اکبری در گفت‌وگو با ماین‌نیوز خبر داد:

کاهش ۶۵ درصدی صادرات فولاد مبارکه در ۶ ماهه نخست ۹۶

کاهش ۶۵ درصدی صادرات فولاد مبارکه در ۶ ماهه نخست ۹۶

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان گفت: اگر واحدهای نوردی و فولادسازان بزرگ که تولیدکننده اسب هستند، همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند و همچنین مشکلات مالی شرکت‌های نوردی نیز برطرف شود، می‌توان کمک شایانی به افزایش اشتغال‌ داشت.

محمود اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ماین‌ نیوز درباره آخرین وضعیت فروش شرکت فولاد مبارکه، اظهار کرد: عملکرد فروش ۶ ماهه شرکت فولاد حدود ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تن بود. از این میزان ۴۳۰ هزار تن به بازارهای صادراتی و ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تن محصول به بازارهای داخلی عرضه شد. می‌توان گفت ۶۵ درصد صادرات در سال جاری کاهش یافته و عرضه در بازارهای داخلی به دلیل نیاز در کشور با افزایش همراه شده است.

وی با اشاره به دلیل کاهش صادرات، بیان کرد: تقاضا در بازار داخلی نسبت به سال‌های گذشته از مبارکه افزایش پیدا کرده بود. مزیت‌ قیمت ما نسبت به دیگر قیمت‌های وارداتی بهتر بود. از سویی دیگر کیفیت محصولات نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است. همچنین پیش‌تر در ضخامت‌های پایین فعال نبودیم اما از سال ۹۵ فعالیت در این حوزه را افزایش داده و تقریبا تقاضای بازار داخلی را پوشش داده‌ایم. این امر باعث شد تا عرضه‌های فولاد مبارکه در بازار داخلی بیشتر شود. رویکرد ما نیز بر آن بود تا بخشی از واردات ورق که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده بود را به حداقل برسانیم. خوشبختانه در ۶ ماهه اول سال جاری نیز ۳۵۰ هزار تن واردات ورق نسبت به زمان مشابه در سال ۹۵ کاهش یافته است.

اکبری معتقد است: این موضوع نقطه امیدی است برای آنکه در انتهای سال‌ جاری بتوان ادعا کرد کشور از واردات انواع ورق‌های فولادی بی‌نیاز شده و تمامی تولید‌کنندگان داخلی با ظرفیت بالاتری تولید خود را ادامه دهند، زیرا به غیر از شرکت فولاد مبارکه که ۱۰۰ درصد ظرفیت آن فعال است مابقی شرکت‌های تولید‌کننده ورق تنها با ظرفیت ۳۰ تا ۳۵ درصد فعال هستند و این زنگ خطری است برای سرمایه‌گذارانی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند همچنین این مسئله تهدیدی برای استراتژی‌های دولت در بحث افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور است.

اکبری با بیان این مطلب که باید انگیزه برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود، تصریح کرد: به اعتقاد بنده دلیل اصلی برای بحث تعرفه‌های نیز این بود که بتوان سرمایه‌گذاران را وارد این عرصه کرده تا اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. امیدوار هستیم ظرفیت بالفعل در سایر شرکت‌ها نسبت به ظرفیت بالقوه آنها افزایش پیدا کند. با نگاهی به آمارها مشاهده می‌کنید در میانگین جهانی حدود ۷۰ درصد ظرفیت‌ بالقوه فعال است اما این رقم در ایران حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان در ادامه این مطلب اضافه کرد: فولاد مبارکه همکاری خوبی با شرکت‌های نوردی در سال جاری داشته‌است. براساس جلسه‌ای که سال ۹۵ در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، فولاد مبارکه موظف شد، اسلب مورد نیاز گیلان را براساس استراتژی وزارتخانه تامین کند. درنتیجه این کار با گیلان آغاز شد. همچنین قرار بر آن شد، نورد و لوله اهواز نیز اسلب خود را به دلیل مزیت منطقه‌ای که در کنار فولاد خوزستان است، از آن محل تامین کند. این اقدامات انجام گرفت و ماهانه حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن اسلب در اختیار گیلان قرار می‌گیرد و این شرکت تمامی تولیدات خود را به بازار داخلی عرضه می‌کند.

اکبری افزود: اگر واحدهای نوردی و فولادسازان بزرگ که تولیدکننده اسب هستند، همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند و همچنین مشکلات مالی شرکت‌های نوردی نیز مرتفع شود، می‌توان کمک شایانی به افزایش اشتغال‌ داشت، زیرا اشتغال این روزها به عنوان یک دغدغه برای دولت مطرح است. از سویی دیگر با این اقدامات بتوانیم واردات را به صفر برسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هم‌اکنون فشاری از سوی سندیکای لوله و پروفیل بر مبارکه وارد است، اظهار کرد: فشارها به صورت گفتاری مطرح است اما از نظر عملیاتی فشاری وجود ندارد. ما در ۶ ماهه اول امسال ۲۸۰ هزار تن پیش‌فاکتور علاوه بر ۶۳۰ هزار تن کالایی که در اختیار اعضای سندیکا قرار گرفت، به آنها ارائه شد که گشایش نکردند. بی‌تردید اگر نیازی به ورق‌های ما داشتند باید این پیش‌فاکتورها گشایش پیدا می‌کرد. این در حالی است که شرایط فروش مبارکه شرایط ایده آلی است، زیرا ۳ ماه پس از تحویل پول را از خریداران دریافت می‌کنیم. وقتی به پیش‌فاکتور ما پاسخ نداده‌اند یعنی نیاز آنها در بازار تقریبا اشباع شده است.

در این میان ممکن است برخی از خریداران ورق تولید نداشته باشند، اکبری درباره بازرسی از واحدهای خریدار ورق، تصریح کرد: در گذشته این موضوع بسیار مطرح بود اما امروز تعداد آن کاهش یافته است، زیرا تعدادی از شرکت‌های نوردکار که ورق گرم ما را تبدیل به ورق سرد می‌کردند مستقیم از مبارکه ورق خود را تامین می‌کنند. خوشبختانه مشکلات مالی آنها نیز مرتفع شده است. در حال حاضر نیاز شرکت‌هایی مانند غرب آسیا و هفت الماس به طور کامل تامین می‌شود. وقتی مبارکه به صورت مستقیم نیاز آنها را تامین می‌کند دیگر کسی به برخی از مشتریان ما برای خرید ورق مراجعه نمی‌کند.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان در پایان افزود: ورق گرم در آینده می‌تواند فروش بیشتری در بازار داشته باشد زیرا حجم بازار این محصول از سایر محصولات بالاتر است در نتیجه فروش بیشتری خواهد داشت. شاید در آینده به دلیل تغییر استراتژی خودروسازان شرایط فروش ورق‌های سرد بدتر باشد و به سمت ورق‌های گالوانیزه بروند.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا