مزایای بورس برای ناشران بورسی

مزایای بورس برای ناشران بورسی

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس معمولا در مقایسه با سایر شرکت‌ها، از شرایط اطلاع‌ رسانی و تبلیغاتی مناسب‌ تری برخوردار هستند، زیرا اطلاعات آن‌ها به صورت مستمر از طریق رسانه‌های مختلف به مردم منعکس می‌شود که این موضوع، می‌توانـد امتیازی ویژه برای آن‌ها محسوب شود.

افرادی که سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را خریداری می‌کنند، از مزیت‌های متعددی مانند کسب درآمد، امنیت و شفافیت در سرمایه‌گذاری، حفظ ارزش پول در مقابل تورم، قابلیت نقدشوندگی سرمایه و امکان مشارکت در نحوه اداره شرکت‌ برخوردار می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، در سوی دیگر ماجرا، شرکت‌های بورسی قرار دارند، یعنی شرکت‌هایی که سهامشان در بورس داد و ستد می‌شود. سوال اینجاست که پذیرش در بورس، برای شرکت‌ها چه مزیتی دارند و شرکت‌ها با چه انگیزه‌ای، علاقه‌مند به عرضه سهامشان در بورس هستند؟ آن هم در شرایطی که پذیرش در بورس، طبیعتا برای آنها الزاماتی مانند لزوم اطلاع‌رسانی مستمر و شفاف به سهامداران، رسیدگی دقیق به حساب‌های مالـی و... را ایجاد می‌کند؟

پذیرش در بورس سه مزیت عمده‌ای برای شرکت‌ها به دنبال دارد اعم از:

1-       امکان تأمین آسان منابع مالی

شرکت‌ها معمولاً برای گسترش فعالیت خود به منابع مالی جدید نیاز دارند. این منابع مالی معمولاً یا از طریق استقراض از بانک یا از طریق عرضه سهام تأمین می شود. تأمین مالی از طریق استقراض مشکلات فراوانی دارد. فرض کنید شرکتی برای اجرای طرحی از بانک تقاضای وام می کند. در اولین قدم باید طرح خود را به همراه تقاضا برای دریافت وام به بانک ارسال کند. بانک پس از بررسی، کارشناسان خود را برای بازدید و ارزیابی به محل اجرای طرح می فرستد. در صورتی که هیچ گونه مشکلی از دید کارشناسان بانک وجود نداشته باشد، بانک اسنادی را برای تضمین بازپرداخت وام از شرکت مطالبه می کند و پس از انجام تشریفات و مراحل قانونی، وام را می پردازد. البته شرکت پس از دریافت وام باید مطابق برنامه بانک، اقساط وام دریافتی و سود آن را پرداخت کند. این فرآیند علاوه‌بر این که به زمان بسیار طولانی نیاز خواهد داشت هزینه های مستقیم و غیرمستقیم بسیار زیادی را نیز همراه دارد، از جمله این که بازپرداخت اقساط همراه با سود آن، فشار سنگین و ریسک بالایی را به شرکت تحمیل می کند.

اما روش دیگر تأمین مالی، عرضه سهام است که بسیار آسان خواهد بود. در این روش کافی است شرکت در بورس پذیرفته شده و از دید سرمایه‌ گذاران، عملکرد و آینده قابل قبولی داشته باشد. در این صورت با عرضه سهام جدید شرکت در بورس، این سهام به سرعت به فروش می رسند و شرکت می‌تواند به‌ راحتی و سریع، منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین کند. به این ترتیب، شرکت نه تنها اقساطی را پرداخت نمی کند، بلکه شرکایی به نام سهامداران دارد که در سود و زیـان، با شرکت سهیـم خواهند بود.

2-       دریافت معافیت مالیاتی

براساس قانون، همه شرکت‌هایی که در کشور فعالیت می کنند، بخشی از درآمد خود را در قالب مالیات به دولت می پردازند. همانطور که قبلا هم گفته بودیم، به سبب نقش مؤثر بورس در رشد و رونق اقتصادی، قوانین و مقررات متعددی برای تقویت بورس درنظر گرفته شده است.

یکی از این قوانین، معافیت مالیاتی برای شرکت‌های بورسی است، به این معنا که شرکت‌هایی که سهام آنها در بورس خرید و فروش می شود مطابق قانون کمتـر از سایر شرکت‌ها مالیات می‌پردازند و بنابراین، هزینه‌های آنها کاهش و در نتیجه، سود آنها افزایش خواهد یافت. این مزیت، باعث می‌شود تا شرکت‌ها تلاش کنند شرایط لازم را برای ورود به بورس به دست آورده و سهام خود را در این بازار، عرضه کنند.

3-      کسب اعتماد و شهرت عمومی

به هر شرکتـی اجازه عرضه سهـام در بورس داده نمی‌شود و شرکت‌ها باید دارای شرایط خاصی باشند، برای مثـال، شرکت باید سهامی عام باشد، سودآور بـوده و امیـد به سودآوری آن در آینده هم برای آن شرکت وجود داشته باشد، مدت مشخصی از زمان فعالیتـش گذشتـه و عملکرد قابل قبولی داشته باشد، حداقل سرمایـه مشخصی داشته باشنـد و.... . چنین شرایطی باعث می شود تا مردم به شرکت‌های فعال در بورس اعتماد کنند. این اعتماد است که موجب تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام آن شرکت‌ها و به دنبال آن توسعه شرکت‌های بورسی خواهد شد.

به علاوه، چـون شرکت‌های بورسی در مقایسـه با سایـر شرکت‌ها، از شفافیت و عملکرد بهتـری برخوردار هستند، نهادهای وام دهنده مانند بانک‌ها نیز این شرکت‌ها را در اولویت اعطای تسهیلات قرار می‌دهند.

همچنین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس معمولا در مقایسه با سایر شرکت‌ها، از شرایط اطلاع‌ رسانی و تبلیغاتی مناسب‌ تری برخوردار هستند، زیرا اطلاعات آن‌ها به صورت مستمر از طریق رسانه‌های مختلف به مردم منعکس می‌شود که این موضوع، می‌توانـد امتیازی ویژه برای آن‌ها محسوب شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا