تعرفه های ضد دامپینگ علیه ایران فقط به خاطر قیمت نیست

تعرفه های ضد دامپینگ علیه ایران فقط به خاطر قیمت نیست

دنیای معدن -در حالیکه اتحادیه اروپا روز گذشته تعرفه های ضد دامپینگ واردات ورقه های فولادی را علیه شرکت مبارکه اصفهان ایران، پنج شرکت برزیلی، سه شرکت روسی و یک شرکت اوکراینی وضع کرد، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد که این عوارض آنتی دامپینگ جنبه حمایتی برای فولادسازان اروپایی دارد و انگیزه آن فقط به خاطر قیمت نیست.

محمود اکبری ، با اشاره به وضع عوارض آنتی دامپینگ توسط اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: وضعیت قیمت فولاد جهان به گونه ای است که اروپا با فشار برخی تولیدکنندگان بزرگ این اتحادیه مانند آرسلومیتال که ۶۰ درصد تولید فولاد اروپا را انجام می دهد تصمیم گرفته است به خاطر بالا بردن نرخ فروش فولادسازان خود آیین نامه ای را تحت عنوان تعرفه های آنتی دامپینگ علیه شرکت های چهار کشور صادرکننده فولاد به اتحادیه اروپا وضع کند.

وی ادامه داد: علت انتخاب این چهار کشور این است که تنها صادرکنندگان فولاد به این اتحادیه هستند و عملا انگیزه ای که باعث شده است تعرفه ها از ۱۷.۶ تا ۹۶.۵ دلار برای شرکت های مذکور وضع شود بیشتر جنبه حمایت از فولادسازان اروپایی را دارد که توانسته مزیتی ۴۰ تا ۹۰ دلاری را در قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان فولاد اتحادیه اروپا رقم بزند.

 

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان در ادامه با اشاره به قیمت های جهانی، گفت: در حال حاضر قیمت های جهانی روی ۵۶۰ الی ۵۷۰ دلار است که اگر خود فولادسازان اروپا بخواهند با همین نرخ صادرات به دیگر کشورها داشته باشند نسبت به قیمت های داخلی این اتحادیه دامپ خواهند کرد که همین امر سبب شده است تا ترجیح بدهند فولاد خود را در داخل این اتحادیه به مصرف برسانند و برای صادرکنندگان فولاد تعرفه وضع کنند.

اکبری افزود: اما پیش بینی می شود که نرخ داخلی ورق گرم فولادی در اتحادیه اروپا افزایش پیدا کند تا جایی که شرکت های ذکر شده در لیست عوارض آنتی دامپینگ کمیسیون اروپا بتوانند تا با قیمت های جهانی حتی با لحاظ کردن تعرفه های مذکور صادرات خود به آن اتحادیه را از سر بگیرند.

 روز گذشته اتحادیه اروپا طی گزارشی در خصوص اعمال عوارض روی واردات ورق های گرم فولادی از وضع تعرفه های واردات برای کشورهای ایران، اوکراین، روسیه و برزیل خبر داد که تنها شرکت ایرانی حاضر در این لیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که به ازای هر تن صادرات ورق فولادی مشمول ۵۷.۵ دلار عوارض می شود که در همین گزارش بدون نام بردن از دیگر شرکت های ایرانی، دیگر کمپانی های صادرکننده ایرانی ورق گرم فولادی به اروپا را مشمول همین میزان عوارض دانست.

بالاترین مقدار عوارض وضع شده در لیست آنتی دامپینگ اتحادیه اروپا مربوط به شرکت MMK روسیه است که ۹۶.۵ دلار در هر تن مشمول عوارض می شود.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا