازار، استراتژی‌های معاملات الگوریتمی و معاملات پربسامد نیز تحت بررسی کمیسیون اروپا و دیگر نهادهای نظارتی در درون اتحادیه اروپا قرار گرفتند.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا