یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

راهکارهایی برای کاهش سهم نفت در بودجه

راهکارهایی برای کاهش سهم نفت در بودجه

گروه معادن - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، منابع معدنی و فرآورده‌های معدنی، ظرفیت نیروی انسانی از نظر کمی و کیفی، صنعت گردشگری، اقلیم و صنعت کشاورزی و صنایع دستی کشور را از منابعی دانست که با تغییر نگرش سیاستمداران کشور، قابلیت جایگزین شدن به جای منابع نفتی را دارا هستند.

به گزارش ماین نیوز، رمضانعلی سبحانی‌فر اظهار کرد: اتکای کشور به یک محصول برای صادرات از نظر امنیتی نوعی تهدید است. اتکای بودجه به منابع نفتی نیز یک تهدید است مگر اینکه این تهدید را با تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی به فرصت تبدیل کنیم و با ارزش افزوده و ارزش بیشتری به فروش برسانیم.نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، منابع معدنی و فرآورده‌های معدنی را از بهترین منابع جایگزین نفت دانست و افزود: با رفع چالش‌های توسعه استخراج و فرآوری منابع معدنی می‌توان اشتغال را رونق داد، منابع خدادادی را به محصول نهایی تبدیل کرد و اتکای کشور به منابع نفتی را کاهش داد یا از بین برد.

وی به خدمت گرفتن نخبگان کشور را از دیگر منابع درآمدی مغفول کشور نام برد و افزود: استفاده از منابع انسانی به ویژه به خدمت گرفتن نخبگان کشور در رشته‌های مختلف را مورد توجه جدی قرار دهیم تا این سرمایه‌های غیرقابل تکرار به راحتی به سایر کشورهای دیگر مهاجرت نکنند. امروز در بین کشورهای منطقه از نظر نیروی انسانی، نیروی ماهر و متخصص و ارائه خدمات فنی، مهندسی، پزشکی و نظایر آن حرف نخست را در خاورمیانه می‌زنیم، بنابراین باید بتوانیم از سرمایه‌های ارزشمند و سودآور برای افزایش منابع غیرنفتی استفاده بهینه‌تر کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، احیای صنعت گردشگری را از دیگر منابع جایگزین نفت برشمرد و خاطرنشان کرد: با وجودی که جزو معدود ملل با تاریخ و تمدن منحصر به فرد و دیرینه هستیم اما نتوانسته‌ایم از این فرصت استفاده کنیم. در کشور همسایه ترکیه سالانه ۸۰ میلیارد دلار درآمد از ناحیه صنعت گردشگری به‌دست می‌آید اما سهم ایران از این بازار بسیار ناچیز است از این رو باید سهم صنعت گردشگری که یکی از بزرگترین صنایع درآمدی جهان است را در اقتصاد کشورمان افزایش دهیم. سبحانی‌فر، اقلیم ممتاز را از دیگر منابع خدادادی در توسعه صنعت کشاورزی کشور دانست و افزود: موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد اقلیمی کشور چنان بستر خدادادی را برای‌مان فراهم کرده که می‌توانیم با اتکا به آن و استفاده از فناوری‌ها و تجهیزات کشاورزی نوین و البته اصلاح سیاست‌های اقتصادی، این ظرفیت بزرگ را برای افزایش منابع درآمدی کشور مورد استفاده قرار دهیم. نماینده مردم سبزوار در مجلس، زعفران، پسته و فرش را از استراتژیک‌ترین ظرفیت‌های درآمدی کشور دانست و افزود: باید در بخش‌هایی که دارای مزیت نسبی هستیم با قدرت از متولیان اقتصادی حمایت کنیم و تمرکز سرمایه‌گذاری‌های‌مان را در بخش‌هایی که دارای این مزیت نیستیم، متعادل کنیم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا