یک تولیدکننده پسته در استان سمنان عنوان کرد:

رفع مشکل نقدینگی باغداران پسته در زمان برداشت با کمک بورس کالا

رفع مشکل نقدینگی باغداران پسته در زمان برداشت با کمک بورس کالا

یک باغدار پسته در استان سمنان در خصوص وضعیت برداشت پسته و قیمت های آن در بازار اظهار کرد: در سال جاری قیمت پسته تازه در بازار در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته و به همین نسبت قیمت پسته خشک نیز بالا رفته است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محمد حسن اکبری افزود: علت این رشد قیمت تحت تاثیر روند بازارهای جهانی و همچنین افزایش بهای دلار نیز بوده است. بطوریکه در سال گذشته بهای هر کیلو پسته صادراتی در بازارهای جهانی به طور میانگین حدود ۸ تا ۱۰ دلار بوده که این رقم در سال جاری به محدوده ۱۰ تا ۱۲ دلار افزایش یافته است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دامغان با تاکید بر لزوم افزایش بازاریابی در بازارهای جهانی و معرفی پسته به دیگر کشورها، عنوان کرد: برخی کشورها با محصول پسته آشنا نبوده و مصرفی ندارند. این امر اهمیت معرفی محصول در بازارهای جهانی را بیان می کند. زیرا بیش از ۹۰ درصد پسته تولیدی متعلق به ایران و امریکا است و برای حفظ جایگاه کشور در بازار این محصول ارزآور بخش کشاورزی باید اقدامات موثری صورت پذیرد.

تخریب برند ایرانی در دنیا تحت تاثیر رفتار اشتباه برخی تجار

وی به رفتار و اقدامات اشتباه برخی تجار ایرانی در بازارهای جهانی نیز اشاره کرد و گفت: در کشوری مثل چین، اقدام برخی تجار و بازرگانان در ارایه محصول بی کیفیت موجب برگشت محصول صادر شده به ایران و تخریب برندهای داخلی شد و امریکا توانست در بازار این کشور جای ما را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که پسته تولیدی آمریکا، طعم و کیفیت پسته مرغوب ایرانی را ندارد.

این تولیدکننده پسته در خصوص اقداماتی که باید برای حفظ جایگاه پسته ایران در بازارهای جهانی انجام داد، اظهار کرد: افزایش تولید در سطح و نیز افزایش بهره وری با رشد تولید در واحد می تواند در حفظ جایگاه کشور موثر باشد. چرا که امریکا طی سال های اخیر وارد بازار این محصول شده و سن درختان آن کمتر از سن درختان باغداران ایرانی است و به تبع این امر تولید آنها در واحد سطح بیشتر بوده و بهره وری بالاتر است.

اکبری افزود: به همین دلیل باید در استان های حاشیه کویر مثل کرمان، خراسان و سمنان، که امکان کاشت پسته در آن وجود دارد، تولید در واحد سطح را نیز افزایش دهیم. این در حالی است که در این قبیل استان ها کشت محصولات دیگری همچون گندم از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

قیمت گذاری پسته در انحصار گروه های خاص

وی دخالت برخی افراد و گروه های خاص در امر قیمت گذاری محصول باغداران و پایین نگه داشتن قیمت ها در زمان برداشت محصول را مشکلی مهم برای باغداران توصیف کرد و اظهار داشت: در بخش خشکبار و آجیل، افرادی خاص قیمت گذاری می کنند و در برخی مقاطع زمانی از خرید محصول امتناع می کنند تا باغدار مجبور شود به دلیل مواجه با مشکلات نقدینگی و عدم امکان انبارداری محصول و تامین مخارج زندگی، محصول خود را به هر قیمتی که انها می خواهند بفروشد و این میان هیچ نهادی نسبت به روند قیمت گذاری نظارت دقیقی ندارد. افزون بر اینکه، پسته ای که به عنوان مثال کیلویی ۱۵ هزار تومان از باغدار خریداری می شود با پنج هزار تومان قیمت بالاتر توسط مغازه داران به فروش می رسد. این در حالی است که اگر نظارت دقیقی وجود داشته باشد سود بیشتری عاید باغدار می شود.

این تولیدکننده پسته ضمن بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد تا باغ پسته هزینه ای که برای آن صرف شده را پوشش دهد، گفت: پس از این دوره باغ پسته برای باغدار سوددهی دارد. از این رو لازم است برای توسعه بخش کشاورزی از محل برداشت پسته تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شود. زیرا در حال حاضر تسهیلات موجود با نرخ ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت ۵ ساله بوده و از سال اول اقساط آن آغاز می شود.

رفع مشکل نقدینگی باغداران به کمک بورس

وی تأمین مالی از طریق بورس را به عنوان یکی از راه های موثر در رفع مشکل نقدینگی باغداران و جلوگیری از افت کاذب قیمت ها در زمان برداشت به دست واسطه ها عنوان کرد و گفت: بورس کالا می تواند در زمان برداشت محصول به کمک باغدار بیاید. این در حالی است که در نظام معاملات سنتی پسته، خریداران در اکثر موارد به باغدار چک مدت دار می دهند و آن را به تجار و صادرکنندگان به صورت نقدی می فروشند که البته در برخی موارد چک خریداران نقد هم نمی شود. اما معامله در بورس راهی مثبت و اثربخش است که حداقل شفافیت قیمتی و تضمین پول باغدار را به ارمغان می آورد.

اکبری در خاتمه سخنان خود گفت: در بورس به دلیل مشخص شدن نوع و ویژگی های کیفی محصول عرضه شده برای همه، همه خریداران در تمام نقاط کشور می توانند از آن مطلع شوند. همین امر موجب می شود تعداد بیشتری مشتری برای محصول باغداران حاضر شود.

منبع:تعادل

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا