وزارت صنعت، معدن و تجارت دوباره به بهره‌برداران معادن هشدار داد

کلاهبرداران در کمین معدنکاران

کلاهبرداران در کمین معدنکاران

گروه معادن - خش معدن بخش هزینه‌بری است و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد. گردش مالی معادن نیز به دلیل حجم بالایی از مواد معدنی که استخراج می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد نجومی است.

به گزارش ماين نيوز، به همین دلیل این بخش و بهره‌برداران معدنی می‌توانند هدف مناسبی برای کلاهبرداران به شمار آیند. در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت دوباره از تمامی فعالان بخش معدن کشور خواست مراقب شیادانی باشند که با جعل عنوان کارکنان این وزارتخانه اقدام به کلاهبرداری و اخاذی می‌کنند.


گول نخورید
کسانی که اطلاع نسبی از وضعیت بهره‌برداران معدنی دارند تا کنون اقدام به کلاهبرداری کرده‌اند. یک بهره‌بردار معدن کرومیت در کرمان در این باره گفت: سال گذشته در تماس تلفنی به بنده مدعی شدند از شبکه نسیم صدا و سیما تماس می‌گیرند و به دلیل اینکه مشتری خوش‌حساب یکی از اپراتورهای تلفن همراه بوده‌ام برنده ۵۰ میلیون تومان پول شده‌ام. وی افزود: آنها از من خواستند پای یک دستگاه خودپرداز بروم و کدی را وارد بکنم. به محض وارد کردن کد، پیامک برداشت از حسابم به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان آمد و متوجه شدم همه اینها کلاهبرداری بوده است. وی افزود: احتمال می‌دهم آنها می‌دانسته‌اند شغل من چیست و از گردش حساب من تا حدودی اطلاع داشته‌اند.


کلاهبرداری با عنوان کارشناس
کلاهبرداری‌ها از بهره برداران معدنی مصداق این جمله است که چو دزدی با چراغ‌اید گزیده‌تر برد کالا. تعدادی از کلاهبرداری‌ها با عناوین کارشناسی انجام می‌شود.

مرداد امسال، فردی، پیامکی با این مضمون به بهره‌برداران استان مرکزی ارسال کرده که«با توجه به زمان‌بندی بهره‌برداران در فهرست ارزیابی، درحال‌حاضر نوبت به اعتبارسنجی شما به عنوان بهره‌بردار است از این رو به سرعت با کارشناس ارزیابی خود ارتباط برقرار کنید.»در مورد دیگری، از همین شماره با نام جعلی دیگری با یک بهره‌بردار اصفهانی تماس گرفته شده و با طرح موضوع واریز پول به حساب معدنکاران فعال، وی را به سمت دستگاه عابر بانک هدایت کرده و مبلغ یکصد میلیون تومان از حساب وی برداشت کرده است.


شیادی به بهانه اعطای وام بلاعوض
در همین ارتباط و به عنوان نمونه در چند مورد، این افراد خود را کارشناس ارزیابی معادن معرفی و برای تسریع روند اداری یا اعتبارسنجی و در قبال انجام مقدمات اعطای وام بلاعوض، از بهره‌برداران و فعالان معادن تقاضای ارسال مدارک و دریافت پول کردند. به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای بار دیگر اعلام کرد: با وجود هشدارهای گذشته این وزارتخانه هنوز هم افراد شیادی با جعل عنوان کارکنان این وزارتخانه یا دیگر القاب و عناوین مشابه و با توسل به شگردهای جدید از بهره‌برداران معادن در استان‌های کشور اخاذی و کلاهبرداری می‌کنند.


تماس‌های مشکوک را چک کنید
شواهد و شنیده‌ها حاکی از این است که بسیاری از کلاهبرداری‌ها از بهره‌برداران با استفاده از موضع پرداخت وام به آنها انجام می‌شود و به همین دلیل بهره‌برداران معادن باید هوشیار باشند و تماس‌های مشکوک را از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌شان چک کرده و سپس اقدام مقتضی را انجام دهند. به طور نمونه شخصی با هویت جعلی با معدنکار خانمی در اصفهان تماس گرفته و وعده تسهیلات یک میلیارد تومانی که ۱۰۰ میلیون تومان آن بلاعوض است را داده و بدین شکل موفق به تخلیه حساب بانکی معدنکار شده است. این شخص با اطلاعات حوزه معدن آشنایی داشته است. در مورد دیگری نیز شخصی طی تماس با برخی بهره‌برداران معادن، خود را شاغل در یکی از دفاتر اعطای تسهیلات وزارتخانه معرفی کرده و مدعی شده است در راستای حمایت از معدنکاران، شخص بهره‌بردار، مشمول دریافت وام بلا عوض شده و به منظور انجام مقدمات کار باید مبالغی را پرداخت کند. در همین زمینه بهره‌بردار یک معدن مرمر در استان خراسان شمالی ۱۷۶ میلیون تومان به حساب این شخص واریز کرده است.


سفته سفید امضا و مدارک ندهید
در مورد دیگری نیز یک بهره‌بردار معدن گرانیت در استان یزد از فردی طلب سفته سفیدامضا کرده و مدعی شده که مدارک و سفته‌های یاد شده را برایش فکس کند که خوشبختانه با اطلاع مسئولان وزارتخانه از این بهره‌بردار خواسته شد مدارک را ارائه نکند. با شدت گرفتن تعداد کلاهبرداری‌ها از بهره‌برداران معدنی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بار دیگر از تمامی فعالان بخش معدن تقاضا دارد به منظور جلوگیری از تکرار و استمرار این گونه اقدامات سودجویانه و تبهکارانه، هر گونه موارد مشابه را به حراست این وزارتخانه یا حراست سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها یا دیگر مراجع امنیتی اطلاع دهند.


کلاهبرداری از نوع دیگر
اما کلاهبرداری از فعالان معدنی به موارد یادشده منحصر نبوده و همیشه پای شخص مجعولی در کار نیست. گاه خود فعالان معدنی در فروش پروانه بهره‌برداری به شخص دیگری، از ارائه اطلاعات و مشکلات معدن خودداری کرده و موجب تحمیل ضرر و زیان هنگفت به افراد می‌شوند. در این رابطه عباسعلی ایروانی مدیرکل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کلاهبرداری در هر شغلی ممکن است موجود بوده و شکل‌های مختلف داشته باشد. به عنوان نمونه ممکن است فردی با یک پروانه اکتشاف صوری کلاهبرداری کند یا در اعلام میزان ذخیره یا کیفیت آن اطلاعات درستی به طرف ارائه ندهد و بعد مشخص شود معدن ارزش ادعا شده را نداشته است. وی افزود: در مواردی نیز در طول عملیات اکتشاف یا هنگام بهره‌برداری از معدن کلاهبرداری شده به این معنی که ممکن است واگذارکننده پروانه معدن از میزان بدهی حقوق دولتی یا تسهیلات دریافتی، اطلاعات کافی به طرف نداده باشد به همین دلیل لازم است کسانی که مایل به خرید یک محدوده اکتشافی یا پهنه معدنی هستند از همه گزارش‌های اکتشاف و فعالیت معدن اطلاعات دقیق داشته باشند و بعد اقدام به خریداری پروانه محدوده کنند چون در این مرحله امکان کلاهبرداری وجود دارد. وی تصریح کرد: آنها می‌توانند با مراجعه به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان خود از کم و کیف و میزان بدهی محدوده یا پهنه معدنی مطلع شوند و خود را محدود به شنیده‌ها و ادعاهای فرد واگذارکننده نکنند تا در دام شیادان معدنی نیفتند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا