رشد توليد فولاد ايران ۳ برابر متوسط جهاني

رشد توليد فولاد ايران ۳ برابر متوسط جهاني

گروه صنایع معدنی >فولاد - صنعت فولاد يکي از بخش هاي مهم و موثر اقتصاد کلان در ايران است. بر اساس جديدترين گزارش انجمن جهاني آهن و فولاد، ميزان توليد فولاد ايران در ۸ ماهه ۲۰۱۷ نشانگر افزايش ۷/ ۱۵ درصدي است در حالي که توليد فولاد جهان در اين مدت رشد ۹/ ۴ درصدي را تجربه کرده است. به گزارش «ايرنا» در کنار رونق توليد صنايع، تکيه بر توانمندي هاي داخلي و پرداخت تسهيلات به صنعت، نمايانگر تحقق و عملياتي شدن بخش مهمي از اهداف اقتصاد مقاومتي است. اين گزارش بخشي از مهم ترين تحليل رسانه ها در يک هفته گذشته را در زمينه عملکرد دولت در اجرايي سازي سياست هاي اقتصاد مقاومتي مورد بررسي قرار داده است.

به گزارش ماين نيوز، توسعه صادرات غيرنفتي از جمله راهبردهاي مهم در زمينه تحقق اقتصاد مقاومتي بوده که بايد براساس اسناد بالادستي از جمله سند توسعه صادرات غيرنفتي کشور و برنامه ششم توسعه تدوين شود. يکي از مهم ترين بندهاي سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي بر توليد صادرات محور تاکيد دارد. تجربيات بعد از انقلاب نشان مي دهد اقتصاد وقتي رونق و شکوفايي را تجربه خواهد کرد که توليد بر صادرات متکي باشد. از طرف ديگر برون گرايي همراه با درون نگري که در سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي مورد تاکيد قرار گرفته است، نشانه ديگري از لزوم توجه به محوريت صادرات در اقتصاد است.

صنعت فولاد يکي از بخش هاي مهم و موثر در اقتصاد کلان در ايران است. اين تاثير و اهميت بيشتر به دليل فراهم کردن زيرساخت هاي توسعه ساير صنايع و بخش هاي اقتصادي و ضريب بالاي اشتغال زايي است. به همين دليل دولت ها در سياست گذاري و برنامه هاي اجرايي بايد نگاه ويژه اي به اين صنعت مادر داشته باشند. همچنين بررسي روند تجارت جهاني فولاد، نشان دهنده جايگاه ويژه و اثرگذار اين صنعت در ساختار اقتصادي کشورها به منظور دستيابي به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت است.در سند چشم انداز کشور در افق 1404، توليد سالانه 55 ميليون تن فولاد خام هدف گذاري شده است. در حال حاضر ظرفيت سالانه توليد فولاد در کشور نزديک به 30 ميليون تن بوده که با توجه به شرايط رکود، تنها 60 درصد اين ظرفيت در مدار بهره برداري است.
همچنين بالغ بر 20 ميليون تن ظرفيت جديد توليد فولاد خام از رهگذر طرح هاي توسعه در دست اجرا در سال هاي آتي به بهره برداري خواهند رسيد. با وجود هدف گذاري توليد 55 ميليون تن فولاد در افق چشم انداز 1404، مجوزهاي متعددي بدون رعايت مزيت هاي مکاني و الزامات يکپارچگي در زنجيره تا حدود 90 ميليون تن صادر شده است. اين رونق توليد منجر به افزايش صادرات اين محصول مي شود. انجمن جهاني آهن و فولاد در جديدترين گزارش خود از رشد 7/ 15 درصدي توليد فولاد ايران در 8 ماه نخست سال جاري ميلادي خبر داد. براساس اين گزارش توليد فولاد ايران که در ماه هاي ژانويه تا اوت 2016 بالغ بر 11 ميليون و 621 هزار تن اعلام شده بود در مدت مشابه سال جاري ميلادي به 13 ميليون و 447 هزار تن افزايش يافته است. افزايش 7/ 15 درصدي توليد فولاد ايران در 8 ماهه 2017 در حالي است که توليد فولاد جهان نيز در اين مدت با رشد 9/ 4 درصدي مواجه شده و به 1121 ميليون تن رسيده است. توليد فولاد منطقه خاورميانه نيز در 8 ماه نخست 2017 با رشد 5/ 9 درصدي مواجه شده است.

جذب سرمايه گذاري خارجي
اولويت هاي بيست و يک گانه سرمايه گذاران خارجي براي تحقق جذب 30 ميليارد دلار سرمايه خارجي در نقشه راه معدن تدوين شد. بر اساس قانون برنامه ششم، دولت براي حوزه معدن نياز به جذب 30 ميليارد دلار سرمايه خارجي دارد تا بتواند در اين برنامه تحول لازم را در بخش معدن به وجود آورد و اين محور مهم اقتصادي در توسعه کشور را به جايگاه خود بازگرداند.اين در حالي است که وظيفه تدوين نقشه راه معدن در دولت دوازدهم بر عهده سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) گذاشته شده و اين سازمان با تدوين پيش نويسي از نقشه راه وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه و توانمندسازي بخش معدن و صنايع معدني، برنامه هاي پيشنهادي خود را به منظور اجرا در 4 سال آينده گردآوري کرده است.

به گفته امير صباغ، مدير برنامه ريزي و نظارت راهبردي ايميدرو براي تحقق اهداف بخش معدن در برنامه ششم توسعه، نيازمند رشد سالانه ۱۵ درصد سرمايه گذاري هستيم. با توجه به رشد متوسط اقتصادي ۸ درصدي برنامه ششم، نيازمند ۲۵۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري مستقيم در اقتصاد هستيم و هزينه تکميل طرح هاي جامع، ۵۰ ميليارد دلار است. وي افزود: مجموع سرمايه گذاري برنامه ششم توسعه در زنجيره بخش معدن، ۱۵ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار است. براي تحقق اهداف بخش معدن، نياز به ۲۰ تا ۲۵ ميليارد دلار سرمايه گذاري در طرح هاي توسعه و زيرساخت است.

اعطاي تسهيلات در جهت رونق توليد
پرداخت تسهيلات به واحدهاي صنعتي، از پيش نيازهاي رونق توليد است. در همين زمينه دولت براي کمک به اکتشاف و فرآوري معادن کوچک، تسهيلات با نرخ 4 درصد اعطا خواهد کرد.مهدي کرباسيان در نشست هم انديشي پيش نويش نقشه راه معدن و صنايع معدني گفت: از سال 93 تاکنون 250 هزار کيلومتر مربع اکتشاف معدني صورت گرفته که 63 هزار کيلومترمربع از اين ميزان در استان سيستان و بلوچستان است. وي اضافه کرد: شرکت هاي خارجي که به ايران مي آيند بيشترين اولويت شان همکاري با ايران در حوزه معدن و صنايع معدني است ضمن اينکه از ظرفيت هاي فراوان داخلي نيز برخورداريم و بايد از اين فرصت تاريخي استفاده کنيم.

تقويت توليد ملي و خوداتکايي
يکي از اهداف اصلي اقتصاد مقاومتي تکيه بر دستاوردهاي توليد داخلي و تلاش براي خوداتکايي است. بر اين اساس در 6 ماه اول امسال بيش از 4 ميليون و 280 هزار تن کنسانتره خشک سنگ آهن در مجتمع معدني چادرملو توليد شده است. هادي بشير راد، رئيس دفتر بودجه و گزارش هاي شرکت معدني و صنعتي چادرملو با اعلام اين خبر گفت: طي اين مدت، يک ميليون و500 هزار تن گندله در مجتمع صنعتي چادرملو توليد شده که علاوه بر تامين واحدهاي فولادي چادرملو به ديگر واحدهاي فولادسازي کشور تحويل شده است. در کارخانه فولاد چادرملو که توليد آن از امسال آغاز شده بيش از 100 هزارتن شمش فولاد خام توليد شده که بخشي از آن به کارخانه نورد فولاد سرمد ابرکوه انتقال يافته است. اين شرکت امسال موفق شد با بهره برداري از دو واحد فولادي خود در اردکان و ابرکوه يزد، زنجيره توليد از استخراج سنگ آهن تا توليد محصولات فولادي را تکميل و در توليدات خود ارزش افزوده ايجاد کند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا