متقاضیان به وزارت کشاورزی مراجعه کنند

کشاورزی ایرانیان در برزیل آغاز شد

کشاورزی ایرانیان در برزیل آغاز شد

مدیر کل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه کشت فراسرزمینی ایرانی‌ها در برزیل با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی آغاز شده و در حال توسعه است، گفت: هم‌اکنون 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در این کشور تحت کشت ذرت از سوی ایرانیان قرار گرفته است.

هومن فتحی، اظهار کرد: کشت فراسرزمینی در برزیل حاصل توافقات وزارت جهاد کشاورزی با طرف برزیلی است که در سال گذشته انجام شد؛ به گونه‌ای که پس از این توافقات و در مدت کوتاهی حدود 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی برزیل در اختیار ایران قرار گرفت که هم‌اکنون 60 هزار هکتار آن از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی ایرانی زیرکشت ذرت رفته است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر وارد‌کننده محصولاتی مانند ذرت، کنجاله سویا، گوشت و غیره از برزیل هستیم، گفت: کشت فراسرزمینی در کشورهای مستعدی مانند برزیل می‌تواند ضمن افزایش عملکرد محصول، کاهش هزینه‌های تولید و دیگر مزایا یک منبع تامین مطمئن برای محصولات اساسی مانند دانه‌های روغنی باشد و در بلند‌مدت ایران می‌تواند نسبت به تامین این محصولات اطمینان خاطر بیشتری داشته باشد.

مدیر کل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مذاکره و توافقات درحال انجام با برزیل برای توسعه صادرات انواع محصولات کشاورزی به این کشور ادامه داد: محصولات کشاورزی که پتانسیل تولید آن از سوی شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی وجود دارد ذرت، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا و غیره است، چرا که برزیل در زمینه‌ این محصولات دارای مزیت‌های نسبی از نظر شرایط اقلیمی و میزان بارش است و هم‌اکنون در حال رایزنی برای دریافت اراضی بیشتر در راستای توسعه کشت فراسرزمینی در این کشور هستیم.

فتحی با بیان این‌که همه شرکت‌های بخش‌ خصوصی علاقمند به سرمایه‌گذاری در برزیل برای کشت فراسرزمینی در این کشور می‌توانند به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا بسترهای لازم برای حضور آنها در کشورهای هدف مانند برزیل تسهیل شود، گفت: این‌که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی بتوانند در کشورهای هدف به کشت فراسرزمینی بپردازند یکی از سیاست‌هایی است که همه کشورهای مشابه ایران برای تامین نیازهای اساسی‌شان در زمینه‌ تامین محصولات اساسی کشاورزی اعمال می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: این اقدام می‌تواند به مسئولان این تضمین را بدهد که در دراز‌مدت برای تامین نیازمندی‌های ضروری‌شان دارای یک منبع تامین معتبر هستند و از نظر اقتصادی نیز می‌تواند صرفه‌جویی‌های ارزی مناسبی برای کشور در کاهش واردات محسوب شود. از سوی دیگر با هزینه و قیمت تمام شده کمتری آن محصول را که توسط ایرانیان تولید می‌شود به کشور وارد کرد.

فتحی اعلام کرد: سقف مشخصی برای سطح کشت فراسرزمینی در کشورهایی مانند برزیل وجود ندارد، چراکه بستگی به شرکت‌های سرمایه‌گذار و استقبال و پتانسیل مشارکت در کشورهای هدف دارد و در حال حاضر چندین شرکت سرمایه‌گذار، متقاضی اجاره 100 تا بیش از 200 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در برزیل هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا