رقبای نفتی ایران در اروپا معرفی شدند؛

آغاز دوئل جدید نفتی ایران و اعراب/ماجرای خیمه نفتی عراق و عربستان

آغاز دوئل جدید نفتی ایران و اعراب/ماجرای خیمه نفتی عراق و عربستان

همزمان با آغاز شمارش معکوس لغو تحریم نفتی ایران، عراق و عربستان حجم فروش و صادرات نفت خود به پالایشگران اروپایی را افزایش دادند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از پایگاه خبری «بلومبرگ»، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: با لغو تحریم‌های نفتی ایران و بازگشت تولید نفت این کشور به سطح پیش از اعمال تحریم‌ها، رقابت بر سر قیمت نفت به منظور تصاحب سهم بازار نفتی در اروپا شدت خواهد یافت.

در همین حال، اروپا تبدیل به میدان نبرد برای ۴ کشور بزرگ تولید کننده نفت ترش جهان یعنی ایران، روسیه، عراق و عربستان سعودی خواهد شد و بازار آسیا هم در تلاطم حفظ سهم بازار توسط کشورهای تولید کننده نفتی قرار خواهد گرفت.

همچنین عراق به عنوان دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک بعد از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، توسعه سهم بازار خود را در اروپا شروع کرد و تنها ظرف ماه جولای و آگوست روزانه یک میلیون بشکه نفت به اروپا فروخت که از عربستان سعودی هم پیشی گرفت.

البته اروپا روزانه ۹ میلیون بشکه نفت وارد می کند که از این مقدار دو سوم آن از نفت خام ترش است.

براساس مستندات آژانس بین المللی انرژی، عراق به سرعت در حال مدیریت سهم بازار و افزایش مشتریان اروپایی خود است، حال آنکه عربستان به دنبال تصاحب مشتریان جدید خود در این منطقه است.

همچنین عربستان سعودی برای اولین بار در ۲۰ سال اخیر به پالایشگاه سوئد نفت عرضه کرد و بیش از این راهی را برای ورود به بازار لهستان برای خود در پیش گرفته بود.

بر همین اساس عربستان سعودی به دنبال سیاست حفظ سهم بازار خود در ماه گذشته میلادی قیمت فروش رسمی نفت را برای مشتریان شمال غربی اروپا و منطقه مدیترانه کاهش داده بود.

حال جمهوری اسلامی ایران برای باز پس گرفتن سهم بازار نفتی خود در اروپا با عراق، عربستان و روسیه رقابت نفتی خواهد داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا