لزوم تولد ستاد زنده و سالم در زنجیره فولاد و 12 دستور جلسه ضروری از منظر بخش خصوصی

لزوم تولد ستاد زنده و سالم در زنجیره فولاد و 12 دستور جلسه ضروری از منظر بخش خصوصی

دنیای معدن -مسئولان دولتی هم خبر از الزام وجود ستاد فولاد می دهند، همان ستادی که خودشان منحل کردند و این همه به هم ریختگی را بر سر فولاد کشور آوردند.

به شهادت همه فعالان و کارخانجات تولید کننده و مصرف کننده فولاد در بخش خصوصی، چهار سال است که آنها نسبت به عدم توازن زنجیره فولاد اعتراض دارند و برای نخستین بار نیز توسط سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران پیشنهاد تشکیل «ستاد فولاد» یا «شورای عالی فولاد» زیر نظر شخص وزیر صنعت بعنوان مرضی الطرفین داده شد اما این به هم ریختگی زنجیره مرتب توسط مسولین ارشد و مدیران خصولتی فقط تکذیب می شد.
ولی امروز کار به جایی رسیده که مسئولان دولتی هم خبر از الزام وجود ستاد فولاد می دهند، همان ستادی که خودشان منحل کردند و این همه به هم ریختگی را بر سر فولاد کشور آوردند.
اخیرا خبرها حکایت از آن می کند که قرار است این ستاد زیر نظر ایمیدرو یعنی یک طرف از زنجیره فولاد و بخش دولتی و حامی سرسخت خصولتی ها تشکیل شود.
تولد ستاد زنجیره فولاد در این محل با توجه به تصمیمات قبلی ایمیدرو و وضعیت فعلی فولاد کشور و متولی توسعه معادن بودن آن؛ یعنی ادامه وضع موجود با کمی صندلی و افراد دورچین تزیینی بیشتر و محل توجیهی برای اقدامات بنگاه های دولتی و نهایت همین آش و همین کاسه و فقط یک ستاد ناقص الخلقه و بیمار از بدو تولد به ستاد های دیگر کشور اضافه شده است مگر اینکه تصمیم قاطع بر حضور بخش خصوصی واقعی در این ستاد باشد و تولد این ستاد و دستور جلسات آن شامل موارد 12 گانه زیر هم بشود تا شاهد یک ستاد زنده و پویا و فعال باشیم نه یک ستاد چشم به دهان رئیس خوش خلق و خوش خنده خود دوخته؛ که اگر این چنین باشد باید این ستاد را در دستگاه زردی سنج ستاد بحران نگهداری کرد !
قطعا دستور جلسات این ستاد نباید به هیچ وجه دستوری و اداری از بالا به پایین و برای رفع مسئولیت مسئولان باشد .
دیروز خبرگزاری مهر از قول مهدی کرباسیان خبری مبنی بر تشکیل اولین جلسه ستاد فولاد با دستور تولید و صادرات بیشتر منتشر کرده بود !
اما دقیقا بخش خصوصی تولید کننده و مصرف کننده زنجیره فولاد کشور درخواست و پیشنهادات دیگری برای دستور جلسات دارد دستور جلساتی که پس از بحث و کار کارشناسی گره ای از مشکلات باز کنند نه دستور جلسات شعار گونه و عمومی که آخرش ختم به؛ تو خوبی و من خوبم پس همه چیز خوب است شود...
بر اساس ماده 2 و ماده 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار؛ سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران به عنوان بخش بزرگی از زنجیره فولاد با 160 کارخانه تولیدی بخش خصوصی واقعی و بیش از 40 هزار نفر شاغل و سابقه 50 ساله تشکلی برخی از اهم موارد که می تواند دستور جلسات ستاد زنجیره فولاد باشد را به شرح زیر پیشنهاد می دهد تا با پیشنهاد دیگران تشکل ها جمع آوری و سپس اولویت بندی برای تصمیم گیری شود :
1-بررسی راهکار تولید فولاد با ارزش افزوده بیشتر و ایجاد نظام احصا آمار های صحیح از کل زنجیره تولید .
2- تولید صادرات محور برای جایگزینی صادرات خام فعلی با محصولات تکمیلی که به اندازه چشم انداز افق 1404 صنایع تکمیلی فولاد تاسیس و راه اندازی شده ‌است .
3- جلوگیری از صادرات فولاد خام و کم ارزش فعلی با توجه ویژه به صنایع تکمیلی موجود و برنامه ریزی برای توسعه صنایع تکمیلی کوچک و متوسط .
4- رسیدگی به تخلفات متعدد دامپینگ کنندگان فولادی که ایجاد بدنامی برای فولاد ایران در دنیا کردند.
5- رسیدگی به گرانفروشی های داخلی در زنجیره فولاد و توازن در سود زنجیره و رفع از انحصار مطلق در بالا دست.
6- بررسی چگونگی جبران ضرر و زیان وارده توسط صنایع بالا دستی فولادی به صنایع تکمیلی فولاد پایین دست .
7- نظر خواهی برای انتخاب مدیران فولادی دولتی با مشورت تشکل های بخش خصوصی کشور و جلو گیری از انتصاب های صرفا سیاسی یا رفاقتی و بررسی عملکرد مدیران فعلی.
8- بررسی نظام تعرفه واردات فولاد فعلی به گونه‌ای که مواد اولیه صنایع تکمیلی کمترین تعرفه و محصولات نهایی بصورت پلکانی بالاترین تعرفه را داشته باشند.
9- بررسی وضع عوارض صادراتی بر محصولات خام که دارای صنعت تکمیلی در داخل هستند.
10- لغو معافیت مالیاتی خام فروشانی که در زنجیره داخلی خریدار به قیمت جهانی دارند .
11- بررسی کارکرد بورس کالا و نحوه کشف قیمت و کم شدن نفوذ عرضه کنندگان و رفع انحصار و شفافیت واقعی در بورس کالا.
12- بررسی دلایل ورود شورای رقابت به عرضه تعیین فرمول قیمت گذاری پایه در بورس کالا و رفع مشکلات اجرایی و نظارتی و مدیریتی موجود در بورس کالای ایران .
و دهها مطلب دیگر که در این مختصر نمی گنجد .
امیدواریم ستاد زنجیره فولاد با حضور فعال همه تشکل های تخصصی بخش فولادی کشور ؛با گوش و چشم باز تشکیل شود و محل تقریب نظرات با تضارب آرا و افکار بوده
و این ستاد زنده و سالم متولد شود.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا