کمبود نقدینگی و تهاتر، فروش ایرالکو را در داخل کاهش داد

کمبود نقدینگی و تهاتر، فروش ایرالکو را در داخل کاهش داد

افزایش قیمت آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی سبب شد تا بر سود خالص و عملیاتی بسیاری از تولیدکنندگان آلومینیوم افزوده شود ولی ایرالکو به‌دلیل دست و پنجه نرم کردن با برخی مسائل فروش در داخل، نتوانست آن چنان که باید از این موهبت بهره‌مند شود.

 

گرچه با آغاز سال ۲۰۱۷، افزایش قیمت آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی سبب شد تا بر سود خالص و عملیاتی بسیاری از تولیدکنندگان آلومینیوم افزوده شود ولی در ایران، دست و پنجه نرم کردن برخی از تولیدکنندگان با مشکلاتی که فروش آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، موجب شد نتوانند آن‌چنان که باید از موهبت افزایش قیمت‌ها بهره ببرند و در عین حال، افزایش هزینه‌های تأمین برخی مواد اولیه نیز سبب دامن زدن بیشتر به این مسئله شد.
در مورد ایرالکو، اصلی‌ترین مشکلی که این شرکت را گریبان‌گیر خود کرد، مسئله فروش در بازار داخل بود. این شرکت تقریبا تمامی فروش داخلی خود را در بورس کالای ایران به ثمر می‌رساند. معمولا عرضه‌های آلومینیوم در بورس کالا به این صورت است که در ابتدای عرضه، قیمت پایه، قیمتی است که توسط مکانیزم و فرمول توافق شده، از قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن (LME) محاسبه می‌شود و در ادامه پس از تعیین تقاضا، برای انجام معاملات این قیمت توسط عرضه‌کننده می‌تواند افزایش یا کاهش یابد. بدین ترتیب، با افزایش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، قیمت پایه عرضه‌های آلومینیومی در بورس کالا نیز افزایش یافت. در عین حال، به‌دلیل رکود نسبی اقتصادی در کشور از سال گذشته و کمبود نقدینگی، خریداران قادر به خرید آلومینیوم با چنین قیمت‌هایی نبودند؛ این امر سبب شد تا در بازار آزاد، معاملاتی به‌صورت تهاتری انجام شود که در بورس کالای ایران، غیر قابل اجراست.
بدین ترتیب، عرضه‌کنندگان آلومینیوم در بورس کالا، به‌تدریج با کاهش تقاضا مواجه شدند یا موفق به فروش تمامی محصولات خود نشدند. ایرالکو که تمامی فروش داخلی خود را از طریق بورس کالا انجام می‌دهد، تحت تأثیر این شرایط قرار گرفت و سبب شد تا فروش داخلی آن افت کند و درآمدهای عملیاتی آن نیز بالطبع کاهش یافت. در عین حال در این دوره، قیمت آلومینا و آندهای کربنی، به‌عنوان اصلی‌ترین مواد مصرفی در تولید آلومینیوم، در بسیاری از بازارهای بین‌المللی افزایش یافت. این موارد در حالی برای شرکت ایرالکو رخ داد که طی ماه‌های گذشته، این شرکت پروژه‌های اصلاح و نوسازی خط کارگاه‌های قدیم را در دست داشت.

 

نمودار ۱، حجم فروش محصولات آلومینیومی این شرکت را در نیمه ابتدایی سال جاری با نیمه ابتدایی سال گذشته مقایسه می‌کند.


گفتنی است که از خط ۴ کارگاه قدیم احیای این شرکت که به ۲ بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود، در سال گذشته از مدار تولید خارج شدند تا در فاصله چند ماهه، با نصب ماشین‌آلات و تجهیزات جدید، بهینه‌سازی و نوسازی شوند. بخش جنوبی این خط در مرداد ماه و بخش شمالی آن در دی ماه سال گذشته از مدار تولید خارج شدند؛ در عین حال فرآیند اصلاحات و بهینه‌سازی بخش شمالی آن در مرداد ماه سال جاری به پایان رسید و از ابتدای مهر ماه وارد چرخه تولید شد، در حالی که کار اصلاحات بخش جنوبی آن در هفته‌های گذشته به پایان رسید و در حال حاضر آماده بهره‌برداری است. با در نظر گرفتن این موارد، سود عملیاتی هر سهم برای این شرکت تا پایان سال جاری که ۱۶۲ ريال پیش‌بینی شده بود، به ۱۲۱ ريال تقلیل یافت.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا