در گزارشی بررسی شد؛

پیش بینی بازار نفت از زوایای مختلف

پیش بینی بازار نفت از زوایای مختلف

قیمت نفت برنت در محدوده بالاتر از ۶۰ دلار داد و ستد می شود و قیمت آن اختلاف قابل توجهی با نفت خام سبک آمریکا دارد. همچنین گمانه زنی های زیادی درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت از سوی اعضای اوپک و روسیه وجود دارد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، از طرفی آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که رشد تقاضای نفت در سال آینده ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یابد و به ۱.۳ میلیون بشکه در روز برسد. این آژانس بین المللی پیش بینی کرده که بازار نفت در فصل نخست ۲۰۱۸ با چالش مازاد عرضه ۶۰۰ هزار بشکه ای مواجه می شود و به دنبال آن در فصل دوم این مازاد به ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

پیش بینی اوپک که یک روز زودتر از این آژانس مطرح شد، حاکی از افزایش قوی تقاضای نفت در سال آینده بود. در ادامه این گزارش، اهم پیش بینی های جدید اداره اطلاعات انرژی آمریکا از بازار سوخت های مایع منتشر شده در نوامبر را می خوانید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) در پیش بینی جدید خود از بازار سوخت های مایع که در نوامبر منتشر شد، میانگین قیمت نقدی نفت برنت را ۵۶ دلار در هر بشکه برآورد کرد. قیمت نفت WTI در سال آینده ۵ دلار کمتر از نفت برنت پیش بینی شده است. اختلاف قیمت نفت برنت و نفت WTI در ماه های سپتامبر و اکتبر ۲۰۱۷ به ۶ دلار رسید. این اختلاف تا فصل نخست ۲۰۱۸ در همین سطح باقی می ماند و در نیمه دوم سال به ۴ دلار می رسد.

قیمت نفت برنت اواخر اکتبر در بالاترین سطح طی دو سال اخیر بسته شد و برای نخستین بار از جولای ۲۰۱۵ به بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه رسید. داده های مربوط به اقتصاد جهان در جهت حمایت و تقویت تقاضای نفت باقی مانده است. با وجود افزایش قیمت نفت برنت به بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه، EIA برآورد کرده در سال آینده رشد تولید نفت از رشد تقاضای آن فراتر برود که این موضوع به رشد روزانه ۳۰۰ هزار بشکه ای موجودی نفت جهان در سال ۲۰۱۸ کمک خواهد کرد. در عین حال توسعه اقتصاد جهان، مسائل و رویدادهای ژئوپلیتیکی و پویایی تولید نفت خام در آمریکا و دیگر تولیدکنندگان بزرگ، قابلیت کاهش یا افزایش قیمت نسبت به پیش بینی های یادشده را خواهد داشت.

برآورد EIA از تولید نفت آمریکا در اکتبر امسال، حاکی از کاهش ۹۰ هزار بشکه ای تولید در مقایسه با سپتامبر بود که در مجموع ۹.۳ میلیون بشکه برآورد شد. این اداره پیش بینی کرده که تولید نفت آمریکا در ماه های آتی افزایش خواهد یافت. کل تولید نفت این کشور در سال آینده به طور میانگین ۹.۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود که در این صورت از رکود ۹.۶ میلیون بشکه در دهه ۱۹۷۰ عبور خواهد کرد.

مشارکت کنندگان بازار در انتظار تمدید توافق کاهش عرضه اوپک در نشست آتی این سازمان در ۳۰ نوامبر امسال هستند. تولیدکنندگان بزرگ از جمله روسیه و عربستان از تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید استقبال کرده اند. صادرات نفت از ناحیه کردستان و ناحیه کرکوک عراق در ماه اکتبر به بندر جیحان ترکیه به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت، چون دولت عراق به دنبال همه پرسی ماه سپتامبر در ناحیه کردستان، کنترل نواحی نفتی کرکوک را به دست گرفت. اگرچه اختلال عرضه می تواند سبب ایجاد فشار صعودی بر قیمت نفت شود، اما دولت عراق می تواند این کسری را با افزایش صادرات از بندر بصره جبران کند. به تازگی زیرساخت های مورد نیاز برای افزایش صادرات از بصره تکمیل شده است.

نمودار ۱- تعادل تولید و مصرف سوخت های مایع جهان

نمودار ۲- مصرف سوخت های مایع جهان

نمودار ۳- رشد مصرف سوخت های مایع جهان

منبع: هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا