امینی فرد تاکیدکرد:

پیشنهاد استقرارصنایع پتروشیمی درسواحل

پیشنهاد استقرارصنایع پتروشیمی درسواحل

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: یکی از صنایعی که می تواند در چرخه فرآوری صادراتی برای ما ارزآوری ایجادکند، صنایع نفتی و گاز است.


محمدنعیم امینی فرد، عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس،گفت:اصلی‌ترین مشکل برای صادرات کالا های ایرانی ناشی از اجرای مقرارت است، زیرا ما به طور کامل در سازمان تجارت جهانی عضویت نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمیاه (سنا) و به نقل از خانه ملت، محمدنعیم امینی فرد درباره موانع صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای هدف، گفت: برای عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی باید بسیاری از تعرفه های گمرکی را کاهش  دهیم، بنابراین با توجه بحران بیکاری و اشتغالی که داریم باید هرچه سریعتر زیرساخت‌های ورود به سازمان تجارت جهانی ایجاد شود تا بتوان شرایط  اقتصاد صادراتی  را ساماندهی کرد.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت و آشار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم های آمریکا نیز در بازار صادراتی  ما در عرصه بین الملل بی تاثیر نبوده  است، تصریح کرد:  یکی از ایرادات ما در  توسعه صادراتی این است که ما از مزیتهای نسبی استفاده نمی کنیم.

وی ادامه  داد:  ما در  مقوله صادرات در برخی موارد محدودیت داریم و در برخی  دیگر  مزیت  نسبی صادراتی داریم. قائدتا با توجه به اینکه ظرفیت های بالایی در  صنعت کشاورزی  وجود  دارد، در این راستا متمرکز شویم اما عملا با توجه به اینکه استانداردهای  صادراتی کشاورزی  را رعایت نمی کنیم ، در صادرات محصولات کشاورزی حضور بهینه  ای نداشتیم.

امینی فرد افزود: ما در سالیان اخیر  چند فرصت بسیار  کاربردی کشاورزی در  مقوله صادرات  داشتیم، فرصت اول فرصتی بود که در راستای اعمال تحریم های اتحادیه اروپا برای صادرات محصولات کشاورزی برای ما ایجاد  شد، اما  متاسفانه نتوانستیم توفیق چندانی در این بازار پر درآمد داشته باشیم.

استفاده از فرصت های صادرات کشاورزی به شرط رعایت استانداردهای تولید و تجربه جهانی

وی ادامه داد: مهمترین مسئله برای استفاده  از فرصت های صادراتی کشاورزی، رعایت استانداردهای تولید و استفاده از تجربه جهانی است و این در حالی است که وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و کشاورزی باید با یک برنامه‌ای مشخص، بازار صادراتی محصولات کیفی  کشاورزی به بازار های هدف را فعال کنند.

امینی  فرد افزود: یکی از دیگر  صنایع که می تواند در چرخه فرآوری صادراتی برای ما ارزآوری ایجاد کند، صنایع نفتی و گاز  است و این در  حالی است که بطور مثال ما  در زمینه تولید بنزین نیز هنوز  به خودکفایی نرسیده ایم زیرا شاهد ورود بنزین وارداتی به کشور هستیم.

وی ادامه داد: ما در صنعت پتروشیمی در صادرات فرآوری شده  توفیقاتی داشته ایم اما بیش از  هر  موضوعی  در  صنعت نفت ما خام  فروشی می کنیم و این در حالی است که در زمینه جا نمایی برای ایجاد صنایع پتروشیمی براساس آمایش سرزمینی  نیز  با مشکلات عدیده  ای  روبرو شده ایم.

 استقرار صنایع پتروشیمی در سواحل  کلید ایجاد مزیت نسبی صادراتی

نماینده  مردم ایرانشهر در مجلس افزود: ما اگر صنایع پتروشیمی را  با آمایش سرزمینی  در سواحل مستقر  کنیم می توان برای  این صنایع  مزیت نسبی ایجاد کرد و در مورد صادرات گاز  نیز به هر حال  درست است که خام فروشی  گاز  اقدام مناسبی نیست اما می توان برخی از بازارهای استراتژیک  را  بخصوص در  شرق کشورمان  که بازارهای خارجی مناسبی دارد  را بدست گرفت.  

بازار های  ان  ال جی و سی ان جی  مقصد مناسبی برای صادرات گاز

وی ادامه  داد:  ما سرمایه گذاری عظیمی  برای صادرات گاز در مرز بلوچستان انجام دادیم اما متاسفانه متوقف مانده است  اما همچنان  بازارهای  فوق العاده دیگری  از جمله ان ال جی و سی ان جی  برای صادرات گاز وجود دارد.

امینی فرد ادامه داد:  یکی از موضو عاتی که در  چرخه صادرات کالاهای ایرانی باید در  اولویت قرار بگیرد،  مسئله ای صدور  دانش فنی  است و با توجه  به اینکه  توان  تولید  در شرکت های دانش بنیان ما  بسیار بالا است  اما  از  ظرفیت‌های نسبی برای فروش خدمات  تخصصی و فوق تخصصی  استفاده مناسبی نمی کنیم.

وی  ادامه  داد: نیروی کار ماهر، توریسم سلامت، خدمات پزشکی و این موضوعات عواملی  است که می تواند در صدور دانش بویژه  به کشورهای منطقه  در  اولویت قرار بگیرد .

امینی فرد  تصریح کرد: اگر  بخواهیم وضعیت کالاهای صادراتی  را فهرست کنیم، با توجه به ظرفیت تولید  در  کشورمان کالاهای بسیاری دارای  مزیت نسبی برای  قرار گرفتن  در مسیر صادرات هستند، اما این  امر نیازمند برنامه ریزی اجرایی و اقتصادی است.

خروج  از موانع صادراتی با  رعایت میزان  بار میکروبی  تولید و ثبت  برند حلال    

وی در ادامه، یادآورشد:  زمانیکه  قصد داریم با برند حلال در بازار جهانی حضور  به عمل آوریم باید کیفیت در کنار برند حلال در نظر گرفته شود زیرا تا زمانی که موضوع بار میکروبی و ویروثی محصولات  ما در حد استاندارد  نباشد با موانع صادراتی روبرو می‌شویم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا