بیانیه نشست شهرداران کلان شهرهای کشور در مشهد مقدس

بیانیه نشست شهرداران کلان شهرهای کشور در مشهد مقدس

نخستین نشست مشترک شهرداران کلان شهرهای کشور در دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه پنجم آبان ماه 1396، در شهر مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش اقتصادایران آنلاین: متن کامل بیانیه به شرح زیر می باشد :

 
" بسم الله الرّحمن الرّحیم"

 
یَا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُو اصبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُم تُفلِحُونَ (آیه 200، سوره آل عمران)

 
نخستین نشست مشترک شهرداران کلان شهرهای کشور در دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه پنجم آبان ماه 1396، در شهر مشهد مقدس برگزار شد. شهرداران منتخب شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، قم، اهواز و سرپرست شهرداری شیراز، پس از طرح و بررسی مهم ترین مسائل و چالش های پیش روی شهرهای بزرگ و مدیریت های شهری بر موارد زیر توافق و تایید کردند:

 
1- فرآیند رشد شتابان شهرها و شهرنشینی در کشور از اهم مسائل توسعه متوازن ، موزون، همزمان، همه جانبه و پایدار کشور است. این فرآیند به صورت توأمان فرصت ها و تهدید های جدیدی فرا روی جامعه و حاکمیت قرار داده است. پیچیدگی،گستردگی و تنوع این مسائل ایجاب می کند که درک مشترک، عزم مشترک و همکاری مشترکی از سوی عموم شهروندان، نخبگان ، شوراهای اسلامی شهر، شهرداری ها، دولت ، دستگاه قضایی، مجلس شورای اسلامی و سایر نهاد ها و ارکان حاکمیت فراهم آید .

 
2- مسئله محوری در مدیریت های شهری این است که چگونه کیفیت زندگی در شهرهای کلان از تحولات پرشتاب کنونی آسیب نبیند و حیات و رفتارهای شهروندی متناسب با ضرورت های جدید اجتماعی، فرهنگی، ارتباطی، اقتصادی و سیاسی سامان گیرد.آسیب پذیری بافت های اجتماعی، هویت های فرهنگی و تاریخی، ارزشهای اسلامی و انسانی در کنار لطمه ها و خسارات بافت های فیزیکی شهرهای بزرگ از جمله مسائل مهم ملی می باشد که باید مورد توجه واقع شوند.

 
3- سامان یافتن شهرهای بزرگ را، به گونه ای که شهروندان احساس آرامش و آسایش داشته باشند و ارزشها و هنجارهای مورد نظر آیین حیات بخش اسلام، فرهنگ و تمدن درخشان ایران و رهیافت ها و دستاوردهای انقلاب باشکوه اسلامی محوریت یابد و شهرها، شهرهایی سالم و پایدار شوند از مسئولیت مشترک خود می دانیم و برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد.

 
4- حضور و مشارکت معنادار ملت شریف ایران و شهروندان عزیز کلانشهرها در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا فرصتی بی نظیر برای کشور و نظام و نشانه اعتمادی عمیق به نگرش ها و رویکردها و برنامه های ریاست محترم جمهور می باشد. ما صمیمانه از مقام معظم رهبری که با رهنمودهای ارزنده خویش و ایفای نقش تاریخی، اسباب حضور مؤثر مردم را در این مقطع مهم فراهم ساختند و از شهروندان فهیم و عزیز ایرانی که با رأی خود، مردم سالاری سازگار با دین را در جهان کنونی معنا کردند، سپاسگزاری می کنیم و خود را مرهون و مدیون این عنایات خداوند و الطاف رهبری و مردم می دانیم.

 
5- به عنوان مدیران شهرهای بزرگ بر خود وظیفه می دانیم که تلاش های ارزنده، دشوار و امید بخش دولت محترم را در فراهم آوردن فرصت های جدید برای دوری کشور از مخاطرات تهدیدی و تحریم ها و ارتقای منزلت جهانی ایران با تصویب و پیشبرد برجام و نیز اتخاذ سیاست های درست برای شکوفایی و رونق اقتصادی و حل مسائل اساسی مردم از جمله اشتغال ارج بگزاریم. ما آمادگی شهرداری های شهرهای بزرگ را برای همکاری هرچه بیشتر با دولت برای کاهش و حل مشکلات و چالش های پیش روی کشور اعلام می داریم و در مقابل انتظار داریم که دولت برآمده از اراده ملت در جهت حل مسائل و نابسامانی های شهری یار و مددکار مدیریت شهری باشد.

 
6- با تشکر از تلاش های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعلام اشتیاق وافر خویش برای اجرای برنامه ها و مصوبات این نهاد مردمی، تقاضا داریم نمایندگان محترم در طرح ها و لوایح مورد بررسی خود به اهمیت نقش مدیریت شهری در توسعه و اقتدار ملی توجه خاص مبذول دارند و به خصوص با توجه به تنگناها و محدودیت های منابع مالی شهرها، به نحو عادلانه ای سهم شهروندان شهرهای بزرگ و کلانشهرها را از درآمدهای ملی تعیین و در مورد اختصاص آنها تدبیر فرمایند.

 
7- به عنوان شهرداران شهرهای بزرگ کشور آماده ایم که به اتکای ظرفیت های فراوان شهری، عهده دار بخش هایی از مسئولیت های دولت در زمینه آموزش و پرورش،آموزش عالی،تحقیقات، بهداشت، محیط زیست، فرهنگ و هنر، ارتباطات و بخش عمومی دیپلماسی خارجی شویم. خود را موظف به کاهش بار مسئولیت و هزینه های فراوان دولت در زمینه خدمت به مردم و استقبال از واگذاری تصدی گری های دولتی می دانیم.

 
8- بر ضرورت همفکری و هماهنگی هرچه بیشتر با شوراهای اسلامی شهرها و منتخبان مردم اصرار داریم و خود را مستظهر به پشتیبانی، حمایت و نظارت نهادی می دانیم که برآمده از فصل حقوق اساسی ملت در قانون اساسی است و توفیق آن، توفیق ملت و دستاوردهای آن ، دستاوردهای مردم سالاری است. از نظر ما شوراهای اسلامی و شهرداری ها دو ابزار پر قدرت برای خدمت موثر به مردم اند.

 
9- موفقیت شهرداری ها، شوراهای اسلامی شهر، دولت ،حکومت و رسانه ها زمانی میسر می گردد که از همکاری و مشارکت تام و تمام نخبگان، نهاد های مدنی، شبکه های اجتماعی، بخش خصوصی و عموم شهروندان برخوردار باشیم؛ از این رو دست یاری به سوی همه این اشخاص و نهاد های حقیقی و حقوقی دراز می کنیم و صمیمانه از همه می خواهیم که ما را در خدمت هرچه بیشتر به مردم، مبارزه هرچه گسترده تر با فساد و غلبه هرچه زودتر بر مشکلات پیش رو یاری نمایند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا