"داووس در کویر" تفکر جدید عربستان برای جذب سرمایه گذار خارجی

طی صحبت های مطرح شده در این نشست، عربستان در نظر دارد با تخصیص بودجه 500 میلیارد دلاری مرکز تجاری و صنعتی را به نام "داووس در کویر" با همکاری اردن و مصر تأسیس کند.

عربستان سعودی به منظور رشد میزان مشارکت و افزایش تأمین مالی قصد دارد مجوز حضور سرمایه گذاران خارجی را به عرضه اولیه آرامکو صادر کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، مجوز حضور سرمایه گذاران خارجی در عرضه اولیه توسط نهاد ناظر بر بازار عربستان صادر شد و به این ترتیب سرمایه گذاران خارجی نیز می توانند در عرضه اولیه آرامکو شرکت کرده و سهام این شرکت را خریداری کنند.

محمد آل کوایز، مدیر بازار سرمایه نهاد نظارتی CMA عربستان در این خصوص اظهار داشت: حضور و سرمایه گذاری تمامی افراد خارجی در عرضه اولیه آرامکو بلامانع است.

این کشور پادشاهی قصد دارد با عرضه اولیه بخشی از سهام بزرگترین غول نفتی دنیا در حدود 100 میلیارد دلار تأمین مالی انجام دهد .

بر اساس برنامه توسعه اقتصادی عربستان برای سال 2030میلادی، این کشور قصد دارد با فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و با عرضه اولیه بخشی از سهام این شرکت، به توسعه زیرساخت های عربستان بپردازد.

امین ناصر، مدیر اجرایی آرامکو، در خصوص این عرضه اعلام داشت: به طور یقین عرضه اولیه آرمکو به صورت دوئال لیستینگ یا عرضه اولیه همزمان خواهد بود به این ترتیب هم در بورس عربستان سعودی و هم در یکی دیگر از بازارهای جهانی به صورت همزمان عرضه خواهد شد .

در نشست توسعه سرمایه گذاری های آتی در عربستان که در روز پنجشنبه برگزار شد محمد آل کوایز، مدیر بازار سرمایه نهاد نظارتی CMA عربستان بیان داشت: از ماه ژانویه تمام سرمایه گذاران خارجی که در این کشور مقیم نیستند می توانند به صورت مستقیم در بازار موازی NOMU سرمایه گذاری کنند.

بر اساس این گزارش، بازار موازی NOMU یک بازار اوراق بهادار است که قوانین پذیرش به مراتب آسان تری نسبت به بازار اصلی اوراق بهادار این کشور دارد و سخت گیری های بورس ریاض را برای سرمایه گذاری در سهام شرکت ها ندارد.

بدین ترتیب سرمایه گذاران خارجی نیاز نیست تا مراحل قانونی بسیار سختی را برای حضور در این بازارها پشت سر بگذارند . همچنین این دسته از سرمایه گذاران نیز امکان مالکیت سهم مورد نظر خود را به راحتی دارا خواهند بود .

این قوانین قسمتی از تلاش عربستان برای جذب سرمایه گذاری خارجی است.

طی صحبت های مطرح شده در این نشست، عربستان در نظر دارد با تخصیص بودجه 500 میلیارد دلاری مرکز تجاری و صنعتی را به نام "داووس در کویر" با همکاری اردن و مصر تأسیس کند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا