ایران تولیدکننده برتر آهن اسفنجی در جهان

ایران تولیدکننده برتر آهن اسفنجی در جهان

دنیای معدن - هفدهمین کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد چین ۵ و ۶ مهر(۲۶ تا ۲۸ سپتامبر) در کینگ‌دائو برگزار شد.

این رویداد یکی از بزرگترین کنفرانس‌های بین‌المللی آهن و فولاد جهان است و در امسال بیش از ۴۷۰ شرکت‌کننده اصلی از بیش از ۱۰ کشور خارجی در آن حضور داشتند که دست‌کم ۱۶۰ نفر آنها غیرچینی بودند. هدف از برگزاری این کنفرانس، شناخت عرضه و تقاضا، دورنمای آتی بازار، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری مالی و همچنین دورنمای عملیاتی در چین بود.
به گزارش صمت کیوان جعفری‌طهرانی تحلیلگر بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ آهن، تنها سخنران ایرانی این همایش بود که در سخنان خود به بررسی وضعیت اقتصادی و بازارهای کالاهای فله‌ای، توسعه پایدار و متوازن زنجیره ارزش صنعتی و ارتقای آن و طرح آتی ایران برای تبدیل شدن به تامین‌کننده اصلی فولاد و مواد اولیه فولادسازی در منطقه منا(خاورمیانه و شمال افریقا) پرداخت و سخنرانی خود را درباره ۴ موضوع تولید فولاد در منطقه منا، تقاضای فولاد منطقه منا، پارامترهای موثر بر تجارت فولاد و برنامه صادرات فولاد ایران پیش برد.
تولید فولاد در منطقه منا
کیوان جعفری‌طهرانی در بخش تولید فولاد در منطقه منا در ابتدا به نرخ رشد اقتصادی کشورهای این منطقه اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعات «فوکاس‌اکونومیکز» (Focus Economics) پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران در منطقه در امسال میلادی بیشتر از سایر کشورها باشد و به ۴/۳ درصد برسد. پس از ایران مصر بالاترین رشد تولید ناخالص داخلی را خواهد داشت که برابر با ۳/۵ درصد است. پیش‌بینی می‌شود متوسط تولید ناخالص ملی منطقه منا به ۲/۱ درصد برسد.
این تحلیلگر عنوان کرد: نرخ شهرنشینی که شاخص مصرف فولاد است، همواره در منطقه خاورمیانه بیشتر از شمال افریقا بوده اما این رقم در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵میلادی (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ خورشیدی) نوسان زیادی داشته است و در خاورمیانه در دی ۱۳۹۴ خورشیدی به ۴۷/۵ درصد و در شمال افریقا به ۴۲/۸ درصد رسیده بود. در این سال‌ها تولید فولاد خاورمیانه نیز در مقایسه با شمال افریقا بیشتر بوده است. تولید فولاد شمال افریقا در سال گذشته میلادی ۷ میلیون تن و خاورمیانه ۳۱/۵ میلیون تن بود. در بخش مصرف فولاد نیز باید گفت در منطقه منا مصرف فولاد خاورمیانه به مراتب بیشتر از شمال افریقاست و کشورهای حاضر در خاورمیانه در سال گذشته میلادی بیش از ۵۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن و کشورهای شمال افریقا ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد مصرف کردند.
وی افزود: ۵/۱ میلیون تن از کل مصرف فولاد منطقه منا که بیش از ۸۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن است، سهم محصولات طویل است. بیشترین مصرف‌کنندگان محصولات طویل نیز کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج‌فارس هستند که پس از آنها ترکیه و بعد از ترکیه ایران قرار دارد. در این میان مصرف مقاطع طویل در کشورهایی مانند عراق، لیبی، یمن و مصر، منفی و کاهشی است.
تقاضای فولاد در منطقه منا
جعفری‌طهرانی در بخش دیگری از سخنان خود از تقاضای فولاد منطقه منا گفت و خاطرنشان کرد: در سال گذشته میلادی تقاضای فولاد در خاورمیانه حدود ۵۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن و در شمال افریقا ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بوده است. پیش‌بینی می‌شود این تقاضا در امسال میلادی در خاورمیانه به ۵۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و در شمال افریقا به ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسد. همچنین ارقامی که برای تقاضای فولاد در سال آینده پیش‌بینی می‌شود برای خاورمیانه ۵۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و برای شمال افریقا ۴۰ میلیون تن است.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) بیشترین تقاضای محصولات نهایی فولاد در منطقه منا مربوط به ترکیه با ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، پس از آن ایران با ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن و پس از ایران نیز مربوط به عربستان سعودی با حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن باشد. در همین امتداد امارات با ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و عمان با ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
پارامترهای موثر بر تجارت فولاد
این تحلیلگر در ادامه، پارامترهای موثر بر تجارت فولاد را برشمرد و گفت: ۳ عامل افت نرخ نفت، افت نرخ سنگ آهن و بازار چین بر تجارت فولاد موثر است و تمامی این موارد بر عملکرد کلی صنعت فولاد، اقتصاد، سهم بازار، رقابت‌پذیری و رشد تجارت استراتژیک فولاد تاثیر می‌گذارد.
برنامه صادرات فولاد ایران
جعفری طهرانی در بخش پایانی سخنرانی خود در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد چین، برنامه صادرات فولاد ایران را بدین شرح تفسیر کرد: پیش‌بینی می‌شود متوسط مصرف فولاد ایران در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ خورشیدی (۲۰۲۵ میلادی) بیش از ۳۴ میلیون تن باشد و تا پایان امسال میلادی ظرفیت کنسانتره کشور به ۵۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، ظرفیت گندله به ۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و آهن اسفنجی به ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برسد.
وی همچنین در تحلیل و تفسیر تکمیلی صادرات فولاد آینده ایران ادامه داد: به نظر من واقعی‌ترین و عملی‌ترین میزان فولاد صادراتی ایران با توجه به سهم تعریف شده در بازار عدد ۱۱/۶ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ خورشیدی است. با توجه به استراتژی هند در تولید ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیون تن فولاد در افق ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) و تولید ۳۰۰ میلیون تن در چشم‌انداز ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) این کشور برنامه صادرات حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تنی دارد، پس در عمل صادرات بیش از ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ برای ایران دشوار خواهد بود.
جایگاه ایران در صنعت فولاد جهان
این تحلیلگر بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ آهن در جمع‌بندی گفته‌های خود اظهار کرد: در سال گذشته میلادی ایران چهاردهمین تولیدکننده، نوزدهمین مصرف‌کننده و بیستمین صادرکننده فولاد جهان بود و با ظرفیت ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، تولیدکننده برتر این محصول از مارس ۲۰۱۷ (ابتدای سال ۱۳۹۶) شناخته می‌شود. اقتصادهای نوظهور در منطقه، فرصت بزرگی برای صادرات فولاد ایران فراهم می‌آورد اما با وجود رقابت شدید در بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان، ایران نیازمند برنامه استراتژیک برای استفاده از توان خود است.
سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها در خاورمیانه، تقاضای فولاد را افزایش داده است. تقاضای فولاد از تحولات ساختاری در منطقه به ویژه در شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) تاثیر می‌پذیرد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال تقاضای فولاد در خاورمیانه به ۵۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا