عمر اوراق مشارکت به سر آمده است؟

انتشار 20 هزار میلیارد اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی

انتشار 20 هزار میلیارد اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی

سیدرحمت اله اکرمی از انتشار ده هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت و ده هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی (مرحله دوم) بصورت الکترونیکی در مهر ماه سالجاری خبر داد.

به گزارش صدای اقتصاد برخلاف سال های میانی دهه هفتاد و چند سال اول دهه هشتاد که ابزار تامین مالی اوراق مشارکت، نقش به سزای در تزریق منابع به طرح های عمرانی و سایر طرح های در دست ساخت داشت، طبق آمارهای منتشر شده در نیمه دوم دهه هشتاد، تاس شانس اوراق مشارکت دیگر قادر به جفت 6 آوردن نبود. اما در این میان سال 93 با دیگر سال ها متفاوت بود و در این سال توقف انتشار اوراق مشارکت و عدم استقبال از این اوراق رقم خورد.

بسیاری از تحلیلگرلان اقتصادی درمورد دلایل عدم تمایل صاحبان نقدینگی به خرید اوراق مشارکت نظرات متفاوتی داشتند. برخی بر این باور بودند که در شرایطی که نرخ سود پرداختی رسمی در شبکه بانکی 20 درصد و در بازار تا 30 درصد هم افزایش یافته، نرخ 22 درصدی سود اوراق مشارکت، جذابیت چندانی برای دارندگان پول ندارد و طبیعی است که اوراق مشرکت بیشتری روی دست دولت بماند.

اما این ماجرا آن روی دیگر سکه را نیز داشت. بانک ها که طی سال ها با انبوهی از اوراق مشارکت سررسید شده مواجه شدند که ناشران آن اوراق توان پرداخت اصل مبلغ معادل آن ها را نداشتند و آنان به نیابت از ناشران، اصل و فرع مبلغ اوراق را به خریداران پرداخت کردند و مبالغ پرداختی به سرفصل مطالبات بانک ها از دستگاه های ناشر اضافه شد. این پرداخت انبوه اوراق مشارکت از سوی بانک ها به عنوان یکی از علل افزایش مطالبات معوق شبکه بانکی شناسایی شد.

گفتنی است بررسی ها نشان می دهد مانده اوراق مشارکت سررسید شده در پایان سال 93 به 53 هزار و 613 میلیارد ریال می رسد که سهم وزارت نفت از این مقدار 19 هزار و 737 میلیارد ریال است.

با این حال صبح امروز خزانه دار کل کشور از انتشار 20 هزار میلیارد اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی خبر داد. سیدرحمت اله اکرمی از انتشار ده هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت و ده هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی (مرحله دوم) بصورت الکترونیکی در مهر ماه سالجاری خبر داد.

معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور گفت: به موجب مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبلغ ده هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت موضوع بند (ب) تبصره (6) قانون بودجه سال 1394 کل کشور مربوط به طرحهای وزارت نیرو در مهر ماه سالجاری منتشر گردید.

او با بیان اینکه این اوراق با هدف تامین منابع مالی دولت منتشر شده، تصریح کرد: تامین مالی برای انجام طرحهای انتفاعی دارای توجیه فنی ، اقتصادی و مالی کشور در راستای مفاد بند (ب) تبصره 6 قانون بودجه سال 1394 انجام پذیرفته و اقدامات اجرایی آن به موجب مفاد بند (ج) تبصره مذکور به پیمانکاران، مشاوران و تامین کنندگان تجهیزات همان طرحها در سقف مطالبات معوق طرح با تایید ذیحساب، رییس دستگاه اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور واگذار شده است. اکرمی افزود: این اوراق با نرخ سود 21 درصد و با عاملیت بانک سپه به صورت الکترونیکی منتشر شده است.

معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور همچنین  از انتشار مرحله دوم اسناد خزانه اسلامی موضوع بند (ط) تبصره (6) قانون بودجه سال 1394 کل کشور، به مبلغ  ده هزارمیلیارد ریال خبر داد. اکرمی افزود: این اسناد مربوط به وزارت راه وشهرسازی بوده و با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است. او یادآور شد: انتشار این اسناد با لحاظ نمودن 20 درصد حفظ قدرت خرید و عاملیت بانک ملی ایران به صورت الکترونیکی در مهرماه سالجاری صورت گرفت.

معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور گفت: تسویه بخشی از بدهی های دولت به طلبکاران غیردولتی در اجرای بند (ط) تبصره 6 قانون بودجه سال 1394 هدف انتشار این اسناد است.

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که با بررسی عملکرد دولت طی سال 93 در مورد انتشار اوراق مشارکت و سرنوشت اوراق منتشر شده می توان نتیجه گرفت که این ابزار عملاً کارایی خود را در اقتصاد ایران از دست داده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا