یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با سنا مطرح کرد:

سایه متغیرهای جهانی بر سر بزرگترین گروه بورسی

سایه متغیرهای جهانی بر سر بزرگترین گروه بورسی

تغییرات قیمتی در نمادهای گروه محصولات شیمیایی به عنوان یکی از بزرگترین گروه های بورسی، در روند بورس تهران اثرقابل توجهی دارد. از این رو، بررسی و چشم انداز نوسان قیمت جهانی سه ماده متانول، اوره و الفین می تواند در روند قیمتی این نمادها تا پایان سال اثرگذار باشد.

 

همگام با افزایش و تثبیت قیمت نفت، هم چنین با توجه به افزایش قیمت دلار، امیدواری ها به افزایش سودآوری واحدهای پتروشیمی نیز افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمد خیرآبادی، کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در خصوص  قیمت 56 دلاری برای نفت در سال 2018، باعث افزایش انتظارات فعالان بازار سرمایه از صنعت پتروشیمی طی امسال و سال آینده شده است.

خیرآبادی در این زمینه بیان کرد: با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی ارزش بازار قابل توجهی را در اختیار دارد، بررسی متغیرهای اثرگذار بر این شرکت ها بسیار مهم است. متانول، اوره و الفین سه ماده ای هستند که با توجه به فعالیت کارخانه ها، نوسان قیمت جهانی آن ها در بورس تهران اثرگذاری بسیاری دارد.

وی تغییرات قیمت متانول در بازار جهانی را مورد توجه فعالان بازار سهام ایران دانست و گفت: طی یکسال گذشته با افزایش قیمت متانول، بسیاری از فعالان بازار توجه خاصی به واحدهای متانول ساز در گروه های پالایشی دارند.

خیرآبادی در ادامه گفت: افزایش قیمت جهانی متانول که در وهله اول به واسطه ظهور MTO ها و با اهرم افزایش قیمت زغال سنگ (به عنوان ماده اولیه بهای تمام شده واحدهای زغال سنگ سوز چینی) به وجود آمده بود، در حال حاضر به دلیل کمبود عرضه از طرف برخی واحدهای بزرگ آسیایی و کسری موجودی انبار بنادر بزرگ چین در محدوده­ 350 دلار معامله تثبیت شده است.

وی در زمینه کاهش عرضه متانول در بازارهای جهانی بیان کرد: توقف غیر منتظره­  سه واحد پتروشیمی الرازی با ظرفیت 2.300.000 تن در سال، در خاور میانه و توقف برخی واحدهای شرق آسیا به دلیل تعمیرات اساسی سالیانه، همچنین  تاخیر در به مدار آمدن واحدهای متوقف شده باعث کسری عرضه در بازار جهانی متانول شده است.

این کارشناس بازار سرمایه شرایط اوره را در بازار جهانی مهم ارزیابی کرد و گفت:  در میان شرکت های گروه محصولات شیمیایی ، شرکت های اوره ساز شرایط متفاوتی راتجربه کردند. در این خصوص در گزارش شرکت های تولید کننده اوره مانند پتروشیمی خراسان و کرمانشاه، با توجه به اینکه نیمه اول سال نرخ اوره در بازارهای جهانی افزایش پیدا نکرده بود، شاهد تعدیلات خفیف بودیم.

وی ادامه داد: با این وجود اکنون در بازار جهانی اوره شاهد افزایش قیمت جهانی این محصول هستیم. این افزایش قابل توجه قیمت به واسطه­ کاهش قابل توجه صادرات اوره از طرف چین و هم چنین افزایش تقاضای هندی ها بوده است.

وی ادامه داد: صادرات اوره از طرف چین ( بزرگترین صادرکننده اوره در جهان) کماکان روند نزولی و امیدوارکننده دارد. با این روند کاهشی پیش­بینی می شود، چین تا پایان سال 2017 حدود 5 میلیون تن صادرات اوره داشته باشد، که این رقم حدود 4 میلیون تن کمتر از سال 2016  است. ( رقم صادرات اوره چین در سال 2016، 9 میلیون تن بوده است)

خیرآبادی افزود: بی­ شک یکی از مهم­ترین عوامل افزایش قیمت اوره کاهش صادرات چین بوده است، اما افزایش قیمت زغال سنگ در چین را می ­توان به عنوان یکی از عوامل موثر بر کاهش صادرات نام برد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرکت های الفینی نیز اینچنین بیان کرد: شرکت های الفینی مانند «مارون»، «جم» و «شاراک» به دلیل اینکه طی شش ماهه اول سال، قیمت الفین ها تغییرات جدی نداشت، تعدیلات چندانی نداشتند.

وی در تشریح تغییرات قیمتی الفین ها در بازار های جهانی گفت: الفین ها که طی چند سال گذشته با نوسانات کمتری همراه بودند، کماکان با ثبات قیمتی همراه هستند.

این کارشناس افزود:  مهم ترین اتفاقی که می ­توان در مورد این واحدها به آن اشاره کرد، افزایش قیمت نفتا به تبع افزایش قیمت نفت است. نوسانات قیمتی نفتا می­ تواند عامل اثر گذار بر قیمت فروش محصولات این واحدها باشد. همچنین از سوی دیگر باید به اختلاف قیمتی ( اسپرد نفتا و اتیلن ) تاریخی نفتا و محصولات این واحدها توجه داشت که می تواند نوسانات قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا