در 3 روز کاری هفته رخ داد؛

رشد 17 درصدی ارزش مبادلات فرابورس / گشایش نماد آخرین مرحله سخاب‌ها در هفته آتی

رشد 17 درصدی ارزش مبادلات  فرابورس / گشایش نماد آخرین مرحله سخاب‌ها در هفته آتی

مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس طی اطلاعیه‌ای از گشایش نماد آخرین مرحله سخاب‌ها یعنی «سخاب7» در دوشنبه آتی خبر داد. تعداد کل این اوراق که در تاریخ 28 اسفندماه سال 95 از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی انتشار یافت، 35 میلیون ورقه بوده و بیست‌وهشتم اسفندماه سال 97 نیز سررسید خواهد شد.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم بیست‌وهفتمین و بیست‌وهشتمین نشست از سلسله نشست‌های خبری «یک دیدار، یک عرضه» در فرابورس برگزار شد که به تشریح ظرفیت‌های شرکت لیزینگ ایران و شرق و ارائه اطلاعاتی در خصوص پذیره‌نویسی سهام جدید گروه اقتصادی کرمان خودرو در بازار سوم به روش سلب حق تقدم اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) به نقل از  فرابورس ایران، خبر اختصاص چهارمین عرضه اولیه سال جاری در فرابورس به شرکت لیزینگ ایران و شرق در نماد معاملاتی «ولشرق» و انجام این عرضه در نخستین روز هفته آتی انتشار یافت.

 همچنین مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس طی اطلاعیه‌ای از گشایش نماد آخرین مرحله سخاب‌ها یعنی «سخاب7» در دوشنبه آتی خبر داد. تعداد کل این اوراق که در تاریخ 28 اسفندماه سال 95 از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی انتشار یافت، 35 میلیون ورقه بوده و بیست‌وهشتم اسفندماه سال 97 نیز سررسید خواهد شد.

خبر انتقال 18 نماد معاملاتی دیگر از «تابلو ب» بازار پایه به «تابلو پایه ج»

یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهای هفته منتهی به 14 مهرماه، خبر انتقال 18 نماد معاملاتی از «تابلو ب» بازار پایه به «تابلو پایه ج» بود که قرار است معاونت عملیات و نظارت بازار فرابورس زمان توقف این نمادها و شروع مجدد معاملات در تابلو «پایه ج» را اعلام کند. گفتنی است این چهارمین مرحله از جابه‌جایی نمادها در بازار پایه به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل افشای اطلاعات است.

این 18 نماد معاملاتی شامل نماد شرکت‌های بیمه آرما، داروسازی تهران دارو، سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران، سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال، سرمایه‌گذاری اقتصاد نو ین، سیمان لارستان، صنعتی دریایی ایران، صنایع بسته‌بندی ایران، فولاد کاویان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، کارخانجات کابل سازی تک، کارخانجات کابلسازی ایران، کشت و صنعت آبشیرین، کیوان، کارخانه فارسیت دورود، مجتمع معادن مس تکنار و شرکت نورد و لوله اهواز می‌شود.

به گفته معاون پذیرش و ناشران فرابورس این شرکت‌ها در دوره مالی مورد رسیدگی سه مرتبه اطلاعات مورد نظر در «دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان» را ارائه نکرده‌اند و یا بیش از 100 روز در ارائه اطلاعات مورد نظر تاخیر داشته‌اند.

آمار معاملات 3 روز کاری این هفته

همان‌گونه که اشاره شد در 3 روز کاری دومین هفته مبادلاتی مهرماه شاهد رویدادهای زیادی بودیم اما نگاهی به آمار دادوستدها نشانگر آن است که با وجود روزهای معاملاتی کمتر نسبت به هفته پیشین، در این هفته ارزش مبادلات فرابورس 17 درصد افزایش یافت در حالی که حجم و تعداد نوبت‌های دادوستدی بیش از 50 درصد کاهش را تجربه کرد.

بدین ترتیب شاهد جابه‌جایی 818 میلیون ورقه بهادار در 96 هزار نوبت معاملاتی بودیم که ارزش این مبادلات به 13 هزار و 310 میلیارد ریال رسید.

در بازارهای اول و دوم نیز 339 میلیون سهم به ارزش 821 میلیارد ریال میان سهام‌داران دست به دست شد و سه تابلو معاملاتی بازار پایه نیز میزبان نقل‌وانتقال 362 میلیون سهم به ارزش 590 میلیارد ریال بودند.

در همین حال بازار سوم در هفته جاری میزبان جابه‌جایی 91 میلیون ورقه به ارزش 8 هزار و 898 میلیارد ریال بود که رشد بسیار چشم‌گیر حجم و ارزش معاملاتی را نشان می‌دهد که این حجم و ارزش به دلیل ادامه پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو در نماد «کرمان خودرو» در بازار سوم بود.

معاملات این هفته در بازار ابزارهای نوین مالی نیز با صدرنشینی اوراق بدهی پایان یافت به گونه‌ای که شاهد دست به دست شدن 3 میلیون ورقه بدهی به ارزش 2 هزار و 481 میلیارد ریال بودیم. در مجموع 16 میلیون ورقه در بازار ابزارهای نوین مالی مورد دادوستد قرار گرفت که ارزش 25 میلیارد ریالی را رقم زد.

در نهایت با نگاهی به جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت، گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات را در صدر این جدول می‌بینیم که 23 درصد از ارزش کل معاملات خرد را در اختیار گرفته است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا