اداره پیشگیری و ارتقای سلامت بازار سرمایه برگزار کرد؛

نشست تخصصی راهبردهای پیشگیرانه در بازار سرمایه

نشست تخصصی راهبردهای پیشگیرانه در بازار سرمایه

تدوین آیین نامه ها و مرام نامه های اخلاقی در قالب کدهای اخلاقی و آموزش آنها به تمامی فعالان بازار به خصوص شرکت های بزرگ ، یکی از موثرترین راه ها در جهت آگاهی اشخاص به حقوق و تکالیف خود و متعاقبا کاهش تخلفات است.

اداره پیشگیری و ارتقای سلامت بازار سرمایه با دعوت از دکتر نجفی ابرند آبادی عضو هیات علمی گروه حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه شهید بهشتی و از اساتید برجسته جرم شناسی، نشست علمی – تخصصی با موضوع "راهبردهای پیشگیرانه در بازار سرمایه " برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، نجفی ابرندآبادی در این نشست ضمن توضیح این مساله که پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات و پرهیز از برخورد صرف کیفری با پدیده های مجرمانه و متخلفانه ، رویکردی جدید و نوپا در کشور ماست، به بیان برخی راهبردهای کلیدی در موضوع پیشگیری ، از جرایم و تخلفات پرداخت.

وی گفت: تدوین آیین نامه ها و مرام نامه های اخلاقی در قالب کدهای اخلاقی و آموزش آنها به تمامی فعالان بازار به خصوص شرکت های بزرگ ، یکی از موثرترین راه ها در جهت آگاهی اشخاص به حقوق و تکالیف خود و متعاقبا کاهش تخلفات است.

در همین زمینه نمونه هایی از این مرامنامه ها که در کمپانی های مشهور جهان تصویب و مجری هستند نیز تشریح شد .

این استاد دانشگاه افزود: علت شناسی تخلفات و جرایم ارتکابی در بازار سرمایه و رفع این علت ها از دیگر اقدامات ضروری و مورد نیاز در جهت پیشگیری از جرایم و تخلفات بازار سرمایه است .

نجفی ابرندآبادی ، آموزش و ارتقای سطح دانایی تمامی ارکان بازار سرمایه را از دیگر راهبردهای ضروری دانسته و گفت: تمامی فعالان بازار سرمایه اعم از شاغلین در سازمان بورس و شرکت های تابعه و سپس سرمایه گذاران و سرمایه پذیران، ناشران و نهادهای مالی فعال در بازار به تناسب نیاز و فعالیت خود باید توسط سازمان به عنوان متولی بازار سرمایه آموزش دیده تا هم ناخواسته مرتکب تخلف و جرمی نشده و هم بزه دیده واقع نشوند .

این استاد برجسته جرم شناسی ، همچنین استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد را در جهت تحقق اهداف پیشگیرانه سازمان بورس لازم دانسته و تشریح کرد: سازمان های مردم نهاد می توانند نقش مهمی در برطرف کردن اختلافات و جلوگیری از وقوع تخلف و یا جرم در بازار سرمایه داشته باشد که به دلیل نوپا بودن شکل گیری این نهادهای مردمی هنوز استفاده از ظرفیت خوب آنها مورد توجه قرار نگرفته است.

در ادامه این نشست، دکتر شهرام ابراهیمی از دیگر اساتید بارز جرم شناسی، دو راهکار مهم دیگر جهت کاهش آمار تخلفات و جرایم در بازار سرمایه را برشمرد و گفت: لزوم توجه به نقش ناظر و بازرس قانونی در شرکت ها و همچنین تمرکز زدایی از سازمان بورس و تقویت ابزار نظارتی سازمان در تمامی نقاط کشور از جمله راهکارهای مهم و کاربردی در جهت کاهش جرایم و تخلفات در بازار سرمایه خواهد بود.

همچنین در انتهای نشست، مدیران و کارشناسان حقوقی سازمان به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداخته و عملکرد سازمان در پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات تشریح شد .

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا