یک مدیر سرمایه گذاری:

ترامپ تنها ماند/ هدف امریکا از ایران هراسی درآمدزایی است

ترامپ تنها ماند/ هدف امریکا از ایران هراسی درآمدزایی است

هدف اصلی ترامپ کسب سود و منفعت از بازارهای جهانی است. برای به دست آوردن زمینه های تجارت، در گام اول با اتکا به اختلافات منطقه ای، خاورمیانه را به عنوان بازار هدف انتخاب کرده و با سفر به کشورهای عربی حداکثر استفاده را از فروش اسلحه می برد چون بدون شک در شرایط حاضر ایران هراسی برای آمریکا درآمدزایی دارد.

رییس جمهور آمریکا از برجام برداشت خسران می کند چون نه تنها از طریق برجام نتوانسته درآمدی برای آمریکا حاصل کند بلکه مجبور شده براساس توافق پول های مصادره شده ایران را بازگرداند و همین معادله به معنای زیان برای ترامپ تفسیر می شود و در نتیجه از آن ناراضی، ناراحت و عصبانی است.

علی اصغر ضیاچی، مدیر سرمایه گذاری شرکت امین توان آفرین ساز با بیان مطلب فوق به دشمنی دیرینه آمریکا نسبت به ایران اشاره کرد و به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: دشمنی امریکا علیه ایران سبقه تاریخی و ایدئولوژیک دارد که هیچ گاه نمی توان انتظار داشت حرفهایی که از سوی این کشور مطرح می شود مطابق میل ما باشد.

وی با بیان اینکه علاوه بر دشمنی امریکا علیه ایران، شخصیت آقای ترامپ در چالش های فعلی بسیار اثرگذار بوده است، ادامه داد: ترامپ یک "بیزینس من" است و هدف اصلی او کسب سود و منفعت از بازارهای جهانی است. برای به دست آوردن زمینه های تجارت، در گام اول با اتکا به اختلافات منطقه ای، خاورمیانه را به عنوان بازار هدف انتخاب کرده و با سفر به کشورهای عربی حداکثر استفاده را از فروش اسلحه می برد چون بدون شک در شرایط حاضر ایران هراسی برای امریکا درآمد زایی دارد.

این مدیر سرمایه گذاری تصریح کرد: حضور کشورهای اروپایی در ایران مانند فرانسه و آلمان و عقد قراردادهای تجاری از طریق شرکت های متعدد چون توتال، رنو، پژو، بنز و... رییس جمهور آمریکا را بیش از پیش به فکر سهم خواهی از برجام انداخته است.

ضیاچی با اشاره به سخنان ترامپ گفت: تفکر اقتصادی ترامپ اصلی ترین دلیل او برای حرف و حدیث هایش است چون فکر و ذکر این فرد به دنبال تجارت، سودآوری و سهم خواهی از یک بازار بکریست که از آن جا مانده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: تصور ترامپ از جایگاه امریکا این بود که کشورهای اروپایی دنباله روی او هستند و امریکا قدرت بلامنازع در تعیین و تکلیف سرانجام برجام است اما عملاً ثابت شد در این خصوص تنهاست.

وی ادامه داد: تابوی آمریکا شکسته شد چون رسماً اروپایی ها نشان دادند با انتخاب راه درست، از منافع برجام در قالب بازی برد – برد استفاده می برند و منافع خود را از طریق مذاکره پیگیری می کنند نه تهدید و ارعاب.

این مدیر زیر مجموعه ساتا با تأکید بر اینکه ایران در این مسیر تنها نماند و کشورهای صاحب قدرت در عرصه بین الملل همراه با امریکا نشدند، اظهار داشت: مناقشات و چالش های اخیر مشخص کرد امریکا به تنهایی قادر به برهم زدن برجام نیست چون این سند به تصویب شورای عالی امنیت سازمان ملل رسیده است و ترامپ نیز از طریق مشاوران خود این را به خوبی می دانست که برجام را به تنهایی نمی تواند زیر سوال ببرد برای همین سخنرانی اش تهی از هر سخن اثرگذار و جدی بود.

وی بیان کرد: ترامپ به دنبال الحاق بندهایی به برجام بود اما این معاهده را نه می توان کم و زیاد کرد و نه می توان بهم زد چون به امضای طرفین رسیده و حتی اگر امریکا به عنوان یک طرف این سند زیر آن بزند فقط کارکرد و مصرف داخلی دارد چون همراهی بین المللی نداد.

ضیاچی در کنار همراهی بین الملل که سخنان ترامپ ایجاد کرده به همدلی و همزبانی که در سطوح مختلف نظام ایجاد شده اشاره کرد و گفت: چالش اخیر بیشتر از اینکه تهدید باشد به یک فرصت برای نزدیک شدن گروه های مختلف با ایدئولوژی های مختلف تبدیل شد بطوریکه دستاوردهای آن از هزینه های آن برای ما بیشتر شد.

وی در بخش پایانی گفتگو با "سنا" به واکنش بازار سرمایه به اتفاقات اخیر اشاره کرد و خاطر نشان کرد: تحلیلگران بازار باهوش هستند و به دقت بازی بازیگران بزرگ را رصد می کنند و می دانند از دل این چالش ها می توانند فرصت های خوبی را با اتکا به التزام به نظم دهی و برطرف کردن چالش های اصلی بازار چون کاهش نرخ سود بانکی و تکیه بر توان داخلی رقم بزنند اما باید این ذهنیت را در سرمایه گذاران خرد نیز ایجاد شود که این تهدیدها 40 سال است، وجود دارد بنابراین باید از حرکت های هیجانی خودداری کنند.

ضیاچی تصریح کرد: شرایط فعلی بازار سرمایه به مراتب بهتر از سال گذشته است. از آنجایی که بازار سرمایه ما بیشتر کامودیتی محور است، افزایش قیمت های جهانی وضعیت بنیادی شرکت ها را در شرایط جذاب قیمتی قرار داده است که می تواند نوید بخش روزهای خوب در بازار سرمایه باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا