گزارش هفتگی؛

ابلاغ دستورالعمل استفاده از فاینانس به دستگاه های اجرایی

ابلاغ دستورالعمل استفاده از فاینانس به دستگاه های اجرایی

اقتصاد ایران بعد از لغو تحریم ها رشد قابل توجهی را تجربه کرد. بر اساس آمارهای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، ایران در سال 2016، رشد بی سابقه 12.5 درصدی را تجربه کرد. این افزایش عمدتا مرهون رشد تولید و صادرات نفت بعد از لغو تحریم ها بود همچنین در این هفته شورای اقتصاد دستورالعمل استفاده از فاینانس یا تسهیلات خارجی را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد.

بانک مرکزی میزان نقدینگی در مردادماه سال جاری را بیش از یک هزار و ۳۶۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۹.۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، روز یکشنبه صندوق بین المللی پول درخواست ترامپ برای توقف پرداخت وام به ایران را رد کرد. رئیس صندوق بین المللی پول گفت، هیچ تغییری در سیاست صندوق در زمینه اعطای وام به ایران در پی فشارهای اعمال شده از سوی دولت آمریکا ایجاد نشده است. طی همین روز بانک جهانی پیش بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری به ۳.۶ درصد برسد.

اقتصاد ایران بعد از لغو تحریم ها رشد قابل توجهی را تجربه کرد. بر اساس آمارهای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، ایران در سال 2016، رشد بی سابقه 12.5 درصدی را تجربه کرد. این افزایش عمدتا مرهون رشد تولید و صادرات نفت بعد از لغو تحریم ها بود همچنین در این هفته شورای اقتصاد دستورالعمل استفاده از فاینانس یا تسهیلات خارجی را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد.

در حوزه نفت و انرژی: پاتریک پویانه (مدیر شرکت توتال) در مصاحبه با «اینترنشنال اویل دیلی» ضمن اعلام این که آمریکا تهران را در صورتی که یک‌جانبه تحریم کند، در ایران می‌مانیم، افزود: اگر ایران، اتحادیه اروپا، چین و روسیه به برجام پایبند بمانند «این معنا را دارد که تحریم‌های آمریکا یک جانبه است و در این شرایط به دنبال تضمینی خواهیم بود که بتوانیم حضور خود در پارس جنوبی را ادامه بدهیم.

در حوزه حمل و نقل و خودرو: رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران از تصمیم دولت برای افزایش تعرفه واردات لاستیک از ۳۲ به ۵۵ درصد خبر داد و افزود: ۴۵ درصد نیاز داخلی، از واردات تامین می‌شود. همچنین در این معاون کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: با ورود ۱۰ شناور ساخته شده در کره جنوبی ظرفیت ناوگان ملی به میزان ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

درحوزه صنعت دبیرانجمن لبنی با بیان اینکه چند کانتینر محصول لبنی به عنوان نمونه و برای اخذ گواهی FDA آمریکا به این کشور صادر شده است،گفت: قیمت ۳ محصول لبنی در سازمان حمایت نهایی شده و بزودی ابلاغ می‌شود. در این هفته خبر "هتل‌های انگلیسی هم وارد بازار ایران شد" منتشر شد و بر این اساس شرکت «ایزی هتل» انگلیس برای گشایش 500 اتاق در ایران به توافق رسیدند. این هتل‌های زنجیره‌ای توسط استلیوس هوجی یانو، موسس شرکت هواپیمایی ایزی‌جت در سال 2004 تاسیس شده است و اکنون در انگلیس و 6 کشور اروپایی و امارات فعالیت می‌کند. دو شرکت همراه اول و اریکسون متعهد شدند در راستای انتقال دانش برای توسعه فناوری اینترنت اشیا و فراهم سازی بسترهای لازم برای رشد سریع کشور در حوزه اینترنت اشیا با یکدیگر همکاری متقابل داشته باشند. اجرای طرح های اینترنت اشیا همراه اول در سطح ملی، کمک شایانی به بهینه سازی الگوهای مصرف انرژی، امکان کاهش هزینه ها و همچنین مدیریت ترافیک و آلودگی شهری با ایجاد پروژه شهر هوشمند خواهد کرد.

در حوزه معدن و فلزات: رییس کمیته توسعه سازمان و مدیریت هلدینگ میدکو با تشریح سرمایه گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی این هلدینگ در حوزه ICT، از جهش تولید در سال آینده خبر داد. همچنین در این هفته، با خبر افزایش ۱۲۰ و ۸۹ درصدی ارزش دلاری و تناژ صادرات "ذوب" مواجه شدیم. صادرات ذوب آهن در 6 ماهه اول سال جاری به رقم 659 هزارتن رسید که افزایش 89 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد ضمن اینکه این میزان صادرات از کل صادرات ذوب آهن در سال 95 (648 هزار تن) نیز بیشتر است و نشان از توسعه بازارهای صادراتی این شرکت دارد. ارزش ریالی صادرات محصولات ذوب آهن نیز به 250 میلیون و 198 هزار دلار رسید که نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته 120 درصد افزایش یافت. روز یکشنبه و با پررنگ شدن احتمال انحصار در تولید آلومینیوم پای شورای رقابت به معاملات بلوکی نماد فایرا کشیده شد. با افزایش گمانه زنی ها در خصوص ایجاد انحصار در تولید آلومینیوم کشور، برخی نمایندگان مجلس از شورای رقابت برای جلوگیری از انحصار کمک خواستند. همچنین در هفته جاری، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از موافقت اصولی با تامین مالی ۳۰۰ میلیارد تومانی گل گهر از طریق انتشار صکوک اجاره خبر داد .وی افزود: این اوراق 4 ساله، با نرخ سود 18 درصد و با نام از طریق شرکت بورس تهران عرضه خواهد شد که ناشر این اوراق شرکت واسط مالی اردیبهشت سوم با مسئولیت محدود است همچنین انجمن جهانی فولاد (ورلد استیل) اعلام کرد تقاضای جهانی برای فولاد تحت تاثیر رشد در چین، بر مبنای سال به سال هفت درصد در سال ۲۰۱۷ رشد می‌کند و به ۱.۶۲۲ میلیارد تن می‌رسد.

در حوزه بازار سرمایه: این هفته و در پی فعال شدن صندوق تثبیت بازار و جلسه حمایت بانک ها از بازار سرمایه، با شروع مثبت گروه خودرویی مواجه شدیم به طوریکه روز شنبه نمادهای ختراک، خپویش، خزامیا، خکاوه، خگستر و خوساز یا صف خرید شدند و یا در آستانه صف خرید شدن قرار گرفتند. اما در ادامه هفته تنها برخی نمادهای گروه (بخصوص قطعه سازها) به معاملات مثبت خود ادامه دادند و مابقی هم گروهی متعادل سپری شدند. درجلسه مهم روز شنبه صبح مسئولان وزارت اقتصاد، بورس و ۷ بانک با موضوع تحلیل مواضع ترامپ و حمایت از بازار سهام از طریق واریز۱۵تا ۲۰ میلیارد تومانی هریک از بانکها را اعلام کرد. بانک کشاورزی شنبه 20 میلیارد تومان برای خرید واحدهای صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی را واریز کرد و قرار شد دیگر بانک ها هم بزودی اقدام کنند. روز دوشنبه 20 میلیون سهم شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی در بازار فرابورس، در نماد غپآذر، به روش ثبت سفارش و قیمت 3355 ریال عرضه اولیه و کشف قیمت شد. روز دوشنبه نماد تازه وارد حاسا با افزایش عرضه ها مواجه شد و پس از رشد حدود 27 درصدی از زمان عرضه اولیه و معاملاتی پرحجم، متعادل شد که با توجه به عرضه حدود 46 میلیون سهمی سهامدارا عمده مورد اعتراض سهامداران قرار گرفت. روز چهارشنبه 350 میلیون سهم معادل 5 درصد عرضه اولیه سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در بورس اوراق بهادار تهران، در گروه فلزی و با نماد کاوه به شیوه ثبت سفارش، در قیمت 1760 ریال کشف قیمت و عرضه شد.

جلسه معارفه شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، سه شنبه با حضور مدیران شرکت و نماینده سهامدار عمده آن شرکت (گروه توسعه انرژی تدبیر با مالکیت 99.9 درصدی) برگزار شد. تا این شرکت ۲۰۰ میلیارد تومانی با سود 386 ریالی برای هم سهم، آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی گردد . علی سعیدی، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از شروع به کار اولین صندوق ارزی در بازار سرمایه در هفته آینده خبر داد. شرکت "آکنتور" زمان مجمع را اعلام کرد. کنتورسازی ایران که از شهریور سال گذشته با توقف نماد روبرو بوده و مجمع سالانه را هم برگزار نکرده، زمان مجمع عادی به طور فوق العاده را اعلام کرد تا آرام آرام مشکلات و ابهامات گذشته و آینده را روشن کند. سهامداران "آکنتور" ساعت 8 صبح روز شنبه 8 آبان به دفتر شماره یک شرکت واقع در خیابان پاسداران حضور خواهند یافت.

در حوزه سیاسی: از رخدادهای مهم این هفته و با توجه به مواضع تند رئیس جمهور و دولت امریکا مبنی برترک یک طرفه توافقنامه بین المللی برجام و احتمال تحریم های جدید بر ضد ایران شاهد واکنش های مختلف کشورهای اروپایی و اکثرا حمایت از توافقنامه برجام بودیم که در این میان وزیر دارایی فرانسه در دیدار با وزیر اقتصاد کشورمان با تاکید بر حمایت دولت این کشور از معاهده برجام، از عزم جدی دولت متبوع خود برای توسعه روابط اقتصادی با ایران خبر داد.

در حوزه بین الملل: در بازار فلزات اساسی، در هفته جاری شاهد رشد قیمتی فلز مس و عبور آن از مرز 7000 دلار بودیم به طوریکه قیمت آن در اوایل هفته به 7100 دلار در هر تن نیز رسید. این افزایش با توجه به خوش بینی نسبت به رشد اقتصادی چین در نیمه دوم سال رخ داد. با این حال قیمت مس نتوانست سطح 7100 را حفظ نماید. همچنین چین ۱٫۴۷ میلیون تن سنگ و کنسانتره مس را در ماه سپتامبر وارد کرده است که بر مبنای ماهانه رشد ۲ درصدی و بر مبنای سالانه رشد ۶ درصدی داشته است. حجم واردات محصولات مس نیز در ماه سپتامبر۴۳۰ هزار تن افزایش داشته است.کنگره چین برای انتخاب رییس جمهور و تعیین سیاستهای 5 سال آینده امروز چهارشنبه شروع بکار میکند که میتواند بر بازار ها تاثیرگذار باشد. قیمت نفت نیز در این هفته و تحت تاثیر اخبار مربوط به ورود نیروهای عراقی به کرکوک و گرفتن منطقه از مبارزان افزایش یافت. همچنین براساس گزارش API موجودی نفت امریکا در هفته منتهی به 13 اکتبر با 7.1 میلیون بشکه کاهش به 461.4 میلیون بشکه رسید. برنت در لحظه تهیه گزارش بالاتر از 58 دلار در حال معامله است.

دلار نیز با توجه به وزن دهی سرمایه گذاران به احتمال اینکه ترامپ، رئیس فدرال رزروی را انتخاب خواهد کرد که نسبت به جنت یلن تمایل بیشتری به افزایش نرخ بهره دارد، ‌تقویت شد و در لحظه تهیه گزارش در سطح 93.4 قرار دارد. انتظار می رود که بانک مرکزی نرخ های بهره را در دسامبر و برای سومین بار در سال جاری افزایش دهد. در پی تقویت دلار، طلا نیز با کاهش مواجه شد و در زیر سطح روانی 1300 دلار جای گرفت.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا