سنگ اندازی برای کاهش سود تسهیلات بانکی همچنان ادامه دارد

10 کشور با کمترین نرخ سود بانکی

10 کشور با کمترین نرخ سود بانکی

درحال حاضر تنها در ١٠ کشور جهان نرخ بهره کمتر از ٢٥/٠ درصد است. طی شش ماه اخیر، کشورهایی که پایین‌ترین نرخ بهره را در بین اقتصادهای جهان داشته‌اند، تغییر چندانی در این نرخ نداده‌اند

به گزارش صدای اقتصاد صبح 16 آبان سال جاری بود که پشت درهای بسته جلسه مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی توافق شد که نرخ سود سپرده های یک ساله بانکی از اول آذر ماه به 18 درصد کاهش پیدا کند. توافقی که تا پیش از این از سوی برخی بانک ها با سنگ اندازی مواجه شد و حتی برخی از این بانک ها به مقابله با بانک مرکزی پرداختند و نرخ سود خود را نه تنها کاهش ندادند بلکه نسبت به بانک های دیگر با رقم های بالاتر مشتریان خود را برای سپرده گذاری وسوسه می کردند.

اما کوتاه آمدن بانک های دولتی و خصوصی درمورد کاهش نرخ سود بانکی دوام آنچنانی نداشت و پس از دو روز، این خبر از سوی رییس شورای هماهنگی بانک ها منتفی اعلام شد. عبدالناصر همتی علت عقب کشیدن بانک ها در کاهش نرخ سود بانکی را عدم پایبندی بانک ها در رعایت نرخ های قبلی دانست و گفت: تصمیم بر این شد که قبل از کاهش مجدد، سیستم نظارتی قوی تری برای اجرای سود اعمال و بعد از رفع تخلفات و تثبیت نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار در آینده ای نزدیک در مورد بازنگری در سودهای فعلی تصمیم گیری شود.

با این حال فعلا کاهش پرهیاهو نرخ بانکی فعلا منتفی شده و این را از لابه‌لای اظهارات مقامات ارشد بانک مرکزی می‌توان دریافت. رییس کل بانک مرکزی و فعالان اقتصادی نیز این منتفی شدن را مختص امروز می‌دانند و معتقدند در آینده‌ای نه چندان دور این اتفاق رخ خواهد داد. پیش از آنکه برگ‌های تقویم نشان دهد سال ١٣٩٥ از راه رسیده است.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که با کاهش نرخ تورم بی شک باید برای بازگرداندن تعادل به بازارها، نرخ سود بانکی نیز به موازات آن کاهشی شود. هر چند قرار است که در سال جاری برای دومین بار تصمیم بر این شود که روند کاهش پیش بگیرد، اما ایران هنوز هم جز کشورهای است که بالاترین و بیشترین سود بانکی را به مشتریان خود پرداخت می کند.

در جوامع توسعه یافته بسیاری از کشورها نرخ‌های بهره بسیار اندکی دارند، پایین بودن نرخ تورم در این کشورها بدون تردید عاملی است که امکان پایین بودن نرخ بهره بانکی را برای‌شان فراهم کرده است.

درحال حاضر تنها در ١٠ کشور جهان نرخ بهره کمتر از ٢٥/٠ درصد است. طی شش ماه اخیر، کشورهایی که پایین‌ترین نرخ بهره را در بین اقتصادهای جهان داشته‌اند، تغییر چندانی در این نرخ نداده‌اند. اما افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی در آینده نزدیک در امریکا، سرمایه‌دارانی را که در کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مجاب خواهد کرد تا سرمایه‌های خود را به موسسات مالی امریکا منتقل کنند.

همچنین، افزایش نرخ بهره بانکی در یک کشور، سرمایه‌گذاران خارجی را ترغیب می‌کند تا در پرداخت وام مسکن سرمایه‌گذاری کرده یا پول خود را در حساب‌های بانکی آن کشور پس‌انداز کنند. ١٠ کشور جهان پایین‌ترین نرخ بهره در جهان را به خود اختصاص داده‌اند که وضعیت اقتصادی‌شان البته تفاوت‌های چشمگیری با ایران دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران به دلیل ساختار اقتصادی‌اش و وابستگی به نفت با بالا بودن نرخ تورم روبه‌روست. نرخ تورم در ایران از بالای ٤٠ درصد به محدوده ١٥ درصدی رسیده است. بسیاری معتقدند در این مرحله نرخ تورم به پوسته سخت رسیده و دستیابی به نرخ تورم تک رقمی با مشکلات فراوانی روبه‌روست.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا