صندوق بین المللی پول هشدار داد؛

کسری‌بودجه یک تریلیون‌دلاری کشورهای‌نفتی

کسری‌بودجه یک تریلیون‌دلاری کشورهای‌نفتی

صندوق بین‌المللی پول درباره خالی شدن حساب ذخیره ارزی عربستان سعودی و ورشکسته شدن این کشور در آینده هشدار داد.

عربستان اکنون در حال بازسازی روابط خود با روسیه است و در حالی که پارسال پیشنهاد عضویت روسیه در اوپک را رد کرده بود، اکنون به این کشور پیشنهاد پیوستن به جمع کشورهای اوپک را داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، از سوی دیگر در حالی که در زمان آغاز ورود روسیه به جنگ با داعش در سوریه، عربستان از جمله اولین کشورهایی بود که مخالفت شدید با این مسئله داشت اما همین کشور در حال حاضر از مبادی دیپلماتیک در حال زمینه سازی برای سفر ملک سلمان به روسیه و دیدار با پوتین است.

به نظر می رسد تشدید بحران های خفته سیاسی در عربستان، اصلی ترین دلیل تغییر سیاست‌های سعودی ها در قبال بحران سوریه و احتمالا یمن است.

به گزارش آسیا تایمز، صندوق بین المللی پول هشدار داده است با ادامه روند کنونی اوضاع اقتصادی در عربستان این احتمال وجود دارد که ذخایر مالی و ارزی این کشور به اتمام رسیده و سعودی ها ورشکست شوند.

کسری بودجه عربستان در سال جاری برابر با 21.5 درصد از تولید ناخالص داخلی در این کشور برآورد شده است که از طریق برداشت از ذخایر پولی ناشی از فروش نفت در سال های پیش پوشش داده شده است.

از سوی دیگر طی ماه های گذشته و در فصل تابستان، آژانس پولی عربستان سعودی، 70 میلیارد دلار از سرمایه های این کشور را از بازارهای مالی بین المللی خارج کرده و هزینه کرده اند.

به نظر می رسد این اقدام آژانس پولی سعودی ها تازه اول راه بازگرداندن صدها میلیارد دلار سرمایه های این کشور از بازارهای سرمایه خارجی و پر کردن چاله های اقتصادی این کشور است.

از سوی دیگر این دقیقا اتفاقی است که برای دیگر متحدان منطقه ای سعودی ها نیز در حال رخ دادن است به گونه ای که بر اساس پیش بینی ها، حجم کسری بودجه کشورهای صادر کننده نفت در خاورمیانه طی پنج سال آینده به حدود یک هزار میلیارد دلار خواهد  رسید.

به تازگی نیز دربار آل سعود به سفارت های خود در خاورمیانه به صورت محرمانه دستور داده است تا حمایت های مالی خود از گروه های موسوم به شورشیان سوری را متوقف کنند که این مسئله نیز یکی دیگر از نشانه های تغییر اوضاع مالی سعودی هاست.

در حال حاضر سعودی ها با مشکل جدی در تأمین کسری بودجه، تأمین هزینه های جنگ علیه یمن، و پایین ماندن قیمت نفت در بازار جهانی به طور عمده مواجه هستند.

بر اساس پیش بینی های موجود در صورت ادامه روند کنونی حساب ذخیره ارزی عربستان از حدود 670 میلیارد دلار کنونی به کمتر از 200 میلیارد دلار در سال 2018 خواهد رسید.

به عبارت دیگر این کشور در حال حاضر ماهانه 12 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود برداشت می کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا