اولويت هاي بخش معدن

اولويت هاي بخش معدن

گروه معادن - بخش معدن در چند سال اخير مورد انتقاد بسياري از فعالان و کارشناسان اقتصادي بوده است و نسبت به عقب ماندگي در حوزه هاي مختلف آن، گله هاي بسياري مطرح بوده است. مشکلات مختلفي که البته نتيجه مديريت در دوره اي خاص نبوده و در طول سال هاي طولاني تلنبار شده است. مشکلاتي نظير مجهز نبودن معادن به تکنولوژي هاي روز که در زمينه توليد مشکلات متعددي پديد آورده است و بازدهي را در مقياس پاييني نگه داشته است.

به گزارش ماین نیوز، موضوعي که ريشه در عدم سرمايه گذاري مناسب در اين بخش دارد.

فقدان سرمايه گذاري در اين بخش در حالي بسيار نمود يافته است که بر اساس آمار و اظهار نظر کارشناسان، متوسط سرمايه گذاري در اين بخش ۷۰۰ ميليون تومان عنوان شده است. مبلغي که به راحتي از طريق سرمايه گذاري بخش خصوصي يا سرمايه گذاري خارجي امکان پذير است، ليکن قوانين حاکم بر اين صنعت تا حدود بسيار زيادي مانع اين امر شده است. اصلاح قوانين در اين بخش و تغيير قوانين با محوريت توجه به بهره مالکانه، شايد بتواند زمينه جذب سرمايه گذار را فراهم آورد.

سرمايه گذاري اي که در کنار افزايش بازدهي، در زمينه اکتشاف نيز مي تواند راهگشا باشد. رتبه اول ايران در زمينه تنوع سنگ و رتبه تک رقمي در ميزان سنگ هاي معدني، در کنار غني بودن کشور از منابع سرشار سنگ آهن و غيره، اين امکان را پديد آورده است تا با توجه لازم از سوي سياست گذاران، اين بخش بتواند سهم قابل قبولي در توليد ناخالص ملي ايفا کند. همچنين پتانسيل بالاي ايران در زمينه صادرات محصولات متنوع، اين پيغام را براي مسوولان و تصميم گيران ارسال مي کند که با توجه ويژه نسبت به چرخه صنايع تکميلي در بخش معدني، از خام فروشي محصولات معدني جلوگيري شود.

کاهش صادرات محصولات معدني طي سال هاي ۸۵ تا ۹۲ به سبب نياز داخلي، خود يکي از عواملي عنوان مي شود که در سال هاي بعد، ارتباطات خارجي فعالان را کاهش داده است؛ در حالي که مي تواند در بستر تفاهمات بين المللي و همکاري هاي مشترک بازرگاني، به جايگاهي بالاتر از سطح فعلي دست يابد. ايران به واسطه دارا بودن منابع سرشار انرژي و دسترسي آسان به آب هاي آزاد، مي تواند با تمرکز بر ايجاد فضاي رقابتي در اين بخش، نقش کليدي در بازار جهاني محصولات ايفا کند و همچون بخش فولاد که با سرمايه گذاري هاي سال هاي گذشته، ما را به يکي از عرضه کنندگان اصلي جهاني تبديل کرده است، در ساير محصولات نيز از پتانسيل موجود استفاده کنيم.

تغيير مديريت صورت گرفته در دولت دوازدهم، در شرايطي که ارتباطات جهاني با ايران نسبت به سال هاي تحريم تسهيل شده است و هيات هاي مختلف براي بررسي زمينه هاي سرمايه گذاري از کشور بازديد مي کنند، بايد با توجه به انتقادات کارشناسان و توجه بيشتر به بخش خصوصي، زمينه توسعه در مناطق عموما دوردست را که معادن کشور در آن قرار دارند، فراهم کنند. قطعا با استفاده از اين ظرفيت، زمينه ايجاد اشتغال در اين مناطق نيز مهيا شود. موضوعي که در شعارهاي انتخاباتي به کرات توسط طرفين عنوان مي شد و اينک سنگ محکي براي ارزيابي مديران فعلي خواهد بود. باشگاه اقتصاددانان در پرونده امروز خود به بررسي اين صنعت و مشکلات و الزامات آن پرداخته است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا