رشد تولید و صادرات بیلت ایران در ۴ سال آینده

رشد تولید و صادرات بیلت ایران در ۴ سال آینده

دنیای معدن -سیدمصطفی سبزواری، تحلیلگر بازار و کارشناس فنی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه(میدکو) از سخنرانان چهارمین کنفرانس بیلت و مواد خام فولادساز منطقه منا (خاورمیانه و شمال افریقا) بود. این کنفرانس شهریور ماه در عمان برگزار شد

و سبزواری در سخنان خود بر وضعیت تولید و صادرات بیلت در ایران تمرکز داشت. او پیش‌بینی خود را در این باره تا سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ خورشیدی) ارائه کرد.

به گزارش صمت سبزواری در ابتدای سخن در توصیف ظرفیت کنونی بیلت ایران گفت: ظرفیت بیلت ایران درحال‌حاضر حدود ۱۸/۳ میلیون تن است که نشانگر سهم ۶۱ درصدی از کل ظرفیت تولید فولاد خام کشور است. در عین حال، ظرفیت تولید و ساخت بیلت ایران در سال گذشته ۱۵/۱ میلیون تن و تولید بیلت ایران حدود ۹/۵ میلیون تن بوده است. وی افزود: مصرف ظاهری بیلت در سال گذشته۷/۴ میلیون تن و صادرات آن ۲/۱میلیون تن بوده است.

پیش‌بینی افزایش ظرفیت تولید سیدمصطفی سبزواری درباره پیش‌بینی خود از افزایش ظرفیت تولید بیلت ایران تا سال ۲۰۲۱ میلادی گفت: این در حالی است که فهرستی طولانی از پروژه‌های فولادسازی در حال ساخت در ایران وجود دارد که از آنها در راستای دستیابی به سند چشم‌انداز صنعت فولاد کشور در سال ۱۴۰۴ خورشیدی (۲۰۲۵ میلادی) بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش صمت کارشناس فنی میدکو در ادامه سخنرانی خود در کنفرانس یادشده توضیح داد: ظرفیت تولید بیلت ایران در سال گذشته میلادی حدود ۳/۲ میلیون تن افزایش یافت و از رقم ۱۵/۱ به رقم ۱۸/۳ میلیون تن در سال گذشته میلادی رسید. در امسال میلادی نیز ظرفیت تولید بیلت حدود ۱/۹ میلیون تن افزایش خواهد یافت. همچنین پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید بیلت ایران در سال آینده میلادی (۲۰۱۸) به میزان ۲/۵۲ میلیون تن، در سال پس از آن (۲۰۱۹ میلادی) به میزان ۳/۱ میلیون تن و در سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) به میزان ۳/۸ میلیون تن افزایش پیدا کند و در نهایت در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ خورشیدی) ظرفیت تولید بیلت ایران به حدود ۳۰ میلیون تن برسد.


پیش‌بینی حجم تولید
سبزواری در بخش دیگری از سخنان خود و در برآوردی که از بازار بیلت فولادی ایران داشت، اضهار کرد: در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰خورشیدی) ظرفیت تولید ایران حدود ۳۰ میلیون تن بیلت خواهد بود و حجم تولید آن نیز به حدود ۱۸ میلیون تن خواهد رسید. از این میزان حجم تولیدی حدود نیمی در بازار داخلی مصرف می‌شود و نیم دیگر باید صرف صادرات شود.


پیش‌بینی مصرف
او همچنین درباره مصرف بیلت در بازار داخل افزود: مهم‌ترین بازار مصرف بیلت صنایع نورد پایین‌دست و تولیدکنندگان محصولات طویل فولادی هستند و در حقیقت میزان مصرف بیلت در بازار داخلی را میزان تولید محصولات طویل فولادی نوردکاران (با فرض واردات ناچیز بیلت) مشخص می‌کند. میزان تولید نوردکاران مقاطع طویل از یک طرف به ظرفیت تولید این محصولات در کشور و از طرف دیگر به تقاضای این محصولات برمی‌گردد. وی افزود: درحال‌حاضر ظرفیت سالانه تولید مقاطع طویل در کشور بین ۲۶ تا ۳۰ میلیون تن برآورد می‌شود. در عین حال، بیشترین حجم تولید محصولات طویل فولادی از سوی نوردکاران داخلی در ۶ سال پیش و در سال ۲۰۱۱ میلادی بوده است که حجم آن به حدود ۹ میلیون تن رسید. در حقیقت، میزان تولید محصولات طویل فولادی در داخل ایران در سال‌های گذشته با وجود ظرفیت بالا همواره کمتر از ۹ میلیون تن بوده است.  از طرف دیگر، حجم مصرف محصولات طویل در بازار داخل به علاوه حجم صادراتی این محصولات، معیار دیگری برای سنجش میزان مصرف بیلت در بازار داخلی در سال‌های آتی خواهد بود. وی در زمینه مصرف ظاهری محصولات طویل در بازار داخلی توضیح داد: میانگین مصرف سالانه محصولات طویل فولادی در ایران در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ خورشیدی) ۷/۵ میلیون تن، در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ خورشیدی) ۱۱/۲ میلیون تن و بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ خورشیدی) ۹/۲ میلیون تن بوده است. وی افزود: اوج مصرف محصولات طویل فولادی در ایران در سال ۲۰۱۱ م و به میزان ۱۲/۹ میلیون تن بوده است. در بین سال‌های ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ خورشیدی) تا ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی)، مصرف محصولات طویل فولادی در ایران به دلیل رشد بخش مسکن و به ویژه اجرای پروژه ۴/۴ میلیون واحدی مسکن مهر رشد زیادی داشته است. سبزواری همچنین گفت: براساس متغیرهای بنیادی اقتصاد ایران در بخش‌های مختلف عمرانی پیش‌بینی می‌شود که در ۴ سال پیش رو مصرف سالانه محصولات طویل در ایران در بازه ۷ تا ۹ میلیون تن باقی بماند.


پیش‌بینی صادرات
این تحلیلگر درباره پیش‌بینی صادرات بیلت فولادی ایران در ۴ سال آتی بیان کرد: ساختار و جانمایی بخش بزرگی از کارخانه‌های نورد ایران مبتنی و وابسته به بازار داخلی است و ظرفیت‌های جدید فولادسازی که تا سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ خورشیدی) به این صنعت اضافه می‌شوند نیز محصولات نیمه‌تمام (بیلت) تولید می‌کنند. بدین ترتیب، عمده صادرات فولاد طویل ایران در سالیان پیش رو ویژه بیلت و نه محصولات فولادی خواهد بود.

سبزواری در ادامه گفت: ایران به تازگی و در سال گذشته میلادی به جمع صادرکنندگان خالص (تراز مثبت تجاری) فولاد پیوسته و درحال‌حاضر عمده صادرات فولاد طویل از ایران منحصر به صادرات محصول نیمه‌تمام یعنی بیلت فولادی می‌شود. حجم صادرات بیلت ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) ۲/۱۶ میلیون تن، در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) ۱/۸ میلیون تن، در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) ۰/۹۸ میلیون تن و در نهایت در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) ۰/۱۸ میلیون تن بوده است. او همچنین پیش‌بینی کرد: در سال‌های پیش رو صادرات بیلت به طور مستمر افزایشی خواهد بود و از حدود ۳ میلیون تن در امسال به بیش از ۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ میلادی خواهد رسید و البته این پیش‌بینی با این فرض مطرح می‌شود که بازار جهانی، ظرفیت جذب این میزان عرضه را در آن زمان داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا