پیش‌نویس نقشه راه معدن و صنایع معدنی به مجلس ارایه شد

پیش‌نویس نقشه راه معدن و صنایع معدنی به مجلس ارایه شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه پیش‌نویس نقشه راه معدن و صنایع معدنی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد.

 

محمد شریعتمداری در نشست با فراکسیون معدن و صنایع معدنی و رییس مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب گفت: ۲ هفته گذشته پیش‌نویسی از نقشه راه معدن و صنایع معدنی برای ۴ سال آینده در ۹ فصل به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارایه شد تا نظرات نمایندگان در این زمینه جمع‌آوری و نهایی شود.
وی افزود: در نظر داریم چارچوبی برای قراردادهای بین‌المللی مشخص کنیم تا الگوی IPC را برای جذب سرمایه گذاری خارجی در زمینه معادن پیاده کنیم. در حال حاضر، شرایط برای توسعه معدنی مهیا نیست، با این حال وزارتخانه برای اجرای دستور مجلس شورای اسلامی و تعیین اولویت‌های معدنی، لیستی تهیه کرده است که اعتقاد داریم این لیست باید بر اساس سند آمایش سرزمینی تهیه می‌شد.
بررسی لایحه‌ای در زمینه معادن
شریعتمداری از بررسی لایحه‌ای در زمینه معادن و مغایرت‌های آن در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: این لایحه به کمیسیون فرعی دولت ارجاع داده شد تا نظرات در آنجا جمع‌آوری و در اولین فرصت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود اما انتظار داریم این لایحه با همکاری مجلس تا پایان سال جاری نهایی شود تا قانون معدن دارای مشخصات لازم باشد.
وی در ادامه تأکید کرد: در بخش اکتشاف باید کارهای بزرگی در کشور انجام شود تا شاهد ایجاد صنایع فولادی در بخش‌های مختلف کشور نباشیم بنابراین در ابتدا لازم است روش کار اکتشاف را تغییر دهیم، باید اکتشاف از حالت سنتی خارج شود و همچنین اینکه تولید برای صادرات انجام شود نه آن که تنها با خام فروشی، درآمدزایی کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت معادن کوچک در کشور اظهار داشت: باید وضعیت معادن کوچک اصلاح شود و تا آن زمان انتظار می‌رود که معادن بزرگ از این معادن مراقبت و به عبارتی پدری کنند، اخیراً با ۷۰ نفر از مسئولان برای داشتن برنامه در بخش معادن کوچک جلساتی داشتیم.
وی در پایان گفت: اکنون ۵ هزار و ۹۰۰ واحد فعال معدنی داریم.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا