رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران؛

روابط بانکی و مالی اروپا و ایران باید متحول شود

روابط بانکی و مالی اروپا و ایران باید متحول شود

اتحادیه اروپا می تواند شریک اقتصادی و تجاری مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی باشد، این در حالی است که ایران در سالهای بعد از انقلاب، رشد قابل توجهی را در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به دست آورده است؛ ضمن اینکه سطح تولید بسیاری از محصولات غذایی و کشاورزی تا جایی افزایش یافته که مازاد نیاز داخلی صادر می شود.


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران خواستار تحول در روابط بانکی ایران و اروپا شد و گفت: ایران آماده جذب سرمایه خارجی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از مهر، کاوه زرگران در نشست مشترک هیات تجاری بلند پایه اروپایی و فعالان اقتصادی ایرانی به میزبانی اتاق بازرگانی تهران، گفت: اتحادیه اروپا می تواند شریک اقتصادی و تجاری مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی باشد، این در حالی است که ایران در سالهای بعد از انقلاب، رشد قابل توجهی را در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به دست آورده است؛ ضمن اینکه سطح تولید بسیاری از محصولات غذایی و کشاورزی تا جایی افزایش یافته که مازاد نیاز داخلی صادر می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران افزود: شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات غذایی در سال ۲۰۱۲ داشته ایم، همچنین عمده اقلام صادراتی و کشاورزی در سالهای آینده نیز تعریف شده است. سهم اتحادیه اروپا از واردات محصولات کشاورزی ایران اندک است و ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه عمده ترین واردات مواد غذایی است

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان ایرانی می توانند در زمینه های انتقال تکنولوژی و دانش، استانداردهای به روز بین المللی مواد غذایی، تشکیل تیم های مشترک تحقیق و توسعه و نیز تجارت محصولات کشاورزی و غذایی و تامین مواد اولیه، در کنار تامین ماشین آلات تولیدی با اعضای اتحادیه اروپا همکاری مشترک داشته باشند.

به گفته زرگران، باید در روابط بانکی و مالی ایران و اروپا تجدیدنظر کرد و بنابراین باید زمینه ساز تحول در این حوزه بود و هزینه های بین دو طرف را نیز کاهش داده و مناسبات تجاری را افزایش دهیم. این در حالی است که ثبات اقتصادی ایران در سالهای اخیر و سطح جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حوزه های مختلف، نشان می دهد که ایران یک کشور امن برای سرمایه گذاری خارجی است؛ ضمن اینکه نرخ تورم از نیمه دوم سال ۹۲، روندی نزولی را طی کرده است و نرخ ارز علیرغم کاهش قابل توجه قیمت نفت و استمرار تحریم ها در برخی از حوزه ها، با کمترین نوسانات مواجه بوده است.

وی اظهار داشت: ایران بارها اعلام کرده که آماده جذب سرمایه خارجی است و به شرکت های متقاضی نیز کمک خواهد کرد، ضمن اینکه زنجیره تولید ایران به عنوان یک بخش فعال و پویا از این قاعده مستثنی نیست و البته موقعیت خاص ایران در تولید محصولات کشاورزی به همراه فضای امن اقتصادی انگیزه خوبی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا فراهم می کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا