مدیرکل تامین اجتماعی کردستان از وضعیت بیمه‌ای این استان می‌گوید

کردستان نیازمند رونق کارگاه‌های بزرگ است

کردستان نیازمند رونق کارگاه‌های بزرگ است استان کردستان، از نظر اقتصادی از جمله استان‎های محروم کشور است. این استان، درصد بیکاری بالایی دارد و قاعدتا این مشکلات، باعث شده تا سازمان تامین‌اجتماعی هم نتواند از همه ظرفیت‎های بالفعل آن استان، برای کسب درآمد و در نتیجه ارائه خدمات حداکثری استفاده کند. با این وجود، این سازمان در استان کردستان حضوری فعال دارد و شرکت سرمایه‎گذاری شستا - وابسته به تامین‌اجتماعی - هم سرمایه‎گذاری‎هایی در استان انجام داده و به‌طورکلی به نظر می‏رسد که وضعیت خدمات‌رسانی این سازمان، بهبود چشمگیری داشته باشد. 

بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران 

سیدصلاح قریشی، مدیرکل تامین‌اجتماعی استان کردستان در گفت‌وگو با آتیه‌نو تاکید می‌کند این استان درحال‌حاضر 208هزار و 392نفر بیمه‌شده دارد. تعداد مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی کردستان هم 28هزارنفر است و این سازمان، ماهیانه 32میلیاردتومان تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت دارد که پرداخت می‎کند. این اطلاعات نشان می‎دهد با وجود محرومیت از نظر اقتصادی، سطح خدمات تامین‌اجتماعی در استان، قابل‌قبول است؛ هرچند فرآیندهای اقتصادی، باید به گونه‎ای طراحی شوند که این میزان، افزایش یابد. قریشی، می‌گوید: «عمده حق‌بیمه پرداختی تامین‌اجتماعی در استان کردستان، مربوط به کارگاه‎های زیر 5نفر است. البته در چهارچوب قوانین و مقررات سازمان اجتماعی، کیفیت ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، هیچ ارتباطی به بزرگی و کوچکی کارگاه ندارد و برای ما تمام بیمه‌شدگانی که از سوی کارفرمایان بیمه‌ شده باشند، به یک میزان به خدمات این سازمان دسترسی خواهند داشت و ما هم خودمان را متعهد به پیگیری حق و حقوق آنها می‏دانیم.» آنچه دارای اهمیت است، این است که شکل‏گیری کارگاه‎ها و کارخانه‎های بزرگ با ظرفیت جذب بیش از 50نفر شاغل، علاوه بر تاثیرگذاری در رفع مشکل بیکاری استان، باعث افزایش درآمدها و حق‌بیمه‎های دریافتی و درنتیجه افزایش قدرت ارائه خدمات به بیمه‎شدگان می‎شود. ضریب نفوذ بیمه تامین‌اجتماعی نسبت به جمعیت شهری در استان کردستان 8/54درصد است که رقمی مناسب و مطابق با استاندارد و نرم کشوری محسوب می‌شود. اطلاع‌رسانی‎های بیمه‎ای از سوی اداره‌کل استان افزایش یافته و از سوی دیگر هم جامعه، خود در پی افزایش آگاهی از مزایای بیمه تامین‌اجتماعی است. نزدیک به 33هزار و 400کارگر ساختمانی در استان از مزایای بیمه تامین‌اجتماعی استفاده می‎کنند که  نسبت به نرم کشوری، درصد بیشتری است.

تعامل سازنده با کارفرمایان و دفاع از حقوق کارگران 
یکی از مسائل مزمن مطرح در سطح تامین اجتماعی استان‌ها، مربوط به گله‎مندی‎ها و انتظاراتی است که از سوی کارفرمایان مطرح می‎شود و گاه حتی از قوانین مربوط به تامین‌اجتماعی، به‌عنوان یکی از موانع کسب‌وکار یاد می‎کنند. قریشی، در این‌باره با بیان اینکه این گله‎مندی‎ها معمولا در همه کشور شنیده می‎شود، می‌گوید: «آنچه سازمان تامین‌اجتماعی به‌طورکلی در سطح کشور و از جمله در استان کردستان انجام می‏دهد، اجرای وظایف خود براساس قوانین و مقررات کشور است. براساس قانون، هر کارفرمایی که یک نفر را در قبال دریافت دستمزد در محل کار مشغول به فعالیت کند، مکلف است که او را بیمه کرده و حق و حقوق مصرح در قانون را هم پرداخت کند.» مدیرکل تامین‌اجتماعی استان کردستان، ‎افزود: «گله‏مندی کارفرمایان عموما مربوط به خود قانون است و اصلاح این قوانین، در حیطه وظایف ما نیست. اما به‌طورکلی، تعامل سازنده‎ای با بخش‎های کارفرمایی استان داریم و رویکرد ما در این حوزه، رویکردی اقناعی بوده است. سعی ما این بوده که جنبه‎های مثبت را برای آنها بیشتر باز کنیم و آنها را قانع کنیم که پرداخت حق‌بیمه تامین‌اجتماعی، شاید در پاره‎ای از موارد فشارهایی از نظر هزینه تولید به برخی کارگاه‎ها وارد کند، اما این هزینه‎ها در اصل نوعی سرمایه‏گذاری است.»

وضعیت سرمایه‎گذاری
مدیرکل تامین‌اجتماعی استان کردستان، درخصوص سرمایه‎گذاری مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی در استان کردستان هم گفت: «ادارات کل، به‌طور مستقیم در امر سرمایه‌گذاری دخالتی ندارند. اما شرکت سرمایه‎گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) در سال‎های اخیر، سرمایه‎گذاری‎های خوبی از جمله مشارکت در راه‎اندازی کارخانه تولید لاستیک بارز و معدن طلای سقز انجام داده است.» او با بیان اینکه منابع تامین‌اجتماعی، حق‎الناس و مربوط به کارگران و بیمه‎شدگان سازمان است، افزود: «اصل مهم در سرمایه‎گذاری‎های تامین‌اجتماعی، بازدهی و سودآوری است و قطعا درصورتی‌که طرح‎های مناسب به سازمان معرفی شود، سرمایه‎گذاری‎های جدید هم در استان از سوی این سازمان انجام خواهد شد.»


 منصور اولی/ آتیه نو
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا