با فساد مالی در ادارات چگونه مقابله کنیم؟

با فساد مالی در ادارات چگونه مقابله کنیم؟

یک کارشناس امور مالی می‌گوید راهکار برون رفت از وضعیت فساد اداری و اقتصادی در ایران الکترونیکی کردن پروسه‌های اداری به ویژه در بخش‌هایی است که مستقیما با پول سر و کار دارند، مثلا درباره سازمان امور مالیاتی باید سریع‌تر طرح جامع مالیاتی به کار بیفتد و رابطه مودی با مامور قطع شود.

غلام‌حسین دوانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره راهکار مقابله با فساد ماموران مالیاتی اظهار کرد: بالاترین مقامات کشور اظهار می‌کنند که فساد در کشور نهادینه شده است. البته فساد در همه دستگاه‌ها هست ولی طبیعتا در دستگاه‌هایی که با پول سرو کار دارند بیشتر درگیر فساد هستند. مثلا وزارت آموزش و پرورش طبیعتا از این منظر کمتر دچار مشکل شود، ولی به هر حال در این وزارت‌خانه نیز ممکن است مشکل فروش سوال پیش بیاید. وقتی می‌گوییم فساد نهادینه شده است یعنی در ابعاد بسیار گسترده‌ای این مشکل وجود دارد و در اغلب دستگاه‌ها نیز به اشکال مختلف دیده می‌شود.

 
او افزود: با این حال در وزارت‌خانه‌ای مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی که در آن پول جریان دارد و به ویژه سازمان امور مالیاتی که در آن تعداد زیادی مامور با پول سرو کار دارند و ممکن است افراد بیشتری تحت تاثیر قرار گیرند و این موضوع خود را بیشتر نشان دهد. طبیعی است که اگر طرح جامع مالیاتی فعال و همه فعل و انفعالات مالیاتی الکترونیکی شود و همچنین ارتباطات مامور با مودی قطع شود امکان فساد کمتر می‌شود. اتفاقی که در کشورهای توسعه یافته نیز مشاهده می‌شود.

 
این کارشناس امور مالیاتی بیان کرد: در نظر داشته باشید که به هر حال در همه کشورها فساد وجود دارد، حتی اگر بهترین سیستم‌ها به کار گرفته شود، اکنون هیچ کشوری مدعی نیست که فساد در آن اصلا وجود ندارد. همانطور که در شاخص فساد در دنیا هیچ کشوری نمره ۱۰ نمی‌گیرد بهترین کشورها هم مثلا نمره ۹.۶  می‌گیرند، ولی متاسفانه در کشوری مانند کشور ما خط قرمز رد شده است و باید برای برون رفت از این وضعیت چاره‌جویی شود.

 
وی در بخشی از سخنانش بیان کرد: ما باید کوشش کنیم که فساد در ایران را به حداقل ممکن برسانیم طبیعی است که تنها راه‌کار آن الکترونیکی کردن پروسه‌های بروکراتیک در ایران است. به این ترتیب که ماموران به ویژه در بخش‌های مالی مستقیما با مردم در تماس نباشند. در بخش مالیاتی نیز رفع مشکل فساد در گروی فعال کردن نظام جامع مالیاتی است و البته منکر ضرورت ایجاد فرهنگ پاکدستی و تصفیه درونی دستگاه‌ها نیز نمی‌توان بود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا