هفته پرکار فرابورس ایران/ سبزپوشی آیفکس در برآیند هفتگی

هفته پرکار فرابورس ایران/ سبزپوشی آیفکس در برآیند هفتگی

در هفته معاملاتی منتهی به 7 مهرماه تعداد یک‌هزار و 701 میلیون ورقه به ارزش 11 هزار و 329 میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس ایران دادوستد شد که نسبت به هفته پیشین از افزایش 72 درصدی حجم و افت 7 درصدی ارزش معاملات حکایت داشت.

فرابورس ایران در حالی که طی هفته گذشته معاملات روبه رشدی را تجربه کرد، رخدادهای متنوعی را نیز همچون عرضه اولیه سهام شرکت «تولید و صادرات ریشمک» در بازار دوم، آغاز پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو در بازار سوم، گشایش نماد اوراق اجاره دولت در نماد «اجاد42» و اتمام پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی در نماد «آرمانی1» تجربه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) به نقل از فرابورس ایران، در هفته معاملاتی منتهی به 7 مهرماه تعداد یک‌هزار و 701 میلیون ورقه به ارزش 11 هزار و 329 میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس ایران دادوستد شد که نسبت به هفته پیشین از افزایش 72 درصدی حجم و افت 7 درصدی ارزش معاملات حکایت داشت.

سهامداران در دو بازار اول و دوم فرابورس نیز به ترتیب 83 و 1164 میلیون سهم به ارزش 276 و 1316 میلیارد ریال را معامله کردند که مقایسه این ارقام نسبت به دادوستدهای هفته پیشین نشان می‌دهد در بازار اول ارزش معاملات و در بازار دوم علاوه بر این آیتم حجم معاملات نیز با افزایش روبه‌رو شده است.

بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز دیگر بازاری بود که افزایش حجم دادوستد سهام را در هفته‌ای که گذشت تجربه کرد. در این میان بازار سوم هم به مدد پذیره‌نویسی‌های صورت گرفته رشد نماگرهای حجم و ارزش مبادلات را به ثبت رساند. در بازار پایه و ابزارهای نوین مالی اما شاهد کاهش حجم و ارزش معاملات بودیم.

از سوی دیگر رصد ابزارهای مورد معامله در بازار ابزارهای نوین مالی حاکی از آن است که تنها اوراق تسهیلات مسکن با رشد معاملات روبه‌رو شده و در مقابل اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله کاهش حجم و ارزش دادوستدها را تجربه کرده‌اند.

بر این اساس اوراق بدهی به تعداد 9 میلیون ورقه به ارزش 8 هزار و 270 میلیارد ریال، ETFها به میزان 55 میلیون ورقه به ارزش 431 میلیارد ریال و در نهایت اوراق تسهیلات مسکن به تعداد 400 هزار ورقه به ارزش 335 میلیارد ریال، معاملات هفته قبل را به پایان رساندند.

در همین حال ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به یک‌هزار و 877 میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» با ارزش معاملاتی به میزان 198 میلیارد ریال بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را در میان صنایع فرابورسی به خود اختصاص داد. معاملات این گروه 11 درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت.

صنعت «اطلاعات و ارتباطات» نیز با معاملاتی به ارزش 175 میلیارد ریال 9 درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و در جایگاه دوم قرار گرفت. پس از آن نیز گروه‌های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «فلزات اساسی»، «محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر»، «محصولات کاغذی» و «سرمایه‌گذاری‌ها» در جایگاه سوم تا هفتم ایستادند.

در انتهای هفته قبل در نهایت شاخص کل فرابورس ایران با سبزپوشی معاملات را به پایان رساند تا بازدهی این نماگر بازار از ابتدای سال به حدود 10 درصد برسد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا