نخستین بار در بازار سرمایه کلید خورد:

آغاز معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله در بورس تهران

آغاز معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله در بورس تهران

پس از راه اندازی اولیه بازار قراردادهای اختیار معامله، با توجه به بازخورد دریافتی از فعالان بازار سرمایه، ایجاد سامانه مدیریت ریسک و فراهم سازی امکان اتخاذ موقعیت فروش و نیز دسترسی برخط معاملات این ابزار در دستور کار بورس تهران قرار گرفت.

نخستین بار در بازار سرمایه معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله توسط بورس تهران از فردا یکشنبه 30 مهر 96 روی سهام پایه فولاد مبارکه اصفهان و با سررسید بهمن 96 آغاز می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) به نقل از  روابط عمومی بورس تهران، علی صحرایی معاون بازار بورس با بیان مطلب فوق گفت: با گذشت 10 ماه از راه اندازی بازار قراردادهای اختیارمعامله سهام در بورس تهران، معاملات برخط این ابزار از فردا روی سهام پایه فولاد مبارکه اصفهان و با سررسید بهمن ماه 1396 آغاز  خواهد شد.

وی در خصوص معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله اظهار داشت: پس از راه اندازی اولیه بازار قراردادهای اختیار معامله، با توجه به بازخورد دریافتی از فعالان بازار سرمایه، ایجاد سامانه مدیریت ریسک و فراهم سازی امکان اتخاذ موقعیت فروش و نیز دسترسی برخط معاملات این ابزار در دستور کار بورس تهران قرار گرفت.

صحرایی خاطرنشان کرد: پیش از این به دلیل ملاحظات فنی و نیز سیاست توسعه تدریجی بازار، امکان ارائه کامل قراردادهای اختیار معامله سهام وجود نداشته است؛ به گونه ای که معاملات این ابزار صرفاً از طریق سامانه نامک قابل اجرا بوده و نیز به دلیل عدم قابلیت اجرای سامانه مدیریت ریسک در سررسیدهای گذشته، امکان اتخاذ موقعیت فروش در این قراردادها برای عموم سرمایه گذاران وجود نداشته است.

معاون بازار بورس تهران یادآور شد: معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله صرفاً از طریق کارگزارانی که مجوز لازم را دریافت کرده اند، قابل انجام است. همچنین با توجه به راه اندازی سامانه مدیریت ریسک و امکان محاسبات وجوه تضمین براساس " ضوابط وجه تضمین قرارداد اختیار معاملۀ سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران"، اتخاذ موقعیت باز فروش در قراردادهای اختیارمعامله، به شرط کفایت وجوه تضمین، برای تمامی فعالان بازار سرمایه امکان پذیر است.

صحرایی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت ره پویان پردازش گستر صحرا، اولین شرکتی است که توانسته است مجوز معاملات برخط قراردادهای اختیار معامله را دریافت کند. لذا سرمایه گذاران محترم می توانند از طریق کارگزاری های طرف قرارداد با این شرکت، به صورت برخط در بازار اختیار معامله فعالیت کنند. همچنین امکان فعالیت سایر شرکت های نرم افزاری ارائه دهنده معاملات برخط در صورت اعلام آمادگی و کسب مجوز لازم، به تدریج فراهم خواهد شد.

معاون بازار بورس گفت: معرفی سهام پایه بیشتر و سررسیدهای متنوع تر از برنامه های آتی این معاونت در توسعه بازار قراردادهای اختیارمعامله است.

شایان ذکر است سرمایه گذاران محترم می توانند برای اطلاع از جزئیات بیشتر به اطلاعیه شماره 30235/181 مورخ 26مهر 1396 منتشره در سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران به نشانی www.tse.ir مراجعه کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا