ضريب اثرگذاري چين بر بازار فولاد

ضريب اثرگذاري چين بر بازار فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - بازار جهاني سنگ آهن و فولاد در هفته گذشته روند نزولي را از سرگذراند؛ به طوري که با شروع هفته گذشته اين بازار همچنان به روند نزولي خود ادامه داد؛ ولي با نزديک شدن به اواخر هفته روند کاهشي متوقف شد. با توجه به اينکه در هفته هاي گذشته افت قيمت سنگ آهن و فولاد جهاني شدت بيشتري پيدا کرد، خريداران چيني در اين باره نگران شدند که قيمت در اين دو بازار به کف رسيده باشد و همين موضوع عاملي براي افزايش خريدها در بازار شد و در ادامه بازار را با افزايش قيمت مواجه کرد. از سوي ديگر يکي از دلايل توقف روند کاهشي در بازار سنگ آهن و فولاد جهاني را بايد در افزايش تقاضا و خريدها دانست که باعث شد سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتي به چين از ۱۵/ ۶۳ دلار در آخر هفته قبل به ۲۵/ ۶۲ دلار در هر تن سي اف آر برسد و نهايتا در پايان هفته بهبود يافت و به ۹۵/ ۶۴ دلار در هر تن سي اف آر چين نيز رسيد.

به گزارش ماين نيوز، روند قيمت و عرضه و تقاضا در بازار سنگ آهن در حال حاضر به نحوي است که درخصوص روند آتي اين بازار، کارشناسان نظر قطعي نمي توانند بدهند؛ چرا که از يکسو منتظر روشن شدن سياست هاي زيست محيطي دولت چين و از سوي ديگر ميزان تقاضاي فولاد هستند؛ در اين باره گفته مي شود که شايد پس از تعطيلات هفته اول اکتبر در چين روند بازار روشن تر شود. در بازار سنگ آهن صادراتي ايران نيز آخرين قيمت سنگ آهن مگنتيت خلوص ۶۰ درصد با بهبود بازار چين، از حدود ۴۱ دلار به حدود ۴۴ دلار در هر تن فوب رسيد. سنگ آهن هماتيت صادراتي ايران نيز حدود ۴۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد. در مجموع بهاي سنگ آهن طي ماه سپتامبر ۱۷ دلار در هر تن افت پيدا کرده است، قسمت عمده اين افت تحت تاثير کاهش ظرفيت هاي اعمال شده از سوي دولت مرکزي طي فصل سرد سال عنوان مي شود. از سوي ديگر پيش بيني مي شود اين روند هر چند با سرعت کمتري نسبت به سپتامبر ولي در اکتبر نيز ادامه دار باشد. در اين بين افت قيمت در سنگ آهن به فولاد نيز سرايت کرده است؛ به طوري که آمارها نشان مي دهند بهاي ميلگرد و بيلت طي ماه گذشته 34 دلار کاهش پيدا کرده است.هر چند بازار جهاني تلويحا نگران کاهش ظرفيت هاي توليد فولاد چين طي فصل زمستان است، با اين حال در هفته آتي انتظار مي رود به دليل تعطيلات ملي چين، هفته اي آرام براي کاموديتي ها رقم بخورد.

آيا صادرات بيلت چين دوباره شروع خواهد شد؟
در پي کاهش بيش از 5 درصدي بهاي آتي فولاد و 11 درصدي سنگ آهن، بهاي هر تن بيلت چين بيش از 150 يوآن (5/ 22 دلار) سقوط کرد. در اين بين سقوط قيمت هاي بيلت در بازار داخلي چين برخي فرصت ها را براي صادرات فراهم کرده است. کيوان جعفري طهراني، کارشناس بين المللي سنگ آهن و چرخه فولاد در اين باره به طرح چند سوال پرداخته و مي گويد:
۱- آيا اين مساله براي ورود دوباره چين به بازار صادراتي کافي است؟
۲- آيا صادرات بيلت چين به سطح اواسط سال 2015 و اوايل سال 2016 باز مي گردد؟
در حال حاضر اين دو سوال بزرگ مطرح است که باعث احتياط و همچنين نگراني عده اي شده است. طهراني ادامه مي دهد: فعالان بازار ديدگاه هاي متفاوتي در اين زمينه دارند و برخي تجار چيني بر اين باورند که صادرات بيلت از سر گرفته خواهد شد؛ اما نه مانند قبل و در حجم زياد. با اين حال برخي معتقدند چين مي تواند به گذشته بازگردد؛ چون کشورهاي زيادي اقدامات ضددامپينگي در مورد صادرات محصولات نهايي فولادي اعمال کرده اند و نه محصولات نيمه نهايي.

مرور گذشته چين براي درک حال
براي درک بيشتر سناريوي صادرات فولاد چين، بايد به آنچه در سال 2015 اتفاق افتاده، نگاهي بيندازيم: صادرات مقاطع طويل فولادي از سال 2013 تا 2015 به حدود سه برابر رسيده بود که بيشتر به جهت افزايش صادرات بيلت بوده است. از سويي بيلت به جهت برخي تخفيفاتي که صادرکنندگان چيني مي گرفتند با نام شمش مکعبي آلياژي صادر مي شد.در ادامه و بعد از اين اتفاقات دولت چين قوانين سختگيرانه اي را در شرح کالاي صادراتي اعمال کرد که باعث محدود شدن صادرات بيلت شد.طهراني ادامه مي دهد: قيمت بيلت صادراتي در چين در بين سال هاي 2015 تا 2016 کمتر از 235 دلار در هر تن بود. قيمت قراضه وارداتي نيز به تبعيت از قيمت هاي بيلت کاهش يافت. از طرفي در طول 9 ماه گذشته، مجموع حجم صادرات چين به دليل ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا در اين کشور، کاهش داشته است.
جنوب و جنوب شرق آسيا بزرگ ترين واردکننده بيلت چين بودند که چين بيش از 50 درصد نياز اين کشورها را تامين مي کرد؛ اما در طول 2016 و 2017 حجم صادرات به اين مناطق کاهش قابل توجهي داشت. براي مثال واردات اندونزي از 500 هزار تن به 150 هزار تن در ماه رسيد. همچنين واردات فيليپين و تايلند از 450 هزار تن براي هر يک به 100 هزار تن کاهش يافت. در اين بين برخي کارشناسان بر اين باورند، صادرات بيلت چين تداوم مي يابد؛ اما نه مانند سال 2015. فعالان بازار معتقدند صادرات بيلت چين، به بازار حمل دريايي بستگي دارد و دليل اصلي کاهش صادرات، افزايش تقاضاي داخلي چين بوده است. برآورد مي شود که تقاضاي داخلي فولاد چين 2 تا 3 درصد افزايش يابد؛ درحالي که 60 تا 70 ميليون تن از ظرفيت توليدات به دليل مسائل زيست محيطي تعطيل شده اند. از سوي ديگر پيش بيني مي شود قيمت پيشنهادي صادرات بيلت چين به 515 تا 520 دلار در هر تن فوب چين کاهش يابد؛ در حالي که فروشندگان هنوز اين قيمت را قبول نکرده اند. همچنين انتظار مي رود در سال 2017 و 2018 شاهد کاهش صادرات بيلت باشيم.گفته مي شود بحران الکترود گرافيتي از بهاي بيلت حمايت مي کند. بحران الکترود گرافيتي در سه ماه نخست سال 2018 به جهت اتمام موجودي اين محصول براي توليدکنندگان فولادي که با تکنولوژي کوره قوس الکتريکي توليد مي کنند همچنان باقي خواهد ماند و به نظر مي رسد مشکل الکترود تا سال 2018 و تا زمان عرضه جديد در بازار وجود دارد.

دلايل ادامه بحران در توليد و عرضه الکترود گرافيتي
کوره هاي قوس الکتريکي در سال 2015 بالغ بر 25 درصد از توليد فولاد خام جهان را به خود اختصاص داده بودند. از سويي اين موضوع را بايد در نظر گرفت که هند و چين اصلي ترين توليدکنندگان برتر فولاد به روش کوره قوس الکتريکي هستند. در ادامه بايدگفت قيمت بالاي الکترود گرافيتي بهاي تمام شده فولاد به روش قوس الکتريکي را 50 تا 60 دلار در هر تن افزايش مي دهد.اگر چين شروع به صادرات بيلت با قيمت هاي پايين تر کند، توليد به روش قوس الکتريکي غير اقتصادي شده و بعضا شاهد تعطيلي برخي واحدها خواهيم بود. مورد اخير باعث به هم خوردن توازن جهاني عرضه و تقاضاي شمش فولاد خواهد شد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا