مهر گزارش می‌دهد:

کارخانه الیاف شیشه در مرند همچنان یک رویا/مردم منتظر تحقق وعده‌ها

کارخانه الیاف شیشه در مرند همچنان یک رویا/مردم منتظر تحقق وعده‌ها

مرند- مردم مرند سال‌هاست با وعده‌های داده‌شده در رابطه با احداث کارخانه الیاف شیشه به خواب می‌روند و صبح را به امید کلنگ زنی این کارخانه از خواب بیدار می‌شوند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: درسالهای گذشته در دولت اصلاحات با سرمایه‌گذاری مشترک مردم و دولت قرار شد کارخانه لامپ تصویری درمرند احداث شود اما بنا به دلایلی این کارخانه در مرند احداث نشد و جای خود را به الیاف شیشه داد که در صنایع دفاعی و زیربنایی کشور می‌توانست نقش بسزایی را ایفا کند اما درگذر زمان این کارخانه نیز در مرند احداث نشد و جای خود را به تولید لوله‌های پلی‌اتیلن داد.

سال‌هاست که مردم شهرستان مرند با وعده‌های این‌چنین دولت‌ها، صبح را شب می‌کنند تا شاید روزی دیگر کلنگ این کارخانه درجای دیگری که مسئولان می‌گویند به زمین زده‌شده و کارخانه احداث گردد.

در سال گذشته محمدحسن نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی شهر خبر از کلنگ زنی طرح احداث الیاف شیشه جدید به‌غیراز محل کارخانه لامپ تصویری وعده داده‌شده در مرند با سرمایه‌گذاری دولتی خبر داد که اجرای طرح الیاف شیشه در مرند می‌تواند در توسعه شهرستان و ایجاد اشتغال نقش بسیاری را ایفا نماید.

با احداث کارخانه الیاف شیشه در مرند برای ۴۸۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود

برای اینکه بدانیم آیا این طرح عظیم در مرند احداث خواهد شد یا نه؟ به سراغ نماینده مردم مرند و جلفا می‌رویم که حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر می‌گوید: این واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان که با توجه به افزایش قیمت دلار به ۵۰۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در شهرک صنعتی زنوز احداث خواهد شد، البته مقررشده بود این طرح در منطقه هرزندات اجرا شود که به دلیل مشکلات موجود در تحویل زمین به این شهرک انتقال یافت.

این نماینده در رابطه با وعده‌های داده‌شده برای کلنگ زنی این طرح و لغو آن چندین‌باره آن به خبرنگار مهر می‌گوید: مقررشده بود که در دهه مبارک فجر سال گذشته طرح اجرایی آن با حضور نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در منطقه هرزندات شروع شود که مسئولان مربوطه زمینی را که شرکت گسترش و نوسازی خواسته بودند را نتوانستند تحویل دهند و لذا به تعویق افتاد ومقررگردید در هفته دولت کلنگ آن به زمین زده شود که به دلیل تراکم کاری وزیر مقررشده تا اگر اتفاق خاصی نیفتد در ده فجر امسال عملیات اجرای این طرح عظیم که قرارداد آن نیز با شرکت چینی منعقدشده، شروع شود.

وی بابیان اینکه این شرکت با سرمایه‌گذاری مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت چینی CNBM ایجاد می‌شود، عنوان کرد: با احداث و بهره‌برداری از این واحد انتظار می‌رود زمینه ایجادوگسترش صنایع جانبی و پایین‌دستی برای تولید مواد و محصولات کامپوزیتی مورداستفاده در صنایع خودروسازی، شیمیایی و پتروشیمی، آب و فاضلاب و بسیاری از کاربردهای دیگر فراهم می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ارزش ماشین‌آلات پیش‌بینی‌شده برای فعالیت این شرکت در منطقه ۶۵ هزار یورو است که همه آن‌ها ماشین‌آلات به‌روز خارجی بوده که در زمان بهره‌برداری کامل ۴۸۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.

حضور شرکت چینی در اجرای طرح الیاف شیشه مرند

برای اینکه از چگونگی عقد قرارداد و اجرای این طرح با توجه به وعده‌های داده‌شده بسیار به سراغ مدیرعامل شرکت الیاف شیشه مرند می‌رویم که می‌گوید: با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با امضای رئیس هیئت‌مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، کوچاووامین معاون مدیرعامل شرکت چینی و این‌جانب، ماه گذشته قرارداد احداث این طرح عظیم در مرند منعقد شد.

 وی افزود: بر اساس این قرارداد مقرر شده که شرکت چینی با انتقال دانش تولید الیاف شیشه، طراحی، تأمین تجهیزات و راه‌اندازی این کارخانه را طی دو سال آینده در مرند عملی کند.

 مدیرعامل شرکت الیاف شیشه مرند به مقدار تولید و مصرف الیاف شیشه در ایران اشاره می‌کند می‌گوید: سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تن مصرف الیاف شیشه در ایران است و این شرکت می‌تواند پس از راه‌اندازی آن ۳۰ هزار تن الیاف شیشه تولید کند.

 داود اجاقی افزود: در این قرارداد شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ملزم شده است ۳۰ درصد تجهیزات این کارخانه را از ایران تأمین کند و مبلغ قرارداد آن نیز ۴۶۰ میلیون یوآن و ۱۰۳ میلیارد تومان خواهد بود.

وعده کلنگ زنی احداث کارخانه الیاف شیشه مرند توسط وزیر صنعت در دهه فجر

فرماندار مرند در رابطه با شایعات موجود مبنی بر لغو اجرای این طرح عظیم در شهرستان مرند به خبرنگار مهر گفت: قرارداد اجرای این طرح عظیم با شرکت چینی منعقدشده و قطعا در دهه مبارک فجر با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت شروع خواهد شد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مرند افزود: برای احداث این کارخانه حتی چندین هکتار زمین بااعتباری در حدود ۴۰ میلیارد ریال خریداری شده که در مرحله آماده‌سازی زمین برای عملیات اجرایی ساخت کارخانه است.

اصغر فضل زاده در رابطه با اجرای طرح الیاف شیشه به خبرنگار مهر می‌گوید: بسیاری از مردم درسالهای گذشته جهت احداث کارخانه لامپ تصویری با اندک پس‌انداز خود و یا با فروش طلا و جواهرات زنان خود به امید راه‌اندازی کارخانه و ایجاد اشتغال در شهرستان در این پروژه عظیم سرمایه‌گذاری کردند که متأسفانه بعد از سال‌ها این کارخانه احداث نشد و بعدها نیز قرار براین شد که الیاف شیشه بجای لامپ تصویری احداث شود و این هم نشد.

وی در ادامه گفت: مردم دیگر به احداث کارخانه عظیم در شهر مرند آن‌هم به اسم الیاف شیشه و لامپ تصویری آلرژی پیداکرده‌اند مگر اینکه احداث این کارخانه را با چشم ببینند.

حال سال‌هاست که مردم مرند با وعده‌های مسئولان در اجرای طرح‌های عظیم صنعتی زندگی می‌کنند و چشم‌انتظار احداث کارخانه عظیم الیاف شیشه هستند آیا این وعده داده‌شده با چندین بار لغو در مرند اجرا می‌شود.

خبرنگار: یوسف باقری

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا