گزارش روز؛

گروه فلزی و معدنی در انتظار تعدیلات مثبت چشمگیر

گروه فلزی و معدنی در انتظار تعدیلات مثبت چشمگیر

پیش بینی می شود با توجه به گزارش های بسیار مناسب و تعدیلات مثبت چشمگیر ارسالی، اکثر نمادهای گروه فلزی و معدنی (بخصوص گروه روی علیرغم رشد مناسب ماه های گذشته)، استراحت و اصلاحی به مراتب کوتاه تر از انتظار فعالین بازار داشته باشند و خیلی زود مجددا با افزایش تقاضا مواجه شوند و به مدار صعودی بازگردند که در این بین معاملات مثبت و تثبیت قیمت های فلزات پایه در بازارهای جهانی، شرط لازم این امر است.

 

نمادکمنگنز به دلیل انتشار گزارشی مناسب و ادامه حمایت سهامداران عمده (علیرغم قرار داشتن در سطوح مقاومتی) با صف خرید پرحجمی دنبال شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در جریان معاملات امروز درگروه های فلزی و معدنی طبق پیش بینی، صف خرید نماد کاوه در همان ابتدای بازار عرضه شد، همچنین نماد های فزرین، کشرق، فایرا، فولاژ، کدما و کبافق صف فروش شدند و نمادهای فسرب، فنوال، ذوب، ومعادن، فباهنر، فولای و کگل با معاملاتی منفی تر از هم گروهی ها مواجه بودند که از هیجانات فروشندگان حکایت داشت.
 
پیش بینی می شود با توجه به گزارش های بسیار مناسب و تعدیلات مثبت چشمگیر ارسالی، اکثر نمادهای گروه فلزی و معدنی (بخصوص گروه روی علیرغم رشد مناسب ماه های گذشته)، استراحت و اصلاحی به مراتب کوتاه تر از انتظار فعالین بازار داشته باشند و خیلی زود مجددا با افزایش تقاضا مواجه شوند و به مدار صعودی بازگردند که در این بین معاملات مثبت و تثبیت قیمت های فلزات پایه در بازارهای جهانی، شرط لازم این امر است.

ایمیدرو اعلام کرد تولید فولاد خام در نیمه نخست ۹۶ با افزایش ۱۴ درصدی به ۸.۱ میلیون تن رسید.در همین مدت تولید کنسانتره سنگ آهن با رشد ۲۱ درصدی به ۱۸.۸ میلیون تن و تولید گندله سنگ آهن با افزایش ۲۵ درصدی به ۱۵.۳ میلیون تن رسید. تولید محصول فولادی هم با رشد ۵ درصدی به ۵.۲ میلیون تن رسید.

خبهمن، خمحرکه، خموتور و خپویش از معدود نمادهای متعادل و مثبت گروه های خودرویی و حمل و نقل در بازار امروز بودند و مابقی هم گروهی ها اکثرا معاملاتی منفی را تجربه کردند که با توجه به گزارش های ضعیف ارسالی، امری منطقی بود.

گروه قندی اکثرا متعادل و گروه غذایی اکثرا منفی سپری شدند که در این میان صف فروش نمادهای غپاذر، غبهنوش و غسالم، دادوستدهای منفی نمادهای غدیس، غشاذر، قزوین، قمرو و بهپاک و صف خرید نمادهای قشیرین، قثابت و قصفها نمایان تر بود.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از درج نماد شرکت کولاک شرق در سامانه پس از معاملات با نماد "ذغکولاک " خبر داد. این شرکت جزو SMEها بوده که در بازار فرابورس پذیرش شده است .بر اساس این گزارش؛ شرکت کولاک شرق در سال 1369 با هدف تولید انواع نوشابه‌های گازدار و تولید بطری های PET در اندازه های مختلف و گاز CO2 خوراکی با دو خط تولید در 23 تبریز افتتاح شد.همچنین پس از واگذاری سهام شرکت در سال 1376 به شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان و با مدیریت این شرکت، فعالیت های جدی‌تری جهت افزایش ظرفیت تولید و نوع محصولات به عمل آمد، به طوری که تعداد خطوط تولید به پنج خط افزایش یافته و آب معدنی و دوغ گازدار نیز به محصولات این شرکت افزوده شد و در آینده نیز شاهد محصولاتی جدید از این شرکت خواهیم بود.

درگروه متعادل سرمایه گذاری نمادهای واعتبار و وتوصا با صف فروش، نماد وسکاب با صف خرید، نمادهای سدبیر و پردیس مثبت تر و نمادهای وگستر، وسبحان و وبیمه با معاملاتی منفی تر از هم گروهی ها دنبال می شوند. بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت، مطالبات از3شرکت‌ دولتی ذیربط با بدهی 4شرکت‌ بدهکار به سازمان‌های خصوصی سازی و امور مالیاتی کشور تهاتر خواهد شد. مجموع رقم تهاتر برای موننکو ایران، ساخت و بهره برداری انرژی، گهر انرژی ایران و شرکت تولید برق عسلویه مپنا 56 میلیارد تومان خواهد بود. گفتنی است، شرکتهای برق منطقه‌ای سمنان، شرکت مدیریت شبکه برق ایران و شرکت مدیریت تولید و انتقال نیروی برق ایران 3 شرکت بدهکار به شرکتهای تولیدی یاد شده می‌باشند.

در گروه متعادل شیمیایی، نماد زاگرس درپی انتشار گزارشی مناسب در همان ابتدای بازار، با جهش قیمتی در کنار نماد ارزنده شخارک و شدوص به صف خرید رسیدند اما گروه های پالایشگاهای و روانکارها درپی عدم اعلام نرخ محصولات توسط شرکت پالایش و پخش فرآورد های نفتی و عدم انتشار گزارش های فصلی، با فشار فروش و معاملاتی منفی مواجه بودند که در این میان صف فروش نماد شپاس نمایان تر از مابقی هم گروهی ها بود.

معاون وزیر و مدیر عامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در نشست هم اندیشی با اعضای هیئت مدیره شرکت ملی پخش، بر انضباط و تغییر و اصلاح فرایندهای مالی تاکید کرد و گفت: در بخش عملیاتی و تامین و توزیع به دلیل فرایندهای نادرست افزایش هزینه داشته ایم که باید تلاش کنیم با اصلاح فرایندهای مالی این هزینه ها را کاهش دهیم و مانع از خروج منابع مالی شویم.

گروه ساختمانی معاملاتی متعادل و مثبت داشتند به طوریکه نمادهای ثعمرا، ثنوسا و وساخت با صف خرید به کار خود پایان دادند و نماد کرمان پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام با رشد حدود 4 درصدی مورد بازگشایی قرار گفت. در گروه کوچک کاشی و سرامیک نماد پرنوسان کترام، صف فروش شد و نمادهای کلوند و کهرام معاملاتی مثبت را دنبال کردند.

گروه کم ریسک اما اکثرا متعادل یوتیلیتی با توجه به تعدیل مثبت و پوشش حدود 147 درصدی نماد بمپنا با صف خرید مواجه و در اواخر بازار متوقف شد. طی معاملات امروز نماد شرکت های مفاخر، دبالک، خریخت، خاور، خفنر، دشیمی، سخزر، پسهند، حریل، خلنت، خاذین، کگاز، حتوکا، سهرمز، ارفع، قاسم، خساپا، با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد و یا درخواست سازمان بورس مبنی بر ارائه اطلاعات بیشتر و نماد فملی جهت برگزاری مجمع فوق العاده تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شدند.

در پایان معاملات شاخص کل متاثر از جو منفی کلی بازار، بخصوص معاملات منفی نمادهای کگل و شپنا با افت حدود 134 واحدی به ارتفاع 86،346 رسید که در این بین نمادهای جم و پارسان بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد کردند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهند گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا