آشنایی با نظریه "سیلی نقد به از حلوای نسیه " در بازار سرمایه

آشنایی با نظریه

علت ترجیح سود نقدی به سود سرمایه ای در این نظریه نامطمئن بودن از افزایش قیمت سهام است.

نظریه‌ای که فرض می‌کند سرمایه گذاران سود سهام نقدی را به سهام با پتانسیل سود سرمایه ای ترجیح می‌دهند، تئوری پرنده ای در دست نام دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، علت ترجیح سود نقدی به سود سرمایه ای در این نظریه نامطمئن بودن از افزایش قیمت سهام است.

این نظریه را می توان با ضرب‌المثل معروف سیلی نقد به از حلوای نسیه شبیه سازی کرد. این نظریه بیان می‌کند که سرمایه گذاران اطمینان پرداخت نقدی سود سهام را به احتمال سود قابل‌ توجه در آینده ترجیح می‌دهند. این تئوری را می‌توان در فارسی با عنوان تئوری سیلی نقد نیز به کار برد.

تئوری پرنده ای در دست به‌وسیله مایرون گوردون (Myron Gordon) و جان لینتنر (John Lintner) ارائه شد و نقطه مقابل تئوری نامربوط بودن تقسیم سود است که توسط مودیلیانی و میلر (Modigliani-Miller) توسعه یافت، تئوری که بیان می‌کند سرمایه گذاران نسبت به اینکه افزایش درآمدهایشان ناشی از سود سهام نقدی است یا سود سرمایه ای، بی تفاوت هستند.

با استفاده از تئوری پرنده ای در دست یا همان تئوری سیلی نقد، سهامی که سود سهام نقدی بالاتری دارند، بیشتر مدنظر سرمایه گذاران قرار می‌گیرند و متعاقباً قیمت بالاتری نیز در بازار دارند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا