کرباسیان در سومین همایش و نمایشگاه صنعت دیرگداز ایران مطرح کرد

بخش خصوصی در معدن و صنایع معدنی پیشقدم شود

بخش خصوصی در معدن و صنایع معدنی پیشقدم شود

گروه صنایع معدنی - سومین همایش و نمایشگاه صنعت دیرگداز ایران دیروز با حضور مهدی کرباسیان رئیس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برگزار شد و با افتتاح نمایشگاه جنبی آن در هتل المپیک به کار خود ادامه داد.

به گزارش ماین نیوز، در این همایش با حضور علی حسین زاویه دبیر انجمن کارفرمایی صنعت مواد نسوز کشور و دست‌اندرکاران این صنعت و دیگر مهمانان داخلی و خارجی صنعت نسوز، فرصت‌ها و چالش‌های این صنعت مورد بررسی قرار گرفت.

تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری برای ارائه پیشنهادها
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در سومین همایش و نمایشگاه صنعت دیرگداز ایران اظهار کرد: در توسعه، نقش بخش خصوصی باید بیش از پیش نمایان شود. من از صنعتگران صنعت نسوز تشکر می‌کنم که نیازهای صنایعی چون فولاد، مصالح ساختمانی و کاشی و سرامیک و... را تامین می‌کنند تا اهداف افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در کشور محقق شود.

مهدی کرباسیان در ادامه عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی ما در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ رسیدن به جایگاه نخست اقتصادی در منطقه است. در افق این چشم‌انداز نیز ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در نظر گرفته شده که این هدف عملی است.

وی با اشاره به افزایش میزان صادرات فولاد در چند سال گذشته عنوان کرد: در سال ۱۳۹۱ صادرات فولاد ۲۰۰هزار تن بود که این صادرات در ۶ ماه نخست امسال به ۴ میلیون و ۱۰۰هزار تن رسیده است؛ این در حالی است که این آمار با توجه به تامین نیاز داخلی بوده و اگر تامین نیاز داخل مدنظر نبود به‌طور یقین این آمار رقم بالاتری را نشان می‌داد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: تمام تلاش ما این است که رکورد ۶ میلیون تن صادرات فولاد در سال ۱۳۹۵را بشکنیم و به رقم ۸ میلیون تن در امسال برسیم. این هدف نیز با توجه به منابعی چون سنگ آهن، گاز و نیروی انسانی خبره، امری شدنی است. او در ادامه خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم از سال ۹۲ تا هم‌اکنون توانسته‌ایم ۵۳درصد به ظرفیت کنسانتره، ۴۵درصد به ظرفیت گندله، ۲۵درصد به ظرفیت آهن اسفنجی و ۳۰درصد به ظرفیت فولاد کشور اضافه کنیم.وی با بیان اینکه تولید فولاد ما در سال گذشته حدود ۱۹میلیون تن بوده است، گفت: امیدواریم امسال تولید فولاد را به ۲۱میلیون تن برسانیم. وی با اشاره به اینکه در حوزه کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید داریم افزود: در بخش آهن اسفنجی در استان‌های مختلف سرمایه‌گذاری شده است به نحوی که در حوزه آهن اسفنجی در رده نخست دنیا قرار داریم و این حوزه یکی از شانس‌های بزرگ ما است. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو گفت: مواد معدنی از آنجا که جایگزین ندارد می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی ایجاد کند. یکی از اتفاق‌های خوبی که پس از برجام روی داد این است که بسیاری از کشورهای خارجی به معدن و صنایع معدنی در کشور ما توجه نشان داده‌اند. از این‌رو سازمان ایمیدرو روی کارهای اکتشافی برنامه وسیعی آغاز کرده است.

براساس تحقیقاتی که این سازمان انجام داده بیش از ۴۰۰ منطقه امیدبخش را کشف کرده است که بیشتر این محدوده‌ها روزمینی و روباز هستند و ما هنوز روی کشف مناطق عمیق معدنی کاری انجام نداده‌ایم. با توجه به این شرایط رتبه جهانی ما در رده پانزدهم قرار دارد که اگر این اکتشاف‌های عمیق را انجام بدهیم به‌طور یقین به مقام‌های چهارم تا پنجم خواهیم رسید. کرباسیان با توجه به اشتغالزایی که معدن و صنایع معدنی ایجاد می‌کنند، گفت: ما اگر بخواهیم اشتغال ایجاد کنیم باید به این حوزه توجه کنیم. برای مثال در یک معدن مربوط به آلومینیوم ۱۵۰ نفر می‌توانند کار کنند اما در یک کارخانه آلومینیوم برای ۲۵۰۰ نفر می‌توان ایجاد اشتغال کرد. وی در ادامه عنوان کرد: یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی مصرف فولاد در کشورهاست. در دنیا این مصرف سرانه کشورهای توسعه‌یافته حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم است اما در کشور ما این سرانه به ۲۰۰ تا ۲۲۰ کیلوگرم رسیده که در افق مصرف ۳۵۰ کیلوگرم را پیش‌بینی کرده‌ایم.

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو ادامه داد: البته برای توسعه کشور باید به سمت صادرات پیش برویم. در افق چشم‌انداز برای صادرات فولاد بالای ۱۶ میلیون تن را پیش‌بینی کرده‌ایم اما در امر صادرات باید به تولید شمش و محصولاتی چون میلگرد بسنده نکنیم و به سمت تولید ورق‌های پیشرفته دنیا و نیازهای بین‌المللی پیش برویم که این هدف با همت بخش خصوصی امکان‌پذیر خواهد بود. کرباسیان در ادامه خاطرنشان کرد: چین در بیشتر حوزه‌ها مانند مس، آلومینیوم، فولاد و... در ۲۰ سال گذشته توانسته به رشد قابل‌توجهی برسد. میزان تولیدات این کشور در این زمینه بین ۱۰ تا ۱۴درصد بود اما در تمامی حوزه‌ها بین ۴۶ تا ۶۰درصد تولید جهانی در اختیار کشور چین قرار دارد. یعنی چین در مدت کمتر از ۲۰ سال به چنین پیشرفت‌هایی رسیده‌است. وی در ادامه تصریح کرد: اگر ادعا کنیم که می‌توانیم در صنایع معدنی رکورد بزنیم این موضوع عملی است، چراکه پیش‌زمینه‌های آن چون معادن، نفت‌وگاز و دسترسی به دریا آزاد است و مهم‌تر از این عوامل پیش‌زمینه‌هایی چون نیروی انسانی متبحر و متخصص است که خوشبختانه در تمام این موارد مزیت داریم. علاوه بر اینکه ما در یک منطقه حساس قرار گرفته‌ایم و آن دسترسی به آب‌های آزاد است. حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر همسایگان ما راه به دریا ندارند و به کشور ما نیاز دارند. البته نکته مهم در این زمینه تامین منابع مالی است که برای این امر باید بخش خصوصی با جذب سرمایه‌گذاران پیش‌قدم شود؛ به‌ویژه برای سرمایه‌گذاری در کنار دریا باید پیش‌قدم شوند که به نحو مناسبی صادرات و واردات نیز انجام شود.


وی در ادامه تاکید کرد: یک سیاست غلط که هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب حادث شد سیاست «جایگزینی واردات» بود و به همین دلیل تا بازار داخلی دچار افت می‌شود، واحدهای تولیدی گرفتار مشکلاتی می‌شوند. درحال‌حاضر رکود در حوزه ساختمان تعدادی از کارخانه‌های نورد و پایین‌دست آن را دچار بحران و تعطیلی و کاهش سودآوری کرده است. این مشکلات به این دلیل به‌وجود آمده‌اند که این واحدها روی بازار خارج سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. در حالی که در دو، سه سال گذشته که صادرات ما از ۲۰۰ هزار تن به ۶ میلیون تن رسیده، به‌واسطه همین صادرات بسیاری از واحدهای بالادست و پایین‌دست فولاد توانسته‌اند حیات خود را ادامه دهند.رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: بخش خصوصی ما هم در جذب سرمایه‌گذاری و هم در تجارت باید بتواند پیش‌قدم باشد. در ضمن اینکه سیاست اساسی اولویت دادن به بخش خصوصی است. هرچند می‌پذیریم که بخش خصوصی نیز مشکلات خاص خود را دارد که امیدواریم با حمایت دولت از این مشکلات و پیچ‌ها گذر کنند.
کرباسیان در پایان عنوان کرد: در سازمان ایمیدرو قرار است که کمیته سرمایه‌گذاری را برای پیشنهاد مشخص عزیزان در بخش خصوصی اختصاص بدهیم.


توانایی ایرانی‌ها در صنعت نسوز همپای خارجی‌ها
در سومین همایش و نمایشگاه صنعت دیرگداز ایران علی‌حسین زاویه دبیر انجمن کارفرمایی صنعت مواد نسوز کشور اظهار کرد: این همایش هر دو سال یکبار به‌منظور اشتراک‌گذاری دانسته‌ها در صنعت نسوز برگزار می‌شود که با استقبال تولیدکنندگان و متخصصان داخلی و خارجی روبه‌رو است. صنعتگران این حوزه بی‌ادعا و پرتلاش مشغول به کار هستند و از نانوایی‌ها تا نیروگاه‌های هسته‌ای از صنعت نسوز بهره‌مند می‌شوند. زاویه در ادامه عنوان کرد: صنعت نسوز به‌عنوان یک نهاده راهبردی، غیرقابل جایگزین است که در ترکیب با مواد هیدروکربنیک و تلفیق سوخت‌ها با مواد معدنی می‌تواند ایجاد ارزش‌افزوده چندده برابری داشته باشد و در تبدیل مواد خام به مواد فرآوری‌شده در صنایعی چون فولاد، سیمان و فلزات و پتروشیمی نقش اصلی داشته باشد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: این همایش و نمایشگاه جنبی آن محکی برای تولیدات داخلی است که توانایی‌های خود را به رخ بکشند. زاویه در ادامه تصریح کرد: ما از متخصصان خارجی انتظار داریم که با این باور که دانش فنی تولیدات نسوز در ایران نهادینه شده پا به عرصه همکاری بگذارند و با استفاده از مواد اولیه ایرانی، نیروی متخصص و انرژی ارزان با ما همکاری کنند تا ایران را در بازار غرب آسیا مطرح کنند.


همکاری ایرانی‌ها و خارجی‌ها نوید همکاری چندجانبه
همچنین در این همایش حسین سرپولکی عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و دبیر علمی همایش صنعت دیرگداز ایران عنوان کرد: در این کنفرانس از کشورهای مختلفی دعوت به‌عمل آمده است. نمایشگاه جنبی کنفرانس نشان‌دهنده تلاش تولیدکنندگان داخلی در صنعت دیرگداز و صنایع مرتبط به آن است. حضور شرکت‌های ایرانی همراه با شرکت‌های خارجی می‌تواند نوید همکاری چندجانبه به‌منظور بهبود کیفیت محصولات در صنعت نسوز باشد.

فولاد، سیمان و شیشه مصرف‌کنندگان اصلی صنعت نسوز
همچنین در این همایش سیروس روشنفکر مدیرعامل شرکت تجهیز مواد پیشگام به وضعیت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و چالش‌های پیش‌رو در صنعت دیرگداز پرداخت و عنوان کرد: از نظر تاریخی مشخص نیست که صنعت دیرگداز از چه زمانی شکل گرفته است، برخی آن را به فنیقی‌ها و برخی به چینی‌ها نسبت می‌دهند. اما صنعت دیرگداز در ایران به تاریخچه صنعت سفال بازمی‌گردد. روشنفکر در ادامه خاطرنشان کرد: اما صنعت دیرگداز به‌عنوان یک صنعت مدرن و جدید به حدود ۸۰سال قبل بازمی‌گردد. با تاسیس نخستین کارخانه سیمان در کشور در سال ۱۳۱۸ با نام کارخانه امین‌آباد نخستین واحد نسوز هم راه‌اندازی شد. پس از آن نیز حوالی سال ۵۲ با راه‌اندازی شرکت ذوب آهن اصفهان با کمک روسیه واحد نسوز آذر نیز راه‌اندازی شد. اما با ورود به دهه ۷۰ و همراه با رشد و سازندگی در این دوره همزمان نیز صنعت نسوز رشد قابل توجهی کرد. روشنفکر در ادامه خاطرنشان کرد: نیروی محرکه صنعت نسوز مصرف‌کنندگان آن در سطح در دنیاست. اگر رده‌بندی از مصرف‌کنندگان نسوز داشته باشیم در رده نخست آن صنعت فولاد و پس از آن صنعت سیمان و شیشه قرار دارد. پس برای بررسی دقیق در این صنعت باید به مصرف‌کنندگان مهم آن در سطح بین‌المللی و داخلی پرداخت..
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا