«بازتاب روش بینش مسؤولین در صنعت مد»

«بازتاب روش بینش مسؤولین در صنعت مد»

خوشبختانه با احداث خانه مد در وزارت فهنگ و ارشاد اسلامی رویکری مثبت را در این صنعت در سالهای اخیر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بوده ایم. این امر و نگاه مثبت مسؤولین و دست اندرکاران در این توامانی هست که از طرفی تحریم ها اقتصادی را شاهد و از طرفی دیگر هجوم رسانه ها و فرهنگ های بیگانه، فضای کسب و کار فرهنگی و بنیادین در کشور سخت تر از گذشته دنبال می شود.

تحریم‌های اقتصادی اعمال شده در کشور در سال‌های گذشته و دهه اخیر و حتی بطور کلی بعد از انقلاب شکوهمندمان، باعث خلق ابتکارهایی شده است. این امر قطعاً پرواضح است که باید از تحریم‌ها به عنوان فرصت در صنعت پوشاک استفاده می‌شد، اما با سیاستگذاری‌های غلطی که در گذشته اتفاق افتاد به تهدید تبدیل شده است. تهدیدی که قطعاً با چرخش نگاه مسوولین امر می تواند باعث ایجاد شرایط کاری جدید بشود.

 
ساخت شهرک صنعتی پوشاک کشور می‌تواند گامی برای احیا و بازگشت این صنعت باشد و با احداث واحدهایی همچون این می‌توانیم اشتغالی که در سال‌های گذشته با تصمیم گیری‌های غلط به سایر کشور‌ها همچون کشورهای همسایه نظیر ترکیه و پاکستان و به مانند آن امارات متحده عربی تقدیم کردیم را پس بگیریم.

 
سرمایه گزاری بر روی کالاهای خرده پا و اقتصادهای خرد و نوپا در این صنعت و مشارکت شرکت های خصوصی طراحی مد و لباس با طراحان غیر حرفه ای و خانه های مد ، پوشاک و لباس همه و همه می تواند به عنوان عامل و یا عوامل بوجودآورنده پتانسیل انگیزشی برای بازوی هنرمند و توانای داخلی تلقی شود.

 
در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار امسال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال انجام توافقات و قراردادهایی چند جانبه و یا یک جانبه که به موجبات ایشان، همکاری‌های مشترک برای تشکیل تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان و ساخت شهرک صنعتی پوشاک کشور بوجود آید از جمله مواردی است که می تواند به همت و ید طولای مسؤولین محترم و ضامئمین امور محقق شود.

 
توافق نامه هایی فی ما بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون و انجمن صنعت پوشاک کشور امضا  و باقی نهادها و ارگان ها که تاکنون نیز پاره ای از آنها را دیده و از بابت این امر از مسؤولین و دست اندرکاران کمال تشکر و سپاس را داریم و خواهیم داشت.

 
این امور و نظایر آنها جملگی، در راستای تشکیل و توسعه شرکت‌های تامین کننده نیاز تولیدکنندگان در صنعت پوشاک، با هدف هم‌افزایی فعالان این صنعت، توسعه دانش فنی، تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه (شامل گسترش و ترویج فرهنگ استفاده از پوشاک اسلامی ایرانی) و تجاری سازی و توسعه مدیریت دانش برپایه تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید پوشاک و خدمات) با ارزش افزوده فراوان در چارچوب سیاست‌های اصول مبارک قانون اساسی و سیاست‌های حمایتی بخش تعاون می باشند.

 
همکاری و هم افزایی در تشکیل تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان صنعت پوشاک کشور و ساخت و راه اندازی شهرک صنعتی پوشاک کشور در منطقه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از دیگر موضوع‌هایی است که می تواند به گسترانیدن امور مد و لباس و پوشاک در سراسر کشور کمک کرده و نگاهی بین المللی را به کلیه عرصه ها و حیطه ها تزریق نماید. اموری که اکنون صنعت پوشاک از نظر فناوری به مدد ایشان، در سطح بسیار خوبی قرار دارد، به طوری‌که بسیاری از کارخانجات کشورمان از تکنولوژی به مراتب پیشرفته‌تر از کارخانجات ترکیه بهره مند می باشند.

 
با اشتباهات انجام شده در صنعت مُد و دولتی کردن آن، امروز دچار آسیب در این صنعت شدیم؛ به طوری‌که آنچه که صنایع خرده پا و یا خصوصی در سطح بسیار کم و بصورت منطقه ای و نقطه ای انجام دادند ، متأسفانه به علت دولتی شدن، امروز به کشورمان وارد شده و یا می توان ازعان کرد که از طریق قاچاق و یا واردات غیر متعارف وارد کشور شده و به فروش می رسند.

 
رئیس انجمن صنعت پوشاک کشور با اشاره به قاچاق پوشاک به کشور، با بیان اینکه اجناس قاچاق را در مراکز لوکس نمی‌فروشند، گفت: قاچاق نوعی واردات بی رویه است که باید ساماندهی شود.

 
با توجه به قیمت تمام شده بالای پوشاک ایرانی، در این زمینه راهکارهایی پیش بینی شده و از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورالعملی تهیه و ابلاغ شده است؛ کارگروهی در این زمینه در حال فعالیت است و این امر تنها و تنها در صورت همت عالی مسؤولین می تواند محقق شده و  امید است چشم اندازهایی بزرگ به مصابه آن در این عرصه بوجود بیاید.

 
همانطور که بیان شد، امضای توافق نامه یک و یا چند  جانبه همکاری‌های مشترک برای تشکیل تعاونی ها و بنیادها و مؤوسسات مربوطه برای  تامین نیاز تولیدکنندگان و ساخت شهرک صنعتی پوشاک کشور گام و جهشی بلند و عالیه برای رسیدن به اهداف بلندتر می تواند تلقی شود.

 
با انجام این توافق نامه ها صنعت پوشاک کشور توجه جدی شده است و شاهد همراهی بسیار خوب دولت در احیای این صنعت کهن هستیم که می‌تواند دو صنعت دیگر وابسته به پوشاک یعنی نساجی و مد را به حرکت در آورد.

 
امیدواریم که با شروع فعالیت این شهرک ها، در کنار بنگاه های زودبازده و کانون های خصوصی اقتصادی نوپا و خرده بتوانیم به یاری مسؤولین به امر،  صنعت پوشاک کشور در سطح داخل و حتی بین المللی رقابت پذیر کرده و چرخ دنده های محرک آن را با شتاب بیشتری به اهداف عالیه رهنمون سازیم.

 
 بهنود جواهرپور
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا