باکاهش شاخص ارزش دلار و کاهش موجودی انبارها رخ داد؛

افت قیمت سرب در بازارهای بورسی دنیا

افت قیمت سرب در بازارهای بورسی دنیا

قیمت فلز سرب و بسیاری از کامودیتی‌ها طی یک هفته گذشته باوجود کاهش شاخص ارزش دلار و کاهش موجودی انبارها روند نزولی را طی کرد. یکی از اصلی‌ترین علل این کاهش، خروج سرمایه‌گذاران از این حوزه بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»در نمودار ۱ روند تغییر قیمت فلز سرب از ۱۷ اکتبر تا ۱۷ نوامبر و میزان موجودی انبارهای بورس فلزات لندن آورده شده است. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، میزان موجودی پس از ۲۵ اکتبر روند نزولی را طی کرده است. به طوری که در ابتدای هفته گذشته، یعنی روز دوشنبه ۱۳ نوامبر میزان موجودی سرب در انبارهای بورس فلزات لندن معادل ۱۴۶ هزار و ۲۷۵ تن بود و در آخرین روز معاملات هفته گذشته یعنی جمعه ۱۷ اکتبر میزان موجودی به ۱۴۵ هزار و ۸۷۵ تن رسید که این امر به‌معنی کاهش حدود ۰.۲۷ درصدی موجودی این انبارها طی یک هفته بود. کاهش موجودی برای سرب در کنار افزایش تقاضا برای این فلز یکی از عواملی بود که می‌توانست زمینه افزایش قیمت این فلز را فراهم کند.

از دیگر عواملی که طی هفته‌های قبل توانست بر بازار کامودیتی‌ها اثرگذار باشد، افزایش جهانی قیمت نفت بود، با وجود پیش‌بینی‌هایی که برای رشد قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۱۸ وجود داشت، ، آژانس بین‌المللی انرژی در روز ۱۵ نوامبر بیان کرد که در سال ۲۰۱۸ میان عرضه و تقاضای نفت بالانس وجود دارد و کمبود عرضه غیرواقعی است. در نتیجه رشد قیمتی ناشی از این تصور نیز غیرواقعی بوده و قیمت‌ها کاهش پیدا خواهند کرد.

شاخص ارزش دلار آمریکا، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت کامودیتی‌ها است؛ در روز ۱۳ نوامبر، شاخص ارزش دلار آمریکا با کاهش نسبت به میانگین شاخص در هفته گذشته به ۹۴.۴۹ واحد رسید، این روند کاهشی در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کرد و در روز ۱۴ نوامبر به ۹۳.۸۲۷ واحد رسید.

در روز ۱۵ نوامبر، اعضای فدرال رزرو آمریکا بیان کردند که باتوجه به‌عدم رشد شاخص تورم در این کشور، ضرورتی به رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو وجود ندارد. همین امر موجب ادامه روند کاهشی شاخص ارزش دلار آمریکا در روزهای بعد شد، در روز ۱۷ نوامبر شاخص دلار آمریکا به ۹۳.۶۶۲ واحد رسید. کاهش شاخص ارزش دلار در کنار کاهش موجودی سرب در انبارهای بورس فلزات لندن و افزایش تقاضا برای سرب باید زمینه‌ساز افزایش قیمت سرب می‌شد.. اما همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، قیمت سرب طی این یک هفته روند نزولی را طی کرد و از ۲ هزار و ۵۰۲ دلار به‌ازای هر تن به ۲ هزار و ۴۰۹ دلار به‌ازای هر تن رسید که این به معنی کاهش حدود ۳.۷ درصدی در قیمت سرب طی یک هفته بود. روند قیمتی طی این یک هفته در نمودار ۱ آورده شده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت کامودیتیها طی سال اخیر، ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه و خرید کامودیتی‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذاری بود. اما به‌نظر می‌رسد که این بازار در حال از دست دادن جذابیت برای حضور سرمایه‌گذاران است و خروج آن‌ها موجب سرد شدن رونق بازار کامودیتی‌ها خواهد بود. شاید یکی از دلایل اصلی این امر، کاهش رشد اقتصادی چین طی چند ماه گذشته و نامشخص بودن بازار باشد. اما به‌نظر می‌رسد، عدم اطمینان به آینده بازار زمینه را برای واقعی شدن قیمت‌ها فراهم کرده است.

منبع:اخبار فلزات

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا