افزایش ۲۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در میدان آزادگان جنوبی

افزایش ۲۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در میدان آزادگان جنوبی

درحالی که طبق پیش بینی های انجام شده تولید از میدان نفتی آزادگان جنوبی تا پایان سال جاری باید به ۱۵۰ هزار بشکه برسد، آمار و ارقام حاکی از آن است که آزادگان جنوبی به عنوان بزرگترین میدان مشترک نفتی کشور با ظرفیت تولید روزانه بیش از ۸۰ هزار بشکه نفت در حال تولید است و پیش‌بینی می‌شود این مقدار تولید طی یک ماه آینده به بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

 

میدان نفتی آزادگان جنوبی در ۸۰ کیلومتری غرب اهواز و در مجاورت مرز عراق واقع شده است. فاز اول توسعه این میدان به صورت بیع متقابل در حال انجام است و فازهای توسعه‌ای بعدی به صورت یکپارچه با میدان آزادگان شمالی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی تحت پیگیری است. در این راستا تفاهم نامه‌هایی با شرکت‌های ایپکس، توتال، تنکو، پتروناس و شل امضاء شده است.
نفت درجای میدان آزادگان جنوبی ۲۷ میلیارد بشکه و ضریب برداشت از این میدان ۶.۶ درصد (در سازندهای فهلیان سروک، گدوان و کژدمی) است. تاکنون ۶۲ حلقه چاه در میدان نفتی آزادگان جنوبی حفر شده است.
تولید مطابق برنامه توسعه فاز یک از این میدان ۳۲۰ هزار بشکه است و میزان تولید واقعی در اسفندماه پارسال ۴۵ هزار بشکه در روز بوده است. نفت خام ارسالی از میدان آزادگان جنوبی (تولید زود هنگام و فاز یک و دو) در سال گذشته ۴۵ هزار بشکه بوده که این میزان طبق برنامه تا پایان سال جاری به ۱۵۰ هزار بشکه و در سال ۱۳۹۷ به ۳۲۰ هزار بشکه خواهد رسید. چشم انداز تولید از این میدان ۶۰۰ هزار بشکه در روز است.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا