رونمایی از سامانه های تخصصی؛

گامی مهم برای تحقق دولت الکترونیک

گامی مهم برای تحقق دولت الکترونیک

سامانه دارا در حقیقت میز کاری است که سرمایه گذاران می توانند خدمات مورد نیاز خود را از بازار سرمایه دریافت کنند. وجود این سامانه سهامداران را از سردرگمی در زمینه اطلاع از وضعیت سبدسهام خود، وضعیت افزایش سرمایه و پرداخت سود نجات می دهد.

*محمدرضا محسنی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی

 

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک اقدام به طراحی و راه اندازی سامانه های تحصصی فراوانی برای ذینفان مختلف بازار سرمایه کرده است. این شرکت سال گذشته سامانه الکترونیکی سهامداران (دارا) را برای افزایش ارائه خدمات به سهامداران راه اندازی کرد و امسال نیز سامانه الکترونیکی کارگزاران (کارا) را به بهره برداری رسانده است.

شرکت سمات در سال های اخیر فعالیت های متنوعی برای فراهم آوردن بستر الکترونیکی پایدار، کارا و امن برای توسعه بازار سرمایه کشور انجام داده است. یکی از سامانه هایی که در سال گذشته رونمایی شد، سامانه دارا (درگاه الکترونیکی سرمایه گذاران) بود.

سامانه دارا در حقیقت میز کاری است که سرمایه گذاران می توانند خدمات مورد نیاز خود را از بازار سرمایه دریافت کنند. وجود این سامانه سهامداران را از سردرگمی در زمینه اطلاع از وضعیت سبدسهام خود، وضعیت افزایش سرمایه و پرداخت سود نجات می دهد.

هدف سپرده گذاری مرکزی با رونمایی از سامانه دارا این بود که علاوه بر اینکه روی وب، سرویس های متنوعی به سهامداران ارائه دهد، در زمینه دستگاه های هوشمند (موبایل و تبلت و ...) برنامه ای تهیه کند که سهامداران بتوانند از طریق این دستگاه ها با سپرده گذاری در ارتباط باشند و خدمات و گزارش های مورد نیازشان را دریافت کنند.

تفاوتی که این سرویس ها با سرویس های وب دارد این است که به جای این که مخاطب خودش به سایت سپرده گذاری مراجعه کند و کسب اطلاعات کند، این دستگاه ها هستند که با ایجاد یادآور (Notification) اطلاعاتی مانند افزایش سرمایه، پرداخت سود و عایدات یا برگزاری مجمع و ... را به سهامدار یادآور می شوند. همچنین سامانه پیامکی دارا از بستر پیام کوتاه از آخرین تغییرات در سبد سهام به صورت روزانه، سهامداران را مطلع می کند. اطلاع روزانه سهامدار از تغییرات پرتفوی خود باعث جلوگیری از انواع سوء استفاده ها از قبیل پولشویی و دخل و تصرف در مال غیر می شود.

از سوی دیگر، تجمیع سرویس ها و خدمات در یک درگاه ، غیرکاغذی کردن فرآیندها ، کاهش هزینه ها، دستیابی به خدمات متنوع تر، حذف نامه نگاری و مراجعات حضوری، از مهم ترین ویژگی های درگاه الکترونیکی کارگزاران است که به طور حتم مورد استقبال کارگزاران قرار خواهد گرفت.

در هر صورت، رسالت مهم شرکت سمات استفاده از به روزترین تکنولوژی ها برای انجام فرآیندها، جابجایی اطلاعات، انجام تراکنش های مالی و ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه، کارگزاران، شرکت های بورسی و ارکان بازار سرمایه است. به طور حتم استفاده از فن آوری اطلاعات بهره وری را بهبود می بخشد، در هزینه ها و نیروی انسانی صرفه جویی می کند، خدمات عمومی را تسهیل می کند و امنیت و اطمینان و سرعت در خدمات را برای ذینفعان فراهم می آورد، علاوه براین باعث حذف فرآیندهای دستی و مراجعات حضوری می شود.

البته ما هنوز در آغاز راه قرار داریم و گام های زیادی باقی مانده است. بدون شک به موازات رشد زیر ساخت های IT در کشور، این شرکت حوزه های الکترونیکی خود را افزایش و توسعه خواهد داد. طراحی و راه اندازی درگاه الکترونیکی ناشران بازار سرمایه به نام دانا از مهمترین برنامه های آینده مدیریت فناوری سمات است تا خدمات مناسب تری را برای حدود یک هزار ناشر فعال در این بازار انجام دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا