معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس به بورس پرس خبر داد:

پاسخ به حاشیه "حآسا" و انتقادات روش عرضه/ پیشنهادهای مهم در عرضه های اولیه

پاسخ به حاشیه

در دستورالعملی که توسط فرابورس در زمان ریاست قبلی سازمان برای عرضه‌های اولیه ارائه شد مواردی مانند حذف دامنه نوسان روز بعد از عرضه اولیه و ثبت سفارش تقاضاها بدون محدودیت قیمتی وجود داشت و اکنون حدود یک سال بعد از اجرای عرضه‌های اولیه به روش ثبت سفارش ، به نظر می‌رسد فرصت مناسبی برای بازنگری دستورالعمل است و می‌توان آن پیشنهادات را مجددا بررسی کرد.


معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ضمن پاسخ به حاشیه مربوط به آسیا سیر ارس و انتقادات ناشی از روش ثبت سفارش، از بازنگری در دستورالعمل و بررسی چند پیشنهاد مهم در عرضه های اولیه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس پرس، بهنام محسنی در پاسخ به انتقادات پیرامون عرضه اولیه سهام شرکت ها به روش ثبت سفارش توضیح داد: در دستورالعملی که توسط فرابورس در زمان ریاست قبلی سازمان برای عرضه‌های اولیه ارائه شد مواردی مانند حذف دامنه نوسان روز بعد از عرضه اولیه و ثبت سفارش تقاضاها بدون محدودیت قیمتی وجود داشت و اکنون حدود یک سال بعد از اجرای عرضه‌های اولیه به روش ثبت سفارش ، به نظر می‌رسد فرصت مناسبی برای بازنگری دستورالعمل است و می‌توان آن پیشنهادها را مجددا بررسی کرد.

وی ادامه داد: اینکه در روند عرضه اولیه به روش ثبت سفارش تقاضاها بدون محدودیت قیمتی ثبت شود یکی از نکات پیشنهادی فرابورس بود که کمک می‌کرد سرمایه‌گذار با ارزیابی و تحلیل خود و بدون تاثیر از محدودیت‌های دامنه نوسان بتواند سفارش را ثبت کند و این باعث واقعی‌تر شدن کشف قیمت می‌شد.

این مقام مسئول در خصوص دیگر پیشنهادهای فرابورس نیز توضیح داد: مورد دیگر پیشنهاد برداشتن دامنه نوسان معاملات در روز بعد از عرضه اولیه بود که کمک می‌کرد سریعا روند معاملاتی متعادل شود و شاهد هیجانات ناشی از محدودیت‌های دامنه نوسان قیمتی نباشیم.

محسنی همچنین درخصوص حاشیه دیروز مربوط به نوسان قیمت آسیا سیر ارس و اعتراض برخی سهامداران به نحوه اطلاع رسانی سهامدار عمده این شرکت هم به بورس پرس توضیح داد: اطلاعات منتشره "حآسا" به معنای تعدیل منفی در بودجه قابل تحقق در پایان سال مالی ناشر نیست. هرچند سود واقعی دوره 6 ماهه شرکت کمتر از 50 درصد سود پیش‌بینی شده برای کل سال است که اگر در روندهای آتی منجر به تعدیل منفی بودجه پیش بینی شده شود قابل بررسی خواهد بود.

وی ادامه داد: اما به هرحال سهامداران و سرمایه‌گذاران باید ارزیابی و بررسی و تحلیل خود را از وضعیت کنونی و روندهای آتی سهام داشته باشند و با اتکا به ارزیابی خود اقدام به انجام معاملات کنند. هرچند فرابورس پیگیر نحوه انتشار اطلاعات و نحوه معاملات صورت گرفته خواهد بود و دلایل آن را قطعا بررسی خواهد کرد.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس با بیان اینکه ورود سفارش این ریسک را همواره دارد که انجام معامله و عرضه توسط عرضه کننده را در پی داشته باشد، ادامه داد: وقتی متقاضیان در سامانه معاملات اقدام به ورود سفارش خرید می‌کنند این امکان هست که در هر لحظه به میزان عرضه سهام، معامله صورت گیرد.

محسنی ادامه داد: در خصوص سهام شرکت آسیا سیر ارس هم با توجه به اینکه حداقل به میزان 80 میلیون سهم روز عرضه اولیه به صورت شناور در آمد امکان عرضه این تعداد سهم نیز به صورت بالقوه وجود داشت و در هر لحظه ممکن است خریداران روز عرضه اولیه، اقدام به عرضه سهام خود کنند. بنابراین تقاضاهایی که در سامانه معاملات ثبت می‌شود باید تقاضای واقعی باشد.

وی در توضیح عرضه دو روز پیش سهامدار عمده ( توکاریل که بیش از 5 درصد سهام را با 5 درصد مثبت واگذار کرده بود) نیز گفت: سهامدار عمده"حآسا" بر اساس تشخیص و برآوردی که از ارزش سهم دارد می‌تواند از طریق عرضه، روند معاملاتی سهام را متعادل کند و فرابورس نهایت همکاری را در مواقعی که سهامدار عمده قصد روان کردن معاملات را داشته باشد انجام خواهد داد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا