نياز به 5 ميليون تن کنسانتره ذغالسنگ حرارتي و کک شو

نياز به 5 ميليون تن کنسانتره ذغالسنگ حرارتي و کک شو پايگاه خبري معدن نيوز- مجري طرح اکتشافي زغالسنگ طبس و البرز اعلام کرد: عمليات اکتشاف ذغالسنگ در 2 حوزه ايران مرکزي و البرز مرکزي از اواخر سال 92 آغاز و تا کنون بيش از 63 هزار متر عمليات حفاري، 53 هزار متر چاه پيمائي، 62 هزار متر مکعب ترانشه و اکلون، 5 هزار نمونه برداري انجام شده است.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، زهرا محمد ابراهيمي افزود: نتايج اوليه به‌دست آمده بيانگر دسترسي به 300 ميليون تن ذخيره قطعي و احتمالي در محدوده‌هاي زير افق 600+ پروده 4، بلوک 2 کوچکعلي جنوبي، مزينو، آبدوغي، استل کنار، گردنه سر و سفيدريز است که البته عمليات اکتشاف تا سال 95 ادامه دارد و پيش‌بيني مي‌شود نتايج مثبتي به همراه داشته باشد.
وي با بيان اينکه سرمايه‌گذاري در بخش ذغالسنگ نياز مبرم کشور است، اظهار کرد: با توجه به اينکه درحال‌حاضر ميزان مصرف اين ماده معدني از توليد آن پيشي گرفته است، ضرورت سرمايه‌گذاري در اين بخش به شدت احساس مي‌شود و بايد اکتشاف و بهره‌برداري از منابع ذغالسنگ ساماندهي شود.
محمدابراهيمي با اشاره به اينکه طي 10 سال آينده کشور به بيش از 5 ميليون تن کنسانتره ذغالسنگ حرارتي و کک شو نياز دارد، تصريح کرد: در چنين شرايط لازم است عمليات اکتشاف ذغالسنگ به صورت منسجم توسط دولت انجام و پس از مشخص شدن بلوک‌هاي معدني نسبت به واگذاري به بخش خصوصي اقدام شود، همچنين اقداماتي همچون ساماندهي ذغالسنگ و شناسنامه دار نمودن تمام ذخاير براي اطلاع کافي از تمام پارامترهاي کمي و کيفي، تاکيد بر توسعه فناوري در بخش معدن و صنايع معدني با تمرکز بر روي توسعه فن آوري، تحقيق در راستاي زنجيره ارزش و تاسيس انستيتوي ذغالسنگ و استفاده از باطله‌ها در اولويت قرار گيرد.
مجري طرح اکتشافي زغالسنگ در ادامه با بيان اينکه سوخت‌هاي فسيلي از جمله نفت و ذغالسنگ به عنوان حامل‌هاي انرژي در پيشبرد اهداف پروژه‌هاي صنعتي و پايه از اهميت بسياري برخوردار هستند، افزود: از اين رو مديريت و تدوين اساسنامه با چشم‌انداز کوتاه مدت و بلند مدت و در نظر گرفتن محدوديت اين منابع، بسيار ضروري است.
وي تاکيد کرد: با بالا رفتن توليد ناخالص ملي ( GDP) ميزان مصرف مواد معدني افزايش مي‌يابد، بنابراين کاربردهاي نوين ذغالسنگ بايد در دستور کار قرار گيرد زيرا امروزه اهميت منابع ذغالسنگ در کشورهاي صنعتي با توجه به فن آوري‌هاي نوين در بخش ذغالسنگ نظير فناوري‌هاي گازسازي از ذغالسنگ و تبديل آن به سوخت مايع بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است.
وي افزود: درحال‌حاضر 38 درصد برق جهان با نيروگاه‌هاي ذغالسنگي و حدود 23 درصد انرژي مورد نياز بشر از ذغالسنگ توليد مي‌شود، اين در حالي است که کل ذخاير ذغالسنگ ايران حدود 10 ميليارد تن برآورد شده و ايران از نظر ذخاير قطعي و احتمالي در رده 12 جهان قرار دارد.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا