مزایای احداث شرکت های فولادی در کنار منابع آب و تنها نکته منفی

مزایای احداث شرکت های فولادی در کنار منابع آب و تنها نکته منفی

دنیای معدن - احداث دو شرکت فولادی تازه ورود به بورس در کنار منابع آب نشاندهنده تمایز این شرکت ها نسبت به شرکت های فولادی قدیمی از حیث مزایای فراوانی است که نسل جدید این صنعت به همراه دارد.

ورود یک شرکت فولاد سازی دیگر به بورس در هفته پیش، داده هایی را به ما نشان می دهد که می تواند مورد بررسی دقیق تر تحلیل گران قرار گیرد . در چند سال اخیر دو مجموعه از نسل دوم فولادسازی وارد بورس شدند. فولاد هرمزگان در فروردین سال 94 و فولاد کاوه جنوب کیش در هفته قبل .

در سالهای قبل تر 4 مجموعه قدیمی تر فولاد مبارکه ، خوزستان ، خراسان و ذوب آهن وارد بورس شدند . آنچه این دو فولادسازی را با نسل قبلی متمایز می کند سنجش اقتصادی و محیط زیستی ساخت نسل جدید فولادسازی است . یکی از مهمترین شرایط برای ساخت فولادسازی همجواری با منابع آبی است.

در نسل قدیمی ، ذوب آهن در کنار زاینده رود ساخته شد و فولاد مبارکه هم بخاطر شرایط امنیتی در همین نقطه ساخته شد و مجموعه های کوچکتر در یزد و خراسان ساخته شدند . گرچه این شرکت های مهم در مرکز از امنیت کافی برخوردار بوده و به سایر مناطق دسترسی بهتری دارند اما به منابع آبی شدیدا فشار وارد می کنند.

بعدها با پروژه های استانی تولید فولاد که هنوز کامل راه اندازی نشده اند این مشکل شدیدتر هم خواهد شد و شاید به بن بست برسد. در حجم خبرهای منفی ، تشکیل فولاد هرمزگان و فولاد کاوه جنوب کیش می تواند این امیدواری را ایجاد کند که اهمیت آب، در برنامه ریزی های بخش خصوصی یا نیمه خصوصی جدی گرفته شده است .

گرچه تصفیه آب دریا هزینه بیشتری نسبت به آب معمولی و شیرین دارد اما این هزینه ها قابل تحمل است و با طراحی ها و ماشین آلات جدید و کوره های مدرن قابل جبران است و از طرفی توسعه این واحدها همانطورکه در این دو شرکت قابل مشاهده است با هیچ مانعی روبه رو نیست . وجود شرکت های فولادی در کنار دریا مزیت های دیگری از جمله کاهش هزینه حمل صادراتی و حتی در صورت نیاز واردات مواد خام با هزینه کمتر ،حمل مواد خام از داخل با کمترین هزینه از طریق حمل و نقل ریلی به همراه دارد.

تنها نکته منفی که وجود دارد حجم سرمایه سنگین این شرکتها و سودآوری پایین با توجه به هزینه مالی و استهلاک است که به مرور زمان با توجه به کاهش هزینه غیرعملیاتی و از طرفی توسعه واحدهای فعلی ، شاهد رشد سود خواهیم بود. در سالهای آینده شاهد فولاد سازی های دیگری در مناطق آزاد چابهار ، هرمزگان و استان بوشهر و خوزستان خواهیم بود . می توانیم امیدوار باشیم با کاهش فشار مسئولین و نمایندگان ، مزایای اقتصادی و محیط زیستی را فدای تصمیمات منطقه ای نکنیم .

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا